Kinkig bäbis!

T

twinstar

Jag ammar och ammar och ammar. Gör ingenting annat känns det som. Min dotter är snart sju veckor men prematur så korrigerad ålder snart två veckor.

Hon äter och äter och brukar efter nån timma däcka och sova en-två timmar innan det är dags igen, men igår och idag så äter hon tio minuter, sover fem, äter tio, sover tio osv. Börjar bli riktigt tröttsamt.

Vad är fel?
Hon verkar inte bli mätt och kan inte sova lugnt alls!

Hon går ju upp i vikt som hon ska.
 
Sv: Kinkig bäbis!

Om det vore jag så skulle jag komplettera med tillägg för att få en nöjd bebis!!
 
Sv: Kinkig bäbis!

Du tror det är att mjölken inte räcker? Fast jag ser ju att jag har mjölk.
Ska till BVC och väga imorgon igen och rådgöra.

Jag är lite rädd för att börja ge ersättning då både min mamma och mormor hade problem med sinande bröst efter ett par veckor.
 
Sv: Kinkig bäbis!

Förstår att det är jobbigt. Har själv en son på 7 v som jag haft en del maratonamningspass med. Men det bästa, om du vill fortsätta amma, är väl just att amma, amma, amma. Så länge hon går upp i vikt som hon ska i alla fall. Antar att hon växer och genom att vilja amma mera "lägger in en beställning" om mer mjölk. Sugandet stimulerar ju till ökad produktion.

Risken med att börja ge ersättning är väl just att mjölken sinar.
 
Sv: Kinkig bäbis!

Fast det här med tillväxtperiod och att man ammar mycket under en period...i så fall har hon varit i tillväxtperiod sen hon var tre och en halv - fyra veckor...

...fast iofs...hon är ju prematur och korrigerad ålder nu två veckor och väger fortfarande under tre kilo - men går upp enligt sin kurva....

Kanske bara att bita ihop!

Har inget emot att sitta en-två timmar i stöten....det är de här tio minuter hit och sova en kvart - amma igen tio minuter som är det jobbiga...
 
Sv: Kinkig bäbis!

JAg gissar starkt på en tillväxt period! För om jag fattade det hela rätt så är det bara två dagar som hon faktiskt har varit hattig? Det kan ta upp till en vecka och sen sover de helt plötsligt i flera timmar igen...:D Sen är det lugnt ett tag tills det börjar om! ;)
 
Sv: Kinkig bäbis!

Att amma varannan timme har jag förstått att det är rätt många som gör. Det var väl bara i går och i dag som det varit som det är nu?

Fast det här med tillväxtperiod och att man ammar mycket under en period...i så fall har hon varit i tillväxtperiod sen hon var tre och en halv - fyra veckor...

...fast iofs...hon är ju prematur och korrigerad ålder nu två veckor och väger fortfarande under tre kilo - men går upp enligt sin kurva....

Kanske bara att bita ihop!

Har inget emot att sitta en-två timmar i stöten....det är de här tio minuter hit och sova en kvart - amma igen tio minuter som är det jobbiga...
 
Sv: Kinkig bäbis!

Det började i tisdagskväll.

Innan dess käkade hon varannan - var tredje timma och kunde äta en-två timmar vissa gånger.

Så precis...i två dagar har hon hattat....nu somnade hon vid fyra och har sovit i 45 minuter!

SKÖNT!
 
Sv: Kinkig bäbis!

Jag lånar tråden lite om det är okej, så slipper jag starta en ny amningtråd.

Arvid har gallskrikit hela dagen varje gång jag ska försöka amma honom. Han blir helt hysterisk, tar några tag, sen kastar han sig bakåt och skriker. Det droppar bara lite mjölk, så det verkar inte komma för snabbt. Jag pumpade ut lite, och gav honom flaskan, då drack han upp allt. :confused:

vad kan det bero på?
 
Sv: Kinkig bäbis!

att han är vrålhungrig och blir tvärarg för att det inte kommer mat på en gång... man har lite mjölk "tillgänglig" men sen måste de jobba lite för att utdrivningsreflexen ska sätta igång... prova att ge lite urpumpad mjölk och sen bröstet eller "mata" lite oftare... ett annat knep kan vara att lägga sig ner i ett lugnt, lite nersläckt rum om barnet har blivit så stort att det blir stört av alla intryck från omgivningen och inte har "tid" att koncentrera sig på att äta...
 
Sv: Kinkig bäbis!

jag försökte amma honom efter att han fått flaskan, men han skrek ändå! Han blir 6 veckor i morgon. Jag har testat att lägga mig ner med honom, hjälper inte det heller...
 
Sv: Kinkig bäbis!

Det är rätt vanligt att "flaskbarn" blir sådana... De gillar flaskan bättre för det är mindre jobb... Elin var precis likadan, fast då var hon lite äldre, hon var tokarg och visade tydligt att hon var hungrig, men försökte jag lägga henne till bröstet så blev hon ändå argare, men gjorde jag en flaska ersättning så blev hon nöjd... Sen kunde jag amma ett tag till tidigt på morgonen och på kvällen, men dagtid vägrade hon.
Men hon var nästan fem månader då och jag tyckte inte att det var så stor idé att fortsätta kämpa.
 
Sv: Kinkig bäbis!

Det började i tisdagskväll.

Innan dess käkade hon varannan - var tredje timma och kunde äta en-två timmar vissa gånger.

Så precis...i två dagar har hon hattat....nu somnade hon vid fyra och har sovit i 45 minuter!

SKÖNT!
Det kan ju ta några dagar innan din mjölkproduktion ställer in sig på hennes större efterfrågan, när den ökar. DÅ blir det lätt sådär.

Med en historia med sinande mjölktillgång hos din mamma o mormor så vill jag tillägga att OM det inte ger med sig så ska du nog kolla upp så hon får tillräckligt och börja ge tillägg ifall det behövs.
 
Sv: Kinkig bäbis!

De dagarna tyckte jag att amma i sjal var (är) kanon! Då slipper man känns sig lika "låst"..
 
Sv: Kinkig bäbis!

Men han har ju bara fått flaskan 4 gånger sen jag kom från BB. Förutom idag så är det 2 veckor sen sist. :confused:
 
Sv: Kinkig bäbis!

:crazy:

Fast det är ju lite konstigt att han sugit bra tills i natt, och sen bara gjort en kovändning!

Då blir det ingen mer flaska nu, nu får han allt suga på bröstet!:mad: ;)
 
Sv: Kinkig bäbis!

Ehh säg vilken sjaltyp jag inte har :o:p
Skämt å sido så tycker jag att det är allra lättast att lära sig amma i mei tai, men jag kan amma i alla sjalar numera.
Perfekt om man är ute på promenad och bebis vill amma!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 516
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 120
Senast: Emtherlia
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 959
Senast: Trott
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 752
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp