Klappa hunden?

Sv: Klappa hunden?

Mina hundar hälsar gärna på alla. Rollatorer, barnvagnar och rullstolar är inga problem de vill fram och bli klappade eller busade med i alla fall. För ett tag sen träffade vi på en multihandikappad man med permobil. Då hade jag bara den yngste med mig. Han klättrade upp i knäet på mannen trots att han pratade och rörde sig "konstigt". Mannen frågade om han fick hälsa, annars hade jag ju inte släppt dit hunden. Så, ja frågar någon så får de givetvis klappa.

Oh ja ... de som absolut vill att hundarna ska halsa. Jag hade precis en sadan erfarenhet i hostas nar jag var och badade med Miss Mandy, jag stod pa stranden och kastade boll med 'chuck it' sa hon fick simma ut och hamta ... En kvinna kommer och parkerar sin bil bredvid min, tittar pa mig dar jag star (skyndade mig att kasta till Mandy for att fa henne ur vagen:p) och sager att hon tanker slappa ut sina tre hundar.
Mitt svar var att det inte var en bra ide, sa hon utbrister forskrackt, "Ar din hund ELAK?" Nej, sager jag, men om dina hundar gar efter hennes boll kommer hon att se till att ta tillbaka den ... dom kanner inte varandra.
"Mina hundar ar SNALLA, ar din hund ELAK?"
"Nej, men hon tycker inte om nar frammande tar hennes saker ... Sa se till att du haller ordning pa dina hundar."
"Huff ... MINA hundar ar snalla, de bryr sig inte om andra hundar".
"Good for you! Det ar for att du har Golden Retrievers ... Nu har inte jag det, sa det vore bra om du och dina hundar inte utmanar min hund som inte gillar att frammande tar hennes favorit saker. Hon ar valding lik sin matte i det. Jag gillar inte heller nar nagon jag inte kanner bara kommer och tar mina grejer."

Vet inte hur jag snubblade in på Hund, men det är rätt intressant att se hur olika man upplever saker! Jag som inte alls är någon hundperson, utan snarare lite halvrädd för dem upplever Ofta att hundägare ska pracka på sina "jättesnälla fina hund" på alla! "Den är jättesnäll", och det är mycket möjligt att den är men det spelar faktiskt ingen roll för jag vill inte alls bli nosad på om jag inte själv tycker det är ok, vilket är i princip aldrig.
Jaja, bara en liten parentes :) men som sagt lite roligt att se hur man verkar va med om helt olika sidor av samma sak.

Sa ar/var jag ocksa. Jag ar darfor jattenoga med min rottis. Hon gillar folk och tycker att alla ska klappa henne (utom sma barn som ar ganska laskiga sedan en liten kille skramde livet ur henne). Hon far ABSOLUT inte bara ga fram till folk (vilket hon helst vill) och manga blir sura nar jag sager ifran nar de kommer for att klappa ... Jag svarar alltid att hon maste vanta pa att jag sager att det ar okay, DA kan hon fa ga fram. Ofta fyller jag ocksa i att eftersom hon ar en rottweiler och sa manga ar radda for rasen ar det viktigt att hon inte bara gar fram. Lustigt hur manga som tar det som ett "AHA moment".
Eller nar jag inte ids platsar jag henne och sager, "Hon jobbar nu och tyvarr kan hon inte halsa da".:p

kl

Det verkar som att det är många hundar som tycker att det är obehagligt med främmande, blir förvånad då till och med min annars ganska ointresserade tik tycker att det är mysigt och trevligt om någon hejjar på henne på ett trevligt sätt. Å andra sidan får jag frågan ganska sällan, de flesta tycker att hon ser obehaglig ut, men de som vill får ju.

Jag tror inte alls det är speciellt vanligt faktiskt... däremot är det nog många som skriver i en tråd som denna som har just såna erfarenheter, haft problem med såna hundar osv - det blir lite missvisande då.

Det är inte alls vad jag upplever "ute i verkliga livet" så att säga.

Jag säger "javisst" lolch ber hunden stanna så att dom kommer åt. Jag tycker att det tiillhör miljöträningen att bli hälsad på av okända människor och min hund har inga problem med det. Jag tror inte att folk blir stötta av ett nej men kanske lite förvånade för man väntar sig att det ska vara ok om man frågar.

Jag håller med om att det tillhör miljöträningen och uppfostran att kunna bli klappad på ett normalt sätt av främmande människor - men det är samtidigt just det som är problemet också - att folk förväntar sig att det är ok om de frågar. För min del tillhör det vanligt hyfs att faktiskt vänta på svaret när man frågar något, annars kan man lika gärna bara hålla klaffen och göra som man vill ändå.

Ibland är det faktiskt inte ok, och då är de framme och klappar i alla fall innan man ens hinner svara - eftersom de bara antar att det är ok. Inte så roligt i de fall man har en osäker hund, en hund med sjukdom eller till och med en aggressiv hund.

Det behöver ju heller inte handla om att hunden "inte gillar att bli klappad" - utan kan lika gärna vara som med en av mina - han äääääääälskar folk och vill gärna vara med och på alla på samma gång. Vi behöver träna mer på att man INTE blir klappad av hela världen. Inte det lättaste när de allra flesta man möter håller med honom ;)

Visst är alla hundar olika men jag tycker att oavsett vad de tycker om att bli klappade osv så har de rätt att ha en fredad zon runt sig precis vi människor.

Ser jag en okänd snygg kille på stan går jag inte fram och kramar honom bara för att jag tycker han är gullig... :p

Min vuxna pudelkorsning är dundersnäll men har i grunden en osäkerhet mot främlingar. Han skulle ALDRIG bita men pga osäkerheten vil han gärna hoppa och visa sig extra vänlig. Vinthunden däremot är oerhört vänlig och stoisk och finner sig alltid i klappar även om han kanske egentligen är likgiltig mot just den personen. MEN eftersom folk sällan frågar här ( många rädda invandrare ) så uppmuntrar jag att barnen lär sig om hundar. Så när barn här frågar så blir det inte alltid klappar utan de får fråga på avstånd och bara titta på hundarna och få en liten lektion om något utifrån frågan. De som vågar klappa brukar jag berätta att de får klappa den gula vinthunden först för han är försiktigt och pudeln får lugna sig först för annars hoppar han och jag vill lära bort det. Om man vinklar det till att hunden måste lära sig så förstår de bra. När han väl lugnat sig är han rätt likgiltig inför uppmärksamheten och då brukar de få lite godis att ge dem vilket pudeln alltid vill ha men vinthunden oftast inte. Sedan får de alltid lära sig att prata med hunden först och SE om hunden VILL hälsa, det ser ma ju tydligt. Och att klappa på undersidan huvuvudet, åtminstone först.

Mina hundar bor med barn och tycker aldrig att barn är obehagliga hur de än beter sig men jag är ändå tydlig mot alla barn och när de frågar så säger jag alltid, ja om han själv vill! Vi får se-prata med honom och se om han/de vill.

Det gör jag också! :angel: Det brukar funka väldigt bra. Jag brukar säga att de gärna få titta, men låt hunden vara ifred. Skaffa en egen hund, liksom.

Ot egentligen men kan inte låta bli :p
Träffade lite barn häromveckan, med hundarna. Vuxna hunden tycker som sagt inte om barn (men har blivit bättre) så barnen får instruktioner att den hunden får man bara titta på men inte röra (eller följa efter, såklart).
Det är inga problem, barnen sköter det bra.
Ett par timmar senare har hunden ifråga slappnat av och återigen insett att barn inte är så farligt. Enda barnet som var kvar håller stenhårt på det här att se men inte röra- men typ hoppar plötsligt ner och sätter sig och råstirrar på hunden. När min hund blir nyfiken och går fram och hälsar försöker barnet tillrättavisa honom (muntligt)- man fick ju bara se men inte röra :rofl:
Inte lätt när det är svårt :)

Man kommer inte nära min hund om jag sagt nej. Struntar blankt i vad folk tycker, märker jag att hon inte är intresserad så behöver hon inte heller. I vissa lägen kan hon tycka att just den människan var intressant och då kan jag säga ok. Annars får dom acceptera ett nej. Jag är dock alltid trevlig när jag säger nej, som ett tack för att dom är trevliga och frågar innan dom klappar. Mot barn brukar jag vara extra tydlig och säga att "ni är ju JÄTTEDUKTIGA som frågar så snällt men tyvärr är Selma såå trött idag så hon behöver hem och vila" ;) Om dom får lov att klappa så brukar jag svar "jadå men bara om ni är lugna och snälla" :)

Jag förstår ditt dilemma. Jag ska erkänna att jag inte har så mkt erfarenhet av valpar, men jag kan nog tycka att träning på att inte hälsa eller hälsa lugnt är ngt som kommer när valpen är lite större. Exakt när är kanske olika, och det är kanske relativt hur länge en hund är valp också. Men som sagt, oavsätt varför ska ingen hälsa på en hund utan att först fråga. Jag har aldrig varit med om att folk inte frågar först men det kanske är vanligt på andra ställen och det hade jag också tyckt var jobbigt.

Du kan ju alltid säga att hunden hoppar istället för att bara säga nej, de flesta brukar bli ganska anti då och väljer själva att inte klappa ^_^

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 279
Senast: Nota
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
388
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 679
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 940

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat