kimberwick

noble art

Trådstartare
har köpt ett kimberwick och slutat med pessoa, bra va?
Använder oftast vanligt 3-delat, behöver bara ett skarapare vid enstaka tillfällen då jag inte vill dra så hårt utan bara kunna ta lätt och få ett snabbt gensvar.
Men hade svårt att få till passformen på det idag, kedjan ska väl sitta ovanför övre skåran och sen runt hakan/ munnen, altså undertill? Men då jag skulle fästa den och sen provar att ta i tyglarna så kommer ju hela den lilla haken att göra illa honom i kinden?? Borde naturligtvis tagit kort o visa- kan göra det imorgon.
Jag drog kedjan runt på ett annat, men säkert felaktigt sätt men då störde inte kedjan honom iallafall.
NGN som har ett bra kort där man ser hur kedjan ska sitta?
Innan jag blir påhoppad vill jag säga att jag satte tyglarna på mildaste stället, rider med långa tyglar och kedjan mkt lös- jag vet PRECIS vad jag gör då jag testar detta bettet, vi har ingen brist på kommunikation- kan även rida ut i bara grimma om jag skulle vilja.

Sv: kimberwick

Det va ju därför TS frågade för säkerhets skull, och satte kedjen så löst tills h*n fick ett svar:)
Inte alltid man har folk runt sig att fråga

TS

jättebra att du va beredd att testa på andra bett än pessoat:bow:
Hoppas du och hästen kommer trivas med nya bettet:)
LÄsre din blogg lite, du får gärna skriva hur det känns med nya bettet för jag skulle behöva ngt "tuffare" vid uteritter och har funderat på ett kimberwick.

tack för bilderna, men ser att den nedre bilden visar precis det jag menar, att när jag tar i tyglarna så går liksom haken in i sidan på honom, det kan väl inte vara meningen?

Det va ju därför TS frågade för säkerhets skull, och satte kedjen så löst tills h*n fick ett svar:)
Inte alltid man har folk runt sig att fråga

precis!

TS

jättebra att du va beredd att testa på andra bett än pessoat:bow:jag har aldrig funderat på att testa andra då jag tyckt att det funkat jätte bra i alla år.... hade inte bytt om jag inte läst här och förstått hur illa det eg funkar.
Hoppas du och hästen kommer trivas med nya bettet:)
LÄsre din blogg lite, du får gärna skriva hur det känns med nya bettet för jag skulle behöva ngt "tuffare" vid uteritter och har funderat på ett kimberwick.
Tyvärr är jag jätte dålig på att skriva i min blogg, slutade då jag trodde ingen läste så det var ju kul att höra.

Det är inte meningen...

Därför är det första jag gör när jag köpt bett som haft krokarna på det viset att jag byter höger mot vänster och vice versa...
sen får man böja till krokarna så dom ligger "bra" och följer bettet m.m.

4039858.jpg

tack, fast är det inte konstigt att man måste trixa med det så hästen inte far illa, borde ju vara rätt från början tycker jag!

Bilden visar MITT ( :o) kandarbett som är tillverkat 1945 och det har vad jag vet "alltid" haft krokarna på rätt håll, likadant med min gamla jaktstång från 60-talet...

Så jag har ingen aning om NÄR det började med ofoget att sätta krokarna på felsida, men jag vet att t.o.m. Ulla Håkansson suckar över att hon måste byta krokarna varje gång hon köper nya kandarstänger...

ok, då är det bar att byta krokarna då, tack alla för bilder och svar och Magickadehex, jag kommer att skriva i min blogg hur det funkar!

vad kul att höra, jag får känslan av att oftas bli påhoppad när jag skriver, att intresset var större att försöka kritisera och inte hjälpa.
Kul att höra att de finns några som är intresserade, tack!!
Har inte provat det själv då jag varit i paddocken de 2 senaste gångerna, och i dressyr vill jag bara ha mitt vanliga 3-delade (även om jag skulle behöva extra broms här med, men det är ju bara att jobba på med dressyr, lydnad o kommunikationen)
Men min medryttare (som har vana av detta bett sedan tidigare häst) tyckte han svarade bra på det och det satt bra o han verkade trivas, så det var ju bra. Jag ska testa det i helgen igen o skriver då igen.

ja, då har jag testat det igen, För det första har jag ej kunnat byta sida på krokarna då jag inte har några verktyg, så det får bli en annan gång. För det andra kändes det konstigt att ha det till pullar grimman, den undre remmen liksom tryckte upp bettet??
Men förutom detta så var jag absolut nöjd med bettet, han svarade bra då jag tog i honom, men körde inte upp huvudet o studsade som han kunde göra med det gamla (för att det gjorde ont?) Trotts att han var enormt pigg behövde jag inte ta så hårt i honom, kunde ta och lätta och det kändes mkt bra, lustigt nog funkade galoppen bättre än traven....
I traven sprang han ju på som värsta älgen (jovisst mötte vi en man med gevär, tur jag tog reflex täcket o västen)

Kul att höra att det verkar funka:)

Jag är ganska så dålig på just bett,men exakt hur fungerar ett kimberwick? Vad har dte för verkan?

jag är inte heller bra på bett, har därför lusläst allt jag har hittat här. Vad jag förstår så är det ett sk jakt bett med hävstångs effekt, men ett av det snällaste tror jag.
Min är mkt pigg o glad, älskar att galoppera och vill helst springa fort hela tiden i trav o galopp. Han är fd hopp7fält tävlans ponny. Själv tycker jag oxå det är jätte härligt, men jobbar hela tiden med att få honom avslappnad, kunna gå i ett lugnare tempo men med bibehållen steg längd. Han funkar jätte bra på 3-delat, men då jag rider ut och har högre tempo så tycker jag att jag får dra för mkt med det ikbland därför har jag detta nya att alternera med.
vad har du för bett på din?

När jag tränar(western) i paddocken använder jag stångbett,men dte vill jag inte rida ut på då det är så skarpt.

Så för tillfället växlar jag mellan tredelat och tvådelat.
Men när han är på sitt piggaste humör blir han så fruktansvärt stark, och rider vi då tillsammans med andra,i trav lr galopp, så är dte enda jag få göra är att kämpa och bråka med honom så han inte drar iväg i full rulle. Han är ganska tävlingsinriktad dessutom:crazy: Är vi ensamma går det bättre.
Detta har gjort att jag drar mig lite för att rida ut med sällskap,för det är ju inte så kul för de andra när jag vill undvika galoppera på vissa ställen för jag inte vågar riskera att han drar.
Tror säkert det blir bättre ju mer vi tränar (inte haft han så jättelänge), och jag ville helst slippa betsla upp, men som det är nu så är dte ju inte kul att rida ut med andra:(
Så jag letar efter ett bett som inte är jätteskarpt men som han ändå blir mer lyhörd på

Om du sänker kryssnosgrimman en bit så slipper du att den nedre remmen "lyfter" bettet.

Annars verkar det som at du nu har hittat "rätt" med betslingen. Meningen är ju att du inte ska sitta och dra för livet när ni är ute utan du ska bara ta lite granna och ändå ha känslan av att du sitter helt säkert och avslappnat...

Till MagicaDeHex:
Om du använder stångbett när ni tränar western blir det inte att du betslar upp om du har en jaktstång/Kimblewick när ni rider ut med sällskap... tvärtom så betslar du ner då en jaktstång är mycket mildare eftersom den har så liten skänkel. Tycker det är klart värt att testa några gånger...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
Träning Hej! Jag köpte ett bettlös träns, LG Bridle (googla för bilder) åt min häst för att kunna variera lite och inte alltid rida med bett...
Svar
2
· Visningar
2 141
Senast: KaffeKask
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 985
Senast: Ray
·
Träning Jag red in min treåring i Mars, redan i slutet av maj kunde vi utan problematik rida ut en kort runda själva runt stallet i alla...
Svar
0
· Visningar
964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka