kimberwick

Sv: kimberwick

Nej, det är ju inte så kul att sitta och såga eller seg dra allt vad man orkar för att han inte ska sticka, och tråkigt att inte det känns bra att rida ut med andra.
Min är så snäll så han sticker eller tävlar inte, men vill ju helst alltid springa så fort det går och det är ju inte ok. Han har en mkt lång rygg som han haft problem med och åkt på många kotleds inflamationer som han nu är triangelmärkt för. Därför får han inte stressa, små steppa, krulla ihop sig utan jag tränar hela tiden på att kunna rida honom avslappnad med långt steg och helst lång tygel (funkar inte alltid såklart!)
Är din varmblod? är det inte så att ju mer du drar desto mer springer han? Men då du inte haft honom så länge så kommer ni ju underfund med varandra allt eftersom, lycka till!

Till MagicaDeHex:
Om du använder stångbett när ni tränar western blir det inte att du betslar upp om du har en jaktstång/Kimblewick när ni rider ut med sällskap... tvärtom så betslar du ner då en jaktstång är mycket mildare eftersom den har så liten skänkel. Tycker det är klart värt att testa några gånger...

Fast det blir ju att jag betslar upp eftersom jag rider med endast två lr tredelat tränsbett ute.
Jag vågar bara rida med stångbettet när min tränare är med då jag inte känner mig helt säker med det på egen hand. Är så rädd att göra illa honom, och av den anledningen känner jag att det är lite jobbigt att betsla upp för mkt vid uteritt. Å andra sidan är det ju inte så kul,varken för honom lr mig att "traggla" med vanligt bett:(

Nix inget varmblod;)

Jag har testat både med kortare tyglar,längre,ha honom i form, ja det mesta (utom byta bett då) men inget funkar.

Nix inget varmblod;)

Jag har testat både med kortare tyglar,längre,ha honom i form, ja det mesta (utom byta bett då) men inget funkar.

i början då jag inte kände min så väl så hade jag alltid ett skarpare bett då jag red ut, visst ska man se till att ledarskapet fungerar, jobba mer med dressyr, kommunikation m.m men man måste ju ändå kunna rida ut och känna sig säker. För mig funkade martingal mkt bra då han ett tag körde upp huvudet. har du provat? har du provat hackamore? funkar jätte bra för endel, inte för mig dock....
Annars kan du ju prova skarpare bett, bara du är mjuk i handen förståss. Men fråga främst din tränare om vilket bett som passar dig o din häst.

Hej!

Har tidigare ridit på pessoa vid uteritter (särskilt i sällskap m andra), då pållen kan bli mycket stark.... men jag har förstått att det inte är bra varför jag letar andra alternativ. Ska testa med kimberwick tänkte jag.

Fråga; hur hårt ska kindkedjan sitta???? :laugh: Vill ju gärna göra rätt direkt tänkte jag.

Du ska kunna vinkla bettet 45 grader, alltså kunna ta i tygeln så att bettet vinklas 45 grader. :) Inte mer, inte mindre.

Du ska kunna vinkla bettet 45 grader, alltså kunna ta i tygeln så att bettet vinklas 45 grader. :) Inte mer, inte mindre.

ok... tack för upplysningen. Nu vidare, känner mig URDUM nu! :crazy:
Tyvärr, jag är urkass på grader mm... (för längesen med matte o dyl)
Vad innebär 45 grader?!?!? :confused: hur ser det ut in real life....

Då tycker jag du ska be att få testa med en jaktstång när din ridlärare är med så h*n kan visa dej hur du ska göra innan du tar ut honom i skogen.
För det är inte bra, varken för hästen eller dej, om du alltid måste rida själv eller ta för hårt i honom när du väljer sällskap...

Och du... Ta ut honom själv dom första gångerna med jaktstång så du vet lite mer hur han reagerar ute innan du tar sällskap med någon annan.

Sen kan du fråga om det är någon annan med en snäll häst som skulle vilja följa med dej dom första gångerna du testar bettet ute med sällskap.
Känns alltid lite skönare med bara 1 som sällskap dom första gångerna när man inte är så van vid något relativt nytt.

Magica-testa en pelhamstång (/eller bett...) och använd två tyglar!
då kan du använda endast den "snälla" tygeln som sitter närmast bettet så att säga och OM du behöver lite extra stopphjälp så kan man ta i stångtygeln.
då är det ju inte heller att betsla upp. och använder man bara den vanliga tgeln är det ju bara som ett vanligt rakt bett.
sen finns det som ledat pelham men det finns en del som säger att det inte är bra...
sen tycker jag personligen inte att man ska använda såna pelhamdeltan, har lärt mig att det ger fel inverkan. finns säkert nån som håller med.
behöver du inte använda stångtygeln så finns den ändå där som säkerhet.
hoppas det löser sig:)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
Träning Hej! Jag köpte ett bettlös träns, LG Bridle (googla för bilder) åt min häst för att kunna variera lite och inte alltid rida med bett...
Svar
2
· Visningar
2 141
Senast: KaffeKask
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 985
Senast: Ray
·
Träning Jag red in min treåring i Mars, redan i slutet av maj kunde vi utan problematik rida ut en kort runda själva runt stallet i alla...
Svar
0
· Visningar
964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka