Klappa hunden?

Maira

Trådstartare
Jag har en hund som inte gillar att bli klappad av okända. Han är egentligen inte aggressiv men tycker det är väldigt obehagligt så jag gör allt jag kan för att bespara honom från det.

Han ar väldigt "gullig" och det gör att många kommer fram och vill klappa. Jag förklarar då läget, en del accepterar, men en del verkar nästan ta det som en personlig förolämpning.

Hur bemöter ni människor som kommer fram och vill klappa era hundar?

Senast ändrad:
Sv: Klappa hunden?

För hundens skull fick jag bli en subba mot de flesta jag mötte.
Min gamla Aussie avskydde folk, var vacker och blåögd och drog därför blickarna till sig.
Sen är det ju nån sorts märklig "lag" att man har rätt att klappa alla hundar i sin omgivning, även om man inte känner dem. Skitjobbigt.

Nu är det väldigt sällan mina hundar är på stan och knallar runt men när det händer så älskar min gamling att bli klappad och är övertygad om att alla älskar honom;)
Men den lilla väljer vilka som får klappa, det syns vilka som får och inte får. Hon ställer sej bakom mej och varnar med skall eller morr. Det löser sej relativt enkelt på det viset! Det är i stort sett ingen som frågar om de får klappa den söta hunden med huggtänder:grin: Hon gör inga utfall eller liknande, snarare studsar bakåt för att komma undan. Så de få gångerna den lilla är med så säger jag till folk att de inte får. Och det har accepterats hittills.
Är vi i rörelse bryr hon sej absolut inte om varken folk eller fä.

Jag har insett att vuxna mer sällan frågar än barn... Barn frågar nästan alltid och förstår ett nej så det är inget större problem att min ena hund inte tycker om barn.
Vuxna däremot har tom slängt sig över honom utan att jag haft en chans att stoppa det. Bokstavligt talat.

Tar de inte ett nej så gå därifrån. Det värsta är ju att man ska behöva bli otrevlig.

Jag brukar säga att hunden bits :angel:

Det gör den inte, men det vet ju inte de som kommer och "kräver" att få klappa...

Jag säger till 90% nej, kort och koncist. Jag har varken tid eller lust att stå och låta okända människor klappa mina hundar, vare sig jag eller hundarna får ut något av det. Särskilt inte om jag är ute på promenad eller tränar, och särskilt inte mina små hundar.

Sitter jag däremot ner någonstans med min aussie och typ solar eller bara väntar på något, då kan jag absolut tänka mig att någon kan få klappa om de ber snällt och om min hund är sugen på det. Fast jag berättar alltid att de får vara beredda på att hon kan hoppa, så små barn bör få stöttning av föräldrar så de inte ramlar baklänges :p

Senast ändrad:

Jo, så är det med två av mina med - men den tredje gillar inte främlingar och ska inte behöva bli tvångsklappad av de människor han själv inte väljer så att säga. Det var ju just hundar som inte gillar att bli klappade som det handlade om...

vi har två hundar, en långhårig schäfer som äääääälskar folk och att bli klappad. och en liten blandras som inte tycker om folk alls, han hugger om han känner sig trängd eller om en okänd människa böjer sig över honom. han morrar och skäller. men ändå är det den ulliga gulliga skitarga hunden folk vill klappa. den stora farliga jättesnälla schäfern är folk rädd för... :-S

jag är konsekvent, ingen får klappa hundarna. helst inte ens dom som hälsar på oss, för att schäfern sitter i knät på dom hela dagen då och blir allmänt dryg och för att lillen inte vill...

frågar någon ute är det ett tvärsäkert nej. frågar dom varför så säger jag att jag inte vill att hundarna ska lära sig att förväntas få hälsa på allt och alla. är dom ytterligare påstridiga eller om jag inte orkar diskutera säger jag att hundarna står under lopp-behandling...

Ivan på promenad:
"Får jag klappa hunden?"
"Nej, han bits. Men du får gärna låta honom nosa på dig om han vill."

Det är stor skillnad på att klappa (oftast på huvudet dessutom) och att sträcka fram handen och erbjuda ett "Här får du nosa om du vill!"

Billy delar däremot gärna med sig av pussar och gratis örontvätt + hårstyling om han får tillfälle.

Jag klickertränade min hund att inte vara rädd för att bli klappad (för hon gillade det inte av någon). Så nu har hon mycket lättare för när folk rör henne, men när jag ser att det är någon som inte tar det tillräckligt lugnt, eller inte har tid att låta henne gå fram så brukar jag småljuga. Folk lyssnar bättre när jag säger att min hund aldrig hälsar eller att hon inte gillar folk, än att hon bara gillar vissa.

haha ja säger man att de bara gillar vissa så är det ju som att be om att folk ska bevisa det där som de ofta säger "Alla hundar älskar mig!"
:angel:

Han ar väldigt "gullig" och det gör att många kommer fram och vill klappa. Jag förklarar då läget, en del accepterar, men en del verkar nästan ta det som en personlig förolämpning.

Eftersom du har en väldigt bra anledning att inte låta folk klappa hunden får du bortse från att folk blir stötta när du säger nej. Jag tror inte föräldrarna till de klappsugna barnen skulle bli särskilt nöjda om din hund kände sig trängd och sa ifrån. Tänk att de i själva verket frågar "har du en barnsäker hund?" och om svaret är nej så är det. Och då vill ju föräldrarna egentligen inte alls att barnen ska hälsa, oavsett hur söt hunden är.
Så svara: nej, min hund är rädd för barn och kan bitas. Då blir det ingen diskussion.

"visst, på egen risk" tar hand om de flesta vuxna. Den hunden som accepterar barn brukar jag låta barn klappa, det mår han bara bra av. Boss får barnen klappa om de är försiktiga och Frodo brukar lösa problemet på egen hand genom att låta som ett träskmonster.

Eftersom du har en väldigt bra anledning att inte låta folk klappa hunden får du bortse från att folk blir stötta när du säger nej. Jag tror inte föräldrarna till de klappsugna barnen skulle bli särskilt nöjda om din hund kände sig trängd och sa ifrån. Tänk att de i själva verket frågar "har du en barnsäker hund?" och om svaret är nej så är det. Och då vill ju föräldrarna egentligen inte alls att barnen ska hälsa, oavsett hur söt hunden är.
Så svara: nej, min hund är rädd för barn och kan bitas. Då blir det ingen diskussion.

Tyvärr är inte alla så förstående... Jag har haft ett par hundar med "sociala problem". En rottis som var väldigt osäker på främlingar, och inte heller van vid barn. En cocker spaniel med rage samt en stor ovilja mot barn (omplacering med många hem innan han kom till mig).

Jag sa nej, förklarade situationen och ändå skickade föräldrar fram ungarna för att klappa. :crazy: Lyckligtvis hann jag alltid avstyra det hela, men visst hände det att jag stressade upp hunden i samma veva så att det blev ännu värre.

Det är väldigt "intressant" att stå på stan och bli utskälld av en mamma för att man har en farlig hund när hon skickat fram ungen fastän man nyss stått och sagt att NEJ ditt barn får INTE klappa, hunden är inte att lita på med barn!

Det beror helt på hur min hund beter sig och på vilket humör jag är på.
Är han uppe i varv redan innan, av vilken anledning det nu kan vara, så får ingen klappa. Då säger jag bara "Nej, han är inte intresserad" eller "Nej, vi har bråttom" eller något annat i den stilen. Oftast är han uppe i varv om han hittat en god lukt och då är han inte intresserad av folk.

Är han lugn och bara lunkar på brukar folk få hälsa. Ibland vill han, ibland inte. Han brukar föredra att hälsa på barn och de flesta barnen vi träffat är väldigt väluppfostrade och vet hur man beter sig kring djur, d.v.s. sträcker fram handen och låter hunden nosa, är lugna och springer/skriker inte.

Vi bor i ett invandrartätt område och många är hundrädda, främst vuxna. Men barnen brukar ibland vilja hälsa och frågar mycket om hunden, brukar alltid försöka låta dem hälsa och prata lite med dem just för att förebygga hundrädslan lite. Vet inte om det gör någon skillnad men jag hoppas :)

Jag har med en liten söt hund. Jag säger bara att hon inte gillar främmande barn. Jag driver ingen 4H-gård så jag bryr mig inte om vad andra tycker om det.

det skulle aldrig falla mig in, att tvinga mig på en okänd hund.

Men ibland, när man sitter i vårsolen och väntar på ngn är det rätt skoj att släppa iväg ett tyst muspip.
Så tyst att inte den som håller i kopplet hör. Men jycken gör det alla ggr,
Då blir plötsligt den kilen som läser en tidning på bänken väääldigt intressant.
Speciellt om det är en jaktintresserad ras.
Det brukar sluta med att jycken och jag tar ett litet snack,oss jaktintresserade emellan om råttors sätt att smita undan medans matte/husse ursäktar med, att så brukar hunden aldrig göra;o)

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 279
Senast: Nota
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
388
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 679
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 940

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka