Åh, jag kommer ihåg det receptet (och julspecialerna, det enda jag någonsin köpt i jultidningsväg).

Måste ha varit början av 90-talet va? (Baserat på att det absolut var innan jag började högstadiet, vilket jag gjorde - 94.)

Jo, första halvan av 90-talet borde det nog ha varit :D

Detta är världens bästa recept 😍
Baka, in i ugnen och sen in i kylen några timmar, hela kakan blir som en smarrig seg fudge 😍
Kan ta vilken choklad man vill, mint, apelsin, nöt. Bäst, bäst, bäst!
Visa bifogad fil 85492
Ungefär så här gör jag också. Brukar dock minska lite på sockret om jag använder ljus eller vit choklad, och grädda ca 12-15 min. Brukar även trycka i diverse godsaker typ bär, godis mm för extra lyx. Och kan man inte välja vad man vill ha för fyllning kan man göra i småformar så kan man ta flera olika. :love:

Bifogade filer

• DSC_4495_00001.webp
    DSC_4495_00001.webp
    243,1 KB · Visningar: 39
Ungefär så här gör jag också. Brukar dock minska lite på sockret om jag använder ljus eller vit choklad, och grädda ca 12-15 min. Brukar även trycka i diverse godsaker typ bär, godis mm för extra lyx. Och kan man inte välja vad man vill ha för fyllning kan man göra i småformar så kan man ta flera olika. :love:

Ja 😍
Är man van vid kladdkaka på riktigt choklad vill man inte ha något annat 😁

ICA roade sig med att provbaka en massa kladdkakor tills de hade funnit det ultimata receptet. Det tycker jag blev väldigt bra. Jag gör bara mindre modifieringar på det när jag bakar.

https://www.ica.se/recept/basta-kladdkakan-722753/
Var tvungen att testa denna, blev en klockren brownie för mig. Så besviken :p

För övrigt hade mina föräldrar världens godaste recept när jag var barn, där kladdkakan fick härligt hård yta och kant, och blev kladdig/seg i mitten. Receptet har såklart försvunnit, men jag har fått liknande resultat när jag haft en låg temp (ca 175) och låtit kakan stå i nedre delen av ugnen i ca 60 min. Till skillnad från de flesta recept idag där kakan ska stå max 20 min i ugnen. Tycker det blir en avsevärd skillnad i seghet.

För övrigt hade mina föräldrar världens godaste recept när jag var barn, där kladdkakan fick härligt hård yta och kant, och blev kladdig/seg i mitten. Receptet har såklart försvunnit, men jag har fått liknande resultat när jag haft en låg temp (ca 175) och låtit kakan stå i nedre delen av ugnen i ca 60 min. Till skillnad från de flesta recept idag där kakan ska stå max 20 min i ugnen. Tycker det blir en avsevärd skillnad i seghet.

Jag provbakade nu @Badger s recept, och det gav åtminstone mig det resultat jag var ut efter, så prova det (eller någon av de andra liknande här i tråden) :)

Vad tråkigt! Den blir en perfekt kladdig kladdkaka när jag gör den. Ingen likhet alls med en brownie.

Detta är världens bästa recept 😍
Baka, in i ugnen och sen in i kylen några timmar, hela kakan blir som en smarrig seg fudge 😍
Kan ta vilken choklad man vill, mint, apelsin, nöt. Bäst, bäst, bäst!
Visa bifogad fil 85492

Provade det här receptet med mjölkchoklad i helgen, men kakan fick en sån där hård skorpa uppepå medan resten knappt var ordentligt gräddat. Brukar det bli så eller vad kan ha gått snett?

Klassiska Eksta chokladkaka ur Annas kokbok menar jag är kladdkakornas urmoder:

100 g smör eller margarin
2 ägg
2 rågade dl socker
1 dl vetemjöl
0,75 dl siktad kakao (jag brukar ta 1 dl)
1 tsk vaniljsocker
(inget bakpulver)

Gör så här:
  • Smält smöret eller margarinet och ställ det åt sidan.
  • Vispa ägg och socker pösigt, häll i det smälta fettet och rör om.
  • Mät upp mjöl, vaniljsocker och siktad kakao i en skål och rör om så att kakaon blir klimpfri.
  • Blanda med äggen och häll kaksmeten i en smord och bröad kakform.
  • Grädda i 175° ugnsvärme i exakt 24 minuter för en liten kakform med ca 20 cm:s diameter, eller i 21 minuter för en form som är 23 cm i diameter.
Den blir lite seg och hård i kanterna för att vara mer segmjuk i mitten. En bra kladdkaka definieras av att kanterna endast svårligen går att dela med tesked.

Funkar kladdkaka som efterrätt till (vegetarisk) lasagne eller blir det för mastigt? Glömde att planera efterrätt till kvällens middagsgäster och kommer så här i sista minuten endast på kladdkaka, som ju går att göra i ett nafs.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 753
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag har inte ätit särskilt bra den här hösten och känner absolut att det påverkar min energi och mitt mående. Tröttare, mer sötsug...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
7 082
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.