Klappa hunden?

Sv: Klappa hunden?

Det gör jag också! :angel: Det brukar funka väldigt bra. Jag brukar säga att de gärna få titta, men låt hunden vara ifred. Skaffa en egen hund, liksom.

KL

Är det en vuxen säger jag oftast bara "nej" är det ett barn som frågar brukar jag också säga nej men lägga till att "men du är jätteduktig som frågar innan, det ska man alltid göra!" Stolpar folk bara fram utan att fråga blir jag oftast rätt arg.

Jag brukar oftast bara säga "Nej tyvärr, det går inte just nu".
Oftast är det ju barn som frågar och visst, hunden är snäll men inte den typen som står still och låter sig klappas (speciellt inte av barn som hon älskar), utan hälsar och pussas ivrigt tillbaka (helst i ansiktet). Tycker det kan bli väl intensivt för ett barn som kan riskera att välta.

Sen förstår jag inte varför man skulle behöva förklara alltid, säger jag nej så är det väl nej bara.
Min hund är ingen allmän egendom.

Är det en vuxen som skulle fråga och vi har tid/lust att stanna till en stund så säger jag som det är, visst du kan få hälsa men hunden kan vara rätt livlig.

Våran hund är inte speciellt intresserad av människor hon inte känner dock är hon genom snäll så att låta någon klappa brukar inte vara något problem. Hon visar tydligt att hon inte är intresserad och vänder sig bort och är allmänt tråkig så det löser sig naturligt.

Den tidigare hunden uppskattade inte att bli klappad och där sa vi helt enkelt nej och förklarade att hon kunde bitas!

Jag brukar köra med hörlurar i öronen när jag inte orkar stanna och prata med folk, lättast så och då bara ignorera med det som "ursäkt" :angel:

Orkar jag så brukar jag faktiskt dock säga ja till de flesta barn och vuxna som frågar. Är en hel del som är lite hundrädda eller där barnen är hundrädda som frågar om de får klappa Uno, eftersom har ser relativt liten och ofarlig ut antar jag. När han dessutom är enormt snäll, jag litar totalt på honom kring barn och han tycker det är roligt så tänker jag mest varför inte.

Jag har insett att vuxna mer sällan frågar än barn... Barn frågar nästan alltid och förstår ett nej så det är inget större problem att min ena hund inte tycker om barn.
Vuxna däremot har tom slängt sig över honom utan att jag haft en chans att stoppa det. Bokstavligt talat.

Visst är det konstigt att det oftast är VUXNA som inte kan uppföra sig. Har hänt att en vuxen helt plötsligt lyft upp min hund när vi står och väntar vid ett övergångställe :eek: Värsta är att man blivit så paff att man inte ens kommit på att bli förbannad.

Har hänt att en vuxen helt plötsligt lyft upp min hund när vi står och väntar vid ett övergångställe :eek:

Det är väldigt "intressant" att stå på stan och bli utskälld av en mamma för att man har en farlig hund när hon skickat fram ungen fastän man nyss stått och sagt att NEJ ditt barn får INTE klappa, hunden är inte att lita på med barn!

Var hittar ni alla puckon :eek: jag träffar bara trevligt folk när jag är ute.

kl.

Jag brukar vara den där griniga som irriterar sig på att folk tycker att det är en rättighet att klappa min hund eller skälla/morra/göra konstiga ljud åt henne. Till barn är jag dock snällare, åtminstone om de frågar först men säger oftast att det inte går just nu, men kanske nästa gång! När jag känner igen barnet eller när jag rent allmänt känner mig snäll brukar de få klappa. Men jag vill inte att min hund ska bli van att bli klappad av alla alternativt därmed bli rätt/tycka att det är jobbigt med människor. För tillfället älskar hon nämligen människor, och jag vill att det ska förbli så.

Kl

Aldrig att någon frågar, de bara klappar.
Obehagligt då chihuahuan hatar främmande folk, och de kan inte tyda hans signaler alls.stryker bak öron och mungipor och trycker sig mot mig.
Inte låter de han lukta först heller, utan en stor hand mitt på huvudet får han.

Om man morrar eller hugger år dem så fyar de honom ibland :crazy:

Skyll er skälva tänker jag då...

kl

Det verkar som att det är många hundar som tycker att det är obehagligt med främmande, blir förvånad då till och med min annars ganska ointresserade tik tycker att det är mysigt och trevligt om någon hejjar på henne på ett trevligt sätt. Å andra sidan får jag frågan ganska sällan, de flesta tycker att hon ser obehaglig ut, men de som vill får ju.

Tyvärr är en del helt korkade.

Min förra Kines gjorde utfall mot en karl som till varje pris skulle klappa honom.

Då han frågade om han fick klappa sa jag NEJ! Då fortsatte karln att tjöta så jag sa NEJ igen och talade om att hunden förmodligen skulle hugga om han försökte. Då böjer sig idioten ner och försöker klappa utan förvarning. Hunden gjorde utfall men jag hann stoppa honom innan han nöp karln. Då började idioten gasta om att han minsann skulle polisanmäla mig.
Vad han helt missat var att jag stod o pratade med en uniformerad polis som hörde hela ordväxlingen.

Gissa vad polisen sa till karln :rofl:

Hur bemöter ni människor som kommer fram och vill klappa era hundar?

Förr när jag bara hade min reserverade lapske så sa jag som det var, han är inte intresserad.

Mallen hälsar gärna så nu om någon frågar så får dom hälsa. Lapsken har blivit betydligt mer social med åren så nu tycker han också om att få lite uppmärksamhet. :D Han luktar gärna på folk, men om han inte vill hälsa så bara går han vidare. Det är inte mycket som stör honom nu för tiden.

Visst är det hopplöst med folk som inte förstår ett nej?

Jag hade en schäfer som var totalt ointresserad av andra människor än mig (knappt att husse dög). Hon ville inte hälsa på folk och visade det tydligt genom att gå undan. Jag brukade såga till folk som ville klappa att hunden var blyg:) och det fungerade bra gentemot barn och kvinnor - men många män hade mycket svårt att fatta utan skulle fram och hälsa ändå. :devil: Jag fick bli riktigt arg ibland för att de skulle fatta att de inte fick hälsa!

Dvärgpudlarna jag har nu är rena motsatsen - bara någon tittar på dem börjar de showa och vill hälsa. Där har husse och jag olika åsikter, han tycker som pudlarna att klart de ska hälsa på alla, jag vill vara betydligt mer restriktiv...

kl

Det verkar som att det är många hundar som tycker att det är obehagligt med främmande, blir förvånad då till och med min annars ganska ointresserade tik tycker att det är mysigt och trevligt om någon hejjar på henne på ett trevligt sätt. Å andra sidan får jag frågan ganska sällan, de flesta tycker att hon ser obehaglig ut, men de som vill får ju.

Fast det är just på ett trevligt sätt folk inte hälsar, de böjer sig ner över hunden snabbt och barn stimmar en massa. Det tar ju en stund att förklara för dem HUR man hälsar på en hund och den tiden orkar jag inte lägga på alla som vill klappa min hund, som dessutom fryser om hon står stilla. Då hade promenaderna tagit minst dubbelt så lång tid som de brukar.

har ar det ingen som vill klappa *vissel* dom tenderar bli lite bleka i stallet.

Hemma i sverige dock hade jag en regel att pratade dom inte med mig forst sa fick dom inte klappa. Nu hade min hund inget emot klappar, men overlag sa brydde han sig inte sa mycket om framlingar heller nar vi var ute.

Jag VAR en riktig Bitch om nan borjade prata med honom forst och skulle klappa utan att fraga mig forst. Hela "Ge FAN i min Hund!" ragatan kom ut, tand pa alla cylindrarna och roaring. Jag bad inte snallt att dom inte skulle klappa, utan det var pa en gang Elak Karring som holl i snoret.

Jag sag det som sa att dom var otrevliga mot mig, da kunde jag vara otrevlig tillbaka. Min hund, mina regler.

Vet inte hur jag snubblade in på Hund, men det är rätt intressant att se hur olika man upplever saker! Jag som inte alls är någon hundperson, utan snarare lite halvrädd för dem upplever Ofta att hundägare ska pracka på sina "jättesnälla fina hund" på alla! "Den är jättesnäll", och det är mycket möjligt att den är men det spelar faktiskt ingen roll för jag vill inte alls bli nosad på om jag inte själv tycker det är ok, vilket är i princip aldrig.
Jaja, bara en liten parentes :) men som sagt lite roligt att se hur man verkar va med om helt olika sidor av samma sak.

Jag säger "javisst" lolch ber hunden stanna så att dom kommer åt. Jag tycker att det tiillhör miljöträningen att bli hälsad på av okända människor och min hund har inga problem med det. Jag tror inte att folk blir stötta av ett nej men kanske lite förvånade för man väntar sig att det ska vara ok om man frågar.

Det är alltid nyttigt att få höra hur "andra sidan" uppfattar olika hundägare.

Liten spinoff på detta, men jag har ju min hund på jobbet, i butiken. Min policy är att om någon kund vill ta in sin hund så går det jättebra, bara de säger till först så att jag får lägga bort min på ett kontor. Det står dessutom en lapp på dörren om detta.

Igår:
"Krunch, krunch"
Främmande hund ligger plötsligt bakom kassan och gnager på min hunds tuggben.
"Oj. Du har din hund med. Ett ögonblick ska jag ta undan min bara så ska jag hjälpa dig sen." (Min hund var en bit bort.)
"Ja, men deeeeeet behövs inte!"
"Jo, jag vill gärna ha det så."
*drar bort min hund som börjar bli nyfiken och går sedan tillbaka.*
"Ja, jag vet ju att du har din hund här, så då tänkte jag att det var fritt fram att ta med sig hundar in."
"Du är välkommen att ta med dig hunden in, men som det står på dörren får du gärna säga till så hinner jag ta undan min."
"Men det går bra, de nosar lite och så bara."
"Tja, man vet ju aldrig. Det är mycket folk som kommer in här. Ibland är det kanske fem hundar på en dag, och om alla ska in bakom disken och ta min hunds leksaker och ben finns ju risken att det blir gruff till slut."
"Är den ILSK??"
"Njae, men det är ju synd att fresta ödet, och som sagt, din hund är ju inne på hennes område nu och tar hennes saker, så då föredrar jag att min hund är instängd så att jag kan fokusera på att enbart hjälpa dig och inte behöva hålla koll på min hund."
"Är den ILSK?"
"Njae, som jag sa...."
"Det går bra, du behöver inte ta undan den. De kan leka."
*Binder fast hunden i brandsläckaren.*

Kvällens megasuck... Skrämmande med en sån okunskap och dålig feeling för hur hundar fungerar. :crazy:

Oftast säger jag att de får klappa. Men jag är inte en sådan person som stannar och snackar med varenda en person man ser som har en hund haha. Jag är mer en sådan person som låter min hund leka med de hundar hon känner haha x) Som tur är finns de lite överallt ^^ Men annars säger jag bara nej, eller att jag inte hinner det haha x)

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 279
Senast: Nota
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
388
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 679
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 940

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka