Klantigheter & anekdoter

• Western
  • Trådstartare Trådstartare FruCeasarsallad
  • Startdatum Startdatum
Sv: Klantigheter & anekdoter

Det där med å få blackout å glömma mönster känner man ju igen!
Tycker det borde finnas extrapris för "mesta-mönster-glömmar-ekipage" ... :rofl:
Trailbanor BORDE man ju kunna klara å komma ihåg. Men i somras misslyckades jag även med det:
Var en ganska okomplicerad bana. Bron först, sen lite bommar, nån fyrkant, galoppbommar å allt gick galant så långt. Visserligen trampade min häst på varje bom, men det hör till... :smirk: Efter högergaloppen focuserade jag på vänster galoppen som vi haft lite trubbel med. Just som jag satt å laddade som värst låg det plötsligt en bom ivägen, bara sådär lite utslängd. Slarvigt, tänkte jag, att dom glömmer en bom så där mitt på banan...När jag ridit klart blev jag upplyst om att jag faktiskt glömde sidepasshindret!!! :rofl: Det var det den ensamma bommen var tänkt för... Jodå, jag HADE gått banan innan..! :rofl:

hej
jag är helt ny inom westernridning har bara vait en sådan som skuttar runt i skogen i en islandssadel men nu hade jag bestämt mig för att träna för en riktig westerntränare.lånade en westernsadel och så jag skrev upp mig till David Bergdalh(tror det stavas så) kom dit,började rida sedan skulle han prova att rida henne.så han bad mig att hoppa av och jag svängde över bennet och hoppade av i hög fart men eftersom jag var ovan vid sadelhornet fastnade ju så klart med min BH så den sprack och david som stod bredvid mig skrattade och sa OJDÅ.
det var otroligt pinsamt.
:o

Tussemaja skrev:
Det där med å få blackout å glömma mönster känner man ju igen!

Jag har under ett western ridning-mönster (det enklaste) fått blackout och glömt hur man fattar galopp och vilken galopp det skulle vara.
Det var första galoppen i vänster varvet och jag var så pass med att jag visste att nu ska här fattas galopp, men jag kom inte ihåg om jag skulle skjuta fram vänster eller höger höftben och/eller ställa lite inåt eller lite utåt? Helt svart blev det! Otroligt läskigt så jag fattade höger och hoppades på det bästa! :)

Tyvärr gav den förvända galoppen inga pluspoäng alls! Men den var snygg. :angel:

Senast ändrad av en moderator:

det där med mönster ja... :angel:

mins en western riding-klass, på nåt av SM-kvalen.
Flera i min klass frågade mig om mönstret, och jag poängterade för samtliga att det är först skritt, sedan trav över bommen.

Sen är det min tur, och när jag passerat bommen och når första kon-raden för galopp, kommer jag på att jag fortfarande skrittar! :o :angel:
jag genomförde dock hela mönstret. skrattandes. :rofl:

försöker komma på fler situationer som blivit kul... kan nog inte komma på saker som jag själv gjort, men mins att jag skrattade gott när en viss J läste på fel reining-mönster... vilket han blev varse när klassen startat, och alla andra red ett annat mönster. :rofl:
Men han hann faktiskt lära in rätt på ett par minuter, och kom ihåg det på banan. Har för mig att han blev placerad. :D :bow:

Senast ändrad:

twinstar skrev:
Jag har lyckats få 49 poäng i ett reiningmönster.
Vi hade fel galopp i princip hela tiden och jag märkte ingenting!:)
Bytena flöt!

HA!
Jag slår dig med hästlängder!!
Jag har fått - taadaaaaa - 36 poäng i reinging!! Och vi fick till och med rosett, en fjärde plats! (de andra i klassen blev diskade... :p )

Slå den om ni kan!

Jag skulle rida min häst på en volt på ett fält en bit ifrån stallet. Efter ungefär en halvtimme kom jag på att jag hade glömt ta på mig min säkerhetsväst, något som jag annars är väldigt noga med, trots att jag har världens lugnaste häst. (Har ridit henne i 8 år, varit med om en omkullridning men inte en endaste ofrivillig avsittning :cool: ). Eftersom jag hade planerat galoppera så tänkte jag att det var väl bäst att rida tillbaka de 100 m till stallet och ta på mig den, vilket jag också gjorde. Till saken hör det att jag är lite lat :angel: , så istället för att knäppa upp de lite krångliga axelspännena och ta på mig västen som en vanlig jacka, så tar jag på mig den över huvudet istället och därmed måste jag ta av mig hjälmen. När jag sedan kom ut till voten igen fortsatte jag att rida lite till i skritt och trav, när det plötsligt började regna. Jag drog då min jackkapuschong över huvudet och tänker att: "hhmmm... det gick ju lätt att ta på huvan, det brukar ju vara så svårt med hjälmen på....." Då upptäckte jag att jag glömde ta på mig hjälmen igen efter att jag tog på mig säkerhetsvästen... snacka om hjärnsläpp.... :crazy: Det var tur att jag var ensam, det är annars jag som har varit lite "säkerhetsförespråkare" i stallet..

Jättekul att läsa alla roliga pinsamheter.... :banana: :bump: :rofl:

Jag skulle hoppa av en stor häst för att leda förbi den vid ett mkt otäckt ställe. Påväg ner så tvärvänder hästen och jag druttar av, men fastnar med tröjan i hornet och kommer INTE loss!
Så där hängde jag.. En bit ovanför marken.
Haha som tur var fick jag hjälp loss tillslut. Hahaha

Hmm, inte direkt western men jag skriver det ändå...
Jag följde med en kompis ut till hennes hästar, vi skulle rida ut en sväng. Eftersom det var vinter och kallt hade jag dragit ett par joggingbyxor utanpå ridbyxorna. Vi skulle ha med oss en gammal isis så vi skulle bara skritta, därför brydde jag mig inte om att ta av mig mina joggingbyxor som jag naturligtvis glömt att ta av innan jag satt upp. Så småningom kom vi till en äng som vi bestämde oss för att trava lite på OCH DÅ för hästen jag sitter på världens glädjefnatt! Bocksprång till höger och vänster och uppe sitter jag och kasar runt i sadeln i mina joggingbrallor... :crazy: Naturligtvis åker jag i backen så det ryker i pudersnön! Rejält mörbultad och utan styrsel i höger ben beslutar vi oss för att det är bättre att jag rider min kompis häst hem som är lugnare för dagen. Men den hade en bomlös sadel...
Hästen går med ett benpar på vägens mittfåra och det andra i hjulspåret och på ryggen sitter jag och känner hur sadeln börjar kasa! :eek: Eftersom jag inte hade nån kraft och styrsel i mitt mörbultade ben efter första fallet kunde jag inte parera sadelns kasande. Jag tycker då att det är en jättebra idé att stanna hästen, ta tag i ett träd och försöka trycka eller häva tillbaka mig i rätt position, och just då börjar hästen gå iväg :crazy: Jag känner hur jag bara kasar ur sadeln med armarna fastklamrade runt en björk... :angel: Sen gick jag hem! :D

Har också fastnat med jackan i hornet ett antal gr.
Nu har jag dock lärt mig att sitta av rätt haha

Senast ändrad:

Jag har lite roliga erfarenheter av att lära min gamla häst (som jag inte längre äger) lite trail.. ja tänkte att d är bäst att ta det lite försiktigt med bron så att hon inte snubblar av och skadar sig på kanterna eftersom hon inte gjort nått sånt förut... Lite fjompigt men d var i början på min westernkarriär, Jag tänkte att de var en bra ide att gå över bron på den breda sida alltså på långsidan så att hon känner att hon får plats.
Ja sagt och gjort ja red fram mot bron och pratade lite me henne så hon skulle gå upp på bron.. Nu är saken den att den här hästen gör lite som hon vill när hon känner för det så att istället försiktigt ställa upp hovarna på bron tog hon ett jätte kliv ÖVER hela bron... hon va inte när den och ja e lite imponerad av d...

Sen men min nuvarande häst, en 5årig quarter så släppte jag honom lös i ridhuset för han tycker d är roligt att dra...i ridhuset fanns en repgrind uppsatt och ja tänkte att hann bryr la sig inte om den.. Så han sprang runt i fullkarriär tills han fick syn på grinden, och istället för att stanna och titta på den så spetsade han öronen och satte av i full karriär mot grinden, ja stog där med andan i halsen och tänkte nu är d kört han tänker hoppa över den., jaha ring vet. dirket han kommer trassla in sig och fläcka upp benen. För grinden va upp till bogen på han och ha trodde inte att han kunde hoppa d .. För d syntes verkligen att han inte hade några planer på att stanna! Om han kan hoppa så högt lr inte fick ja aldrig reda på, istället för att hoppa så sänkte han halsen och svankade och smet UNDER repet, i full galopp.. ja baar stog där och fånglodde.. har aldrig sett nån göra så förut.. han rikigt krökte på ryggen... d va King d ...

Kan berätta om en gång när jag skulle tävla med min gamla häst, ett gotlandsruss. Vi skulle tävla trail och första hindret var grinden (man var tvungen att ta sig i genom den för att komma in på banan). Grinden var om du tänker dig som en järnstång överst och en som gick snett under den översta (om ni förstårvad jag menar? :) ).
Perfekt, tyckte min ponny, det här går ju att krypa under! Publiken drog efter andan men som tur var hann jag stoppa henne i sista sekunden, annars hade det gått illa! :)

en gång skulle jag tävla i reining me min pålle, gissa vad han gjorde, han VÄGRADE att gallopera, jag sitter bankandes i trav som värsta ridskoleungen, och när jag väl fick han i galopp så fick jag inte stopp på han istället utan vid stoppen fick styra in i staletet, å sedan sparka igång igen.. spinsen (mina uberlånsamma) satt jättefint hemma men han tokvägrade, så jag fick göra 2små volter istället!
blev dock diskad pga att han travade mer än halva banan!

i klassen innan var det trail. vid blotta åsynen av grinden tar han å stannar. och VÄGRAR gå.jag sitter å tar i tyglarna åt varsitt håll, försöker få han att backa å gör massor av juckrörelser å konstiga ljud.. han står där helt oberörd med öronen FRAMÅT.
dommaren sitter å storskrattar å jag känner hur jag blir aldeles varm i ansiktet men håller ändå min (:devil:)
tillslut får jag han att gå FRAM till grinden å sedan kunde vi faktiskt stänga den åxå efter massor av minuspoäng! jag fick nästan 40poäng minus då.. :o

ska jag tilägga att detta INTE var någon tjurig ponny utan ett stort vuxet halvblod?
fast sen sista klassen vann vi (hehe.. annars om han hade tjurat en 3dje gång så skulle jag nog ha börjat typ gråta lr ngt :grin: )

Visserligen inte heller western, men jag glömmer ALDRIG ridturen med pappa en vinter! Han skulle hoppa av och knacka ur en isklamp ur en av hästens hovar, och GLÖMMER släppa stigbyglarna! Så han fick över bägge fötterna på vänstersidan, med bägge byglarna kvar, en på vardera foten! Han hamnade givetvis på rumpan i snön och hästen tittade på honom med den mest högdragna min jag nånsin sett en häst åstadkomma! Han var en välutbildad dressyrhäst och såg ut att tänka: Vad HAR jag fått för klantskaft på ryggen? Amatör!
Ha ha ha!

Och så det där med välsittande westernsadlar och gjordar.... Jag var på hemväg efter en ridtur ihop med en kompis och hade bara några hundra meter kvar till stallet när kompisen plötsligt frågar vad det är som hänger ner från sadeln? Jag böjde mig ner och undrade vad det var hon menade... jo, det var sadelgjorden det! Fäststroppen på sadelns högersida var en kraftig dubbelvikt läderrem och den hade brustit i vecket! Men sadeln satt snällt där den skulle ändå! Jag har ingen aning om hur länge jag hade ridit utan sadelgjord, men när jag upptäckte det hela satt jag genast av och ledde hem hästen sista biten. DÅ gled sadeln av honom! :rofl:

På min första westerntävling skulle jag bland annat testa reining... Pearl var aldrig svår att få fart på och älskade galopp, men underlaget i ridhuset där tävlingen var, var blött och supertungt så hästen vägrade. Ju mer jag drev, ju saktare galopperade han och grävde ner sig i sanden. De stora volterna blev knasppt 10-meters och de små liknade mest bakdelsvändningar. Spinnen snurrade iväg över halva ridbanan och sista galoppsträckan galopperade han med frambenen och hoppade jämfota med bakbenen och jag skrattade hela ritten. Reining var bara inte vår grej!

På samma häst gjorde jag en gång en "rundsittning" på en hoppträning. Vi var helt överens mot hindret och kom i full galopp, men precis vid avsprånget ångrade sig Pearl och nitade. Jag for framåt, men höll mig fast med armarna, så jag slog huvet (och hjälmen) i hinderstödet och välte det, snurrade ett varv framför hästen och blev hängandes som en spindel på hans andra sida... Jag fick snällt sitta av och sitta upp på rätt sätt igen, men hopptränaren såg något chockad ut! Ha ha!:rofl:

*raderat*

:-)

Senast ändrad av en moderator:

En tränig red jag ett snällt litet sto med en av ridskolans få westernsadlar. Den hade dessvärre ingen sadelgjord så ridläraren gjorde en provisorisk iform av En nosrem och någon mer sak..,

Ja iaf, vi skulle snällt traska över några bommar i trav då jag kände att det höll på att hända något, men jag lyckades inte luska ut vad förren halvvägs över bommar och sedan så låg jag fint med sadeln nere på backen efter bommarna... :D

Måste jag tillägga att hästen traskade snällt iväg som om ingenting hade hänt...:D

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·
Western Jag är väldigt ny på detta forum, men jag har försökt hålla mig till reglerna. Har försökt att inte ta för mycket plats, och vara...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 651
Senast: reykurboy
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 835
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar