MCP

Trådstartare
Tycker att de flesta kladdkakor idag går för mycket åt blowniehållet, jag vill ha dem mera sega, speciellt mot kanterna.

Det fanns ett bra recept i en Min Häst julspecial från 90-talet någongång. Tyvärr hittar jag inte den tidningen alls nu i mitt "arkiv", så är det någon som har den tidningen och kan dela med sig av receptet?

Eller om ni annars har ett bra recept på småseg kladdkaka. :)

Jag har inte receptet men ett tips för seghet är finmalen fiberhusk av psylliumfrö. Blanda i en tesked eller två och kanske grädda lite kortare tid än vanligt (du får testa dig fram lite).

Prova den här:
2 ägg
3 dl socker
1.5 dl vetemjöl
4 msk kakao
4 tsk vaniljsocker
100 gr smält smör

Rör ihop alla ingredienser med en trägaffel (OBS! Inte vispa!), smeten ska bli blank och släppa från bunken.

Smöra och bröa en form, sätt in i ugnen på 150 grader i ca 30 minuter.

Om du har en större form (typ Ikeas springform), kan du gångra receptet 1.5 gånger, så det blir 3 ägg, 4.5 dl socker osv.

Den här gör jag alltid och alla älskar den, den blir seg i kanterna och är grymt god!

Den min mamma gör blir supergod och underbart kola-seg hela vägen ut i kanterna. Ska gräva upp receptet, återkommer snart! Jag vet att en av de huvudsakliga skillnaderna jämfört med många andra recept är att den ska gräddas i hela 40 minuter istället för 15-20 som annars verkar vara vanligast.

Hur svårt är det göra en kladdkaka? Är ju bara bara att slopa bikarbonat/bakpulver i ett vanligt sockerkakarecept (med diverse varianter).

Jag har en fudgekaka jag brukar göra. Den är absolut inte kladdig utan seg. Är det nåt sånt du är ute efter?

Hur svårt är det göra en kladdkaka? Är ju bara bara att slopa bikarbonat/bakpulver i ett vanligt sockerkakarecept (med diverse varianter).
Jag har aldrig sagt att det är svårt, men i.o.m. att det är typ något av det vanligaste man kan baka, så har jag aldrig sparat något bra recept, då man ju så lätt kan hitta recept.
Så då står man här då utan favoritrecept.
Jag har en fudgekaka jag brukar göra. Den är absolut inte kladdig utan seg. Är det nåt sånt du är ute efter?
Hmm, de jag tänker på är inte så "chokladiga" eller hur man nu ska säga det. Men gillar att prova recept så sätt upp det hit du bara :D

Jag har aldrig sagt att det är svårt, men i.o.m. att det är typ något av det vanligaste man kan baka, så har jag aldrig sparat något bra recept, då man ju så lätt kan hitta recept.

Hmm, de jag tänker på är inte så "chokladiga" eller hur man nu ska säga det. Men gillar att prova recept så sätt upp det hit du bara :D

Nej du har rätt där, problemet är ju oftast att hitta en choklad mix man är nöjd med, vare sig det är kakao, blockchoklad eller mjölkchoklad man väljer att använda i smeten.

Apropå Choklad måste jag även fråga hur mänga som sagt koklad eller koppa de senaste veckorna med tanke på all reklam där "skådespelarna" inte kan säga vare sig choklad eller shoppa.

• Gilla
Reactions: MCP
Den min mamma gör blir supergod och underbart kola-seg hela vägen ut i kanterna. Ska gräva upp receptet, återkommer snart! Jag vet att en av de huvudsakliga skillnaderna jämfört med många andra recept är att den ska gräddas i hela 40 minuter istället för 15-20 som annars verkar vara vanligast.
Här kommer receptet!

100 g smör
3 dl socker
2 ägg
1,5 dl mjöl
1,5 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bakpulver
1 krm salt
4 msk kakao

Smält smöret och rör i övriga ingredienser. Häll i smord bröad form och grädda i ugnen i 150-175 grader i 40 minuter.

Jag gör en som heter "chokladtryffelkaka", den blir väldigt kompakt och seg i konsistensen.
150 g smör
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
Smöret smältes i kastrull och så rör man i socker, kakao och vaniljsocker, sedan äggen och till sist mjölet. Superviktigt att bara röra tills det precis går ihop och inte mer! Sen bakar man den i 175 grader i ugnen tills kanterna är fasta men mitten "wobblig", för mig brukar det ta 18 min men i mina föräldrars ugn ca 21. Så det beror lite på ugnen och såklart hur stor form man har.

Ok!

Ugnen på 150 grader.

Smält 100 g smör i en kastrull. Blanda 3 dl socker, 1 krm salt, 2 tsk vaniljsocker och 3 1/2 msk kakao i en bunke.

Häll sockerblandningen i kastrullen med smör. Tillsätt två ägg och 1 1/2 dl mjöl.

Häll smeten i en form med avtagbara kanter (gärna smörpapper också) och grädda i ugnen 40 min.

Nu har jag fått många bra recept att prova, men... jag är ju fortfarande lite nyfiken på om det kan finnas någon där ute som vet vilket Min Häst julalbum jag menade, och har receptet därifrån. :D

Finns en viss nostalgisk aspekt med det också, jag tror det var det första jag bakade själv.
Det fanns en hästsiluett där också, som det var meningen att man kunde rita av och klippa ut ur bakplåtspapper, så att man kunde pudersockra en hästfigur på kakan... den biten lyckades inte så bra, kan jag säga 😂

Nu har jag fått många bra recept att prova, men... jag är ju fortfarande lite nyfiken på om det kan finnas någon där ute som vet vilket Min Häst julalbum jag menade, och har receptet därifrån. :D

Finns en viss nostalgisk aspekt med det också, jag tror det var det första jag bakade själv.
Det fanns en hästsiluett där också, som det var meningen att man kunde rita av och klippa ut ur bakplåtspapper, så att man kunde pudersockra en hästfigur på kakan... den biten lyckades inte så bra, kan jag säga 😂
My god. Det där kommer jag ihåg. Jag bakade till och med kakan. Tidningarna tyvärr slängda sen länge.

Visst var det också i samma nummer att man kunde göra en prydnad genom att ta en glasburk och lägga en bild på en häst i botten och sen fylla upp med färgat salt (?) och sen ha burken som prydnad med botten upp?

My god. Det där kommer jag ihåg. Jag bakade till och med kakan. Tidningarna tyvärr slängda sen länge.

Visst var det också i samma nummer att man kunde göra en prydnad genom att ta en glasburk och lägga en bild på en häst i botten och sen fylla upp med färgat salt (?) och sen ha burken som prydnad med botten upp?

Hmm, just det minns jag inte, men minns att i åtminstone något julalbum (kan vara annat år) så var det ett julpyssel där man kunde göra en jullykta med hästsiluetter.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 753
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag har inte ätit särskilt bra den här hösten och känner absolut att det påverkar min energi och mitt mående. Tröttare, mer sötsug...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
7 082
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30