Alltså alla recept som innehåller mindre än 1 dl kakao går ju bort direkt! ;) Det är det säkraste sättet att avgöra om det är ett bra recept eller inte. Likaså ska det innehålla salt.

ICA roade sig med att provbaka en massa kladdkakor tills de hade funnit det ultimata receptet. Det tycker jag blev väldigt bra. Jag gör bara mindre modifieringar på det när jag bakar.

https://www.ica.se/recept/basta-kladdkakan-722753/

Kan du inte kontakta Min Häst redaktionen? Det värsta som kan hända är att du inte får svar.

Det skulle jag kunna göra, men skulle redan vara lättare ifall jag visste från vilket år albumet var :) har försökt googla men ännu inte fått napp.

Jag har inte provat det här på kladdkaka (otroligt med tanke på hur mycket kladdkaka jag bakat i mitt liv :eek:), men det ger perfekt konsistens i brownies, lite sega och med en underton av kola i smaken. Tricket är att byta ut en tredjedel av sockret till farinsocker. Det kanske kan vara värt ett försök? :idea:

• Gilla
Reactions: MCP
Hallå, oj, jaa, jag kikar in ibland :-) Ungefär vilket år var den tidningen, nån som minns? Jag har den nog nånstans i gömmorna, men var...?!

Jag minns inte helt säkert nu, men skulle tro att det var 93-96 någongång. Dessa julalbum var lite större än de vanliga tidningarna.

Jag började fundera nu på saken, var det så att dessa julalbum inte hörde till standarutgivningen? Var man månne tvungen att beställa dem, t.ex. via något jultidningsförlag? Detta kan jag minnas helt fel/blanda ihop med något annat :D

Tycker att de flesta kladdkakor idag går för mycket åt blowniehållet, jag vill ha dem mera sega, speciellt mot kanterna.

Det fanns ett bra recept i en Min Häst julspecial från 90-talet någongång. Tyvärr hittar jag inte den tidningen alls nu i mitt "arkiv", så är det någon som har den tidningen och kan dela med sig av receptet?

Eller om ni annars har ett bra recept på småseg kladdkaka. :)
Det här är ett av de äldsta recepten. Det var det alla använde på 90-talet när kladdkakan upptäcktes och var helt ny.

2 stora ägg
3 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt (jag gillar att ha lite flingsalt)
100 g smält svalnat smör
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver (vissa skippar detta)

175 grader, 30-35 min

Det blir en kaka som först blåser upp lite och sedan ska sjunka till en krater i mitten så det blir högre hårdare kanter och plattare mjukare mitt. Den brukar vara seg efter en natt i kylskåpet.

Justja:
Rör ägg och socker och vaniljsocker, tillsätt kakao, salt, smör (svalt) och mjöl med bakpulver, häll i smord form med ströbröd på kanterna. (Inget vispande av ägg osv tills det blir fluffigt, bara gegga ihop)

Så till de saker som förstör det här receptet (jag har provat dessa sätt), för mycket mjöl ger brownies. Provar du att ha mindre socker blir det brownies (sockret verkar vara en orsak till att den kollapsar), har du för mörkt socker blir det också inte hopsjunket alltid. För mycket kakao? ja då måste du minska mjöl för kakao fungerar lite som mjöl och då blir den inte kladdig.

Så till det som funkar. Det går utmärkt att helt skippa mjölet och använda bara mandelmjöl istället utan förändring i struktur eller smak. Om man vill ha en glutenfri. Då måste du komma ihåg att ha kokos eller ngt i formen istället för ströbröd (men socker fungerar inte så bra för det) Man kan ha i mer salt, chokladdroppar, och sådant.

Hur svårt är det göra en kladdkaka? Är ju bara bara att slopa bikarbonat/bakpulver i ett vanligt sockerkakarecept (med diverse varianter).
Nej ägg har lyftkraft, förr i tiden lyfte man sockerkakor genom att röra ägg länge eller vispa dem, det är därför vissa recept har att man ska hålla på att vispa ägg i en evinnerlighet. Om man faktiskt helt skippade bakpulver i dessa och är skicklig så är det hyggliga odds på att man får en lyft sockerkaka. Men det är ju säkrare med bakpulver i.

Sedan har iofs äldre sockerkakor lite stabbigare smet och nyare lite lösare smet som kanske skulle vara svårare att lyfta med ägg.

Men bakpulver är yngre än sockerkaka.

Senast ändrad:
Det här är ett av de äldsta recepten. Det var det alla använde på 90-talet när kladdkakan upptäcktes och var helt ny.

2 stora ägg
3 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt (jag gillar att ha lite flingsalt)
100 g smält svalnat smör
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver (vissa skippar detta)

175 grader, 30-35 min

Det blir en kaka som först blåser upp lite och sedan ska sjunka till en krater i mitten så det blir högre hårdare kanter och plattare mjukare mitt. Den brukar vara seg efter en natt i kylskåpet.

Justja:
Rör ägg och socker och vaniljsocker, tillsätt kakao, salt, smör (svalt) och mjöl med bakpulver, häll i smord form med ströbröd på kanterna. (Inget vispande av ägg osv tills det blir fluffigt, bara gegga ihop)

Så till de saker som förstör det här receptet (jag har provat dessa sätt), för mycket mjöl ger brownies. Provar du att ha mindre socker blir det brownies (sockret verkar vara en orsak till att den kollapsar), har du för mörkt socker blir det också inte hopsjunket alltid. För mycket kakao? ja då måste du minska mjöl för kakao fungerar lite som mjöl och då blir den inte kladdig.

Så till det som funkar. Det går utmärkt att helt skippa mjölet och använda bara mandelmjöl istället utan förändring i struktur eller smak. Om man vill ha en glutenfri. Då måste du komma ihåg att ha kokos eller ngt i formen istället för ströbröd (men socker fungerar inte så bra för det) Man kan ha i mer salt, chokladdroppar, och sådant.

Det där ser lovande ut, för jag minns att de tidiga recepten på kladdkaka verkligen var helt utan "konstigheter", det var något man i princip kunde baka på det man hade hemma i ett basföråd.
Och beskrivningen av resultatet är precis det jag är ute efter.

(Jag tror dock du glömt kakaon, om jag inte är helt blind :D )

Det här är min bästa. Och så enkel, man bara rör ner allt i pannan man smält smör i.

150 gram smör
3 dl socker
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
2 st ägg
2 dl vetemjöl

1
Sätt ugnen på 175 grader.

2
Smält smöret i en kastrull. Ta kastrullen från värmen.

3
Rör ner socker, kakao och vaniljsocker i det smälta matfettet. Tillsätt äggen, ett i taget, under omrörning. Rör till sist ner vetemjöl.

4
Grädda kakan i nedre delen av ugnen 20 minuter för kladdig mitt.

Det där ser lovande ut, för jag minns att de tidiga recepten på kladdkaka verkligen var helt utan "konstigheter", det var något man i princip kunde baka på det man hade hemma i ett basföråd.
Och beskrivningen av resultatet är precis det jag är ute efter.

(Jag tror dock du glömt kakaon, om jag inte är helt blind :D )
Ah såklart :) (dessutom såg jag förresten flera exemplar av receptet ovan också)

3 msk kakao.

• Gilla
Som man ser i tråden skiljer sig ju recepten åt extremt marginellt för det mesta. Basen är detsamma och proportionerna liknande.

Skulle lägga större vikt på hur jag tillreder än vad jag tillreder, om jag ska vara ärlig.

Tänker att de tre saker som verkligen påverkar är 1) hur du rör ihop (eller vispar) 2) temperatur i ugnen 3) hur länge du gräddar. En halv deciliter socker hit och dit, en matsked kakao eller ett ägg är faktiskt, enligt min upplevelse, av marginell betydelse.

Röra minimalt, inte vispa, låg ugnstemperatur och längre gräddning tycker jag brukar vara en bra grundprincip. Med det i åtanke höftar jag proportionerna hej vilt och brukar få bra resultat ändå :D

Detta är världens bästa recept 😍
Baka, in i ugnen och sen in i kylen några timmar, hela kakan blir som en smarrig seg fudge 😍
Kan ta vilken choklad man vill, mint, apelsin, nöt. Bäst, bäst, bäst!
IMG_20220207_160255.jpg

Tänker att de tre saker som verkligen påverkar är 1) hur du rör ihop (eller vispar) 2) temperatur i ugnen 3) hur länge du gräddar. En halv deciliter socker hit och dit, en matsked kakao eller ett ägg är faktiskt, enligt min upplevelse, av marginell betydelse.
Jag håller ju inte helt med då :) efter att ha laborerat en hel del. Haken är att när jag trixar för mycket med för mycket mjöl eller för lite socker reser den sig och blir fluffig hur jag än vrider och vänder mig. Men det är ju antagligen pga 30-35 minuters gräddningstid. Om man tar ut den tidigt så kan man nog göra lite hur som.

Ah såklart :) (dessutom såg jag förresten flera exemplar av receptet ovan också)

3 msk kakao.

Såg det jag nu också, skummade bara snabbt igenom dem till först, tänkte jag tar det grundligare när jag väl tänkt börja baka :D

Nu har jag fått många bra recept att prova, men... jag är ju fortfarande lite nyfiken på om det kan finnas någon där ute som vet vilket Min Häst julalbum jag menade, och har receptet därifrån. :D

Finns en viss nostalgisk aspekt med det också, jag tror det var det första jag bakade själv.
Det fanns en hästsiluett där också, som det var meningen att man kunde rita av och klippa ut ur bakplåtspapper, så att man kunde pudersockra en hästfigur på kakan... den biten lyckades inte så bra, kan jag säga 😂

Åh, jag kommer ihåg det receptet (och julspecialerna, det enda jag någonsin köpt i jultidningsväg).

Måste ha varit början av 90-talet va? (Baserat på att det absolut var innan jag började högstadiet, vilket jag gjorde - 94.)

• Gilla

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 753
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag har inte ätit särskilt bra den här hösten och känner absolut att det påverkar min energi och mitt mående. Tröttare, mer sötsug...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
7 082
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023