Killar ska lockas till ridsport: ”Fördom att det är tjejsport”

Men nu kom jag på att man blir ju nyfiken? Har du någon vän i stallet du skulle kunna fråga om han någonsin känner sig utsatt inom ridsporten? Inte bara utifrån? Vore intressant att veta om tävlande män också kan känna så.
Absolut. Vår ena ridlärare på ridskolan är man. Är dock sjuk men tänkte faktiskt prata med honom! I synnerhet eftersom han även jobbat i tävlingsstall och nu på ridskolan. Han är åtminstone väldigt populär hos eleverna och mycket omtyckt.

Tycker självklart att det är ett bra signalvärde att vi har en manlig ridlärare dessutom. För oavsett hur jag upplevs i tråden är jag på inget sätt emot män I sporten 😅. Tycker definitivt att mångfald både vad gäller kön, sexualitet, etnicitet osv är jätteviktigt. Men jag tycker samtidigt inte att vi har ett problem inom sporten att män blir exkluderande utan att problematiken ligger utanför, i samhället i stort.

Ett exempel på att det är i samhället problemet ligger är tex alla dessa ryttarpojkbarn som växer upp i hästmiljö med en tävlande pappa; de rider ofta själva eftersom det finns en manlig förebild nära. De växer inte upp i en miljö där de direkt indoktrineras i att häst=flickigt trams.

Absolut. Vår ena ridlärare på ridskolan är man. Är dock sjuk men tänkte faktiskt prata med honom! I synnerhet eftersom han även jobbat i tävlingsstall och nu på ridskolan. Han är åtminstone väldigt populär hos eleverna och mycket omtyckt.

Tycker självklart att det är ett bra signalvärde att vi har en manlig ridlärare dessutom. För oavsett hur jag upplevs i tråden är jag på inget sätt emot män I sporten 😅. Tycker definitivt att mångfald både vad gäller kön, sexualitet, etnicitet osv är jätteviktigt. Men jag tycker samtidigt inte att vi har ett problem inom sporten att män blir exkluderande utan att problematiken ligger utanför, i samhället i stort.

Ett exempel på att det är i samhället problemet ligger är tex alla dessa ryttarpojkbarn som växer upp i hästmiljö med en tävlande pappa; de rider ofta själva eftersom det finns en manlig förebild nära. De växer inte upp i en miljö där de direkt indoktrineras i att häst=flickigt trams.
Ja det är förstås väldigt stärkande att ha en framgångsrik pappa och ett stall med hästar där det råder jämlikhet på hemmaplan. Men det är ändå så att min erfarenhet är att inte ens en ridande farfar eller en ridande pappa hjälper så långt om det inte är en sådan som är framgångsrik i ridningen med egen häst och en jämställd stallmiljö utan snarare en gräsrot som själv inte är helt välkommen på en kvinnodominerad plats (männen jag mött verkar bara lyckats introducera stallet för andra könet.).

Jag är helt övertygad om att en stallmiljö med hälften män skulle vara väldigt bra även för att stå emot ev kommentarer från samhället. Samhället skulle ha betydligt svårare att tycka att killar inte ska hålla på med en sport där hälften av utövarna är killar.

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag är helt övertygad om att en stallmiljö med hälften män skulle vara väldigt bra även för att stå emot ev kommentarer från samhället. Samhället skulle ha betydligt svårare att tycka att killar inte ska hålla på med en sport där hälften av utövarna är killar.
Och just detta att det krävs ett erkännande från män för att samhället ska acceptera ridsporten som intresse är exakt vad jag ställer mig mot.

Ridsport inte accepterat i samhället? Känns som vi lever i parallella världar, om någon sport är accepterad och har hög status är det hoppning och dressyr. Det görs tv-program, delas ut prestigefyllda priser, en stor del av de extremt rika och även kungligheter ägnar sig åt den, hästar säljs för hundratals miljoner osv. Och den påstås här inte vara accepterad.

Och just detta att det krävs ett erkännande från män för att samhället ska acceptera ridsporten som intresse är exakt vad jag ställer mig mot.
Fast den biten togs ju mest iom Jerringpriset. Kanske du iofs menar att det också blev fel iom att det var RGB som fick priset och han var man och att det faktum att det visade sig att ridning var en folksport och ökad medvetenhet om ridning som sport skedde iom det.

Det verkar jättedumt att en sport som många kan älska, och som minskar i antalet unga ridskoleutövare, ska aktivt undvika att tilltala halva befolkningsunderlaget bara för att man till varje pris vill undvika att män i allmänhet och manliga sportjournalister i synnerhet skulle börja respektera sporten (vilket iofs manliga sportjournalister såvitt jag förstått redan gör, så det är ju redan försent).

Ridsporten verkar ju absolut inte ha några problem på elitsportnivån när det gäller acceptans just nu.

Det är ju på gräsrotsnivån som förbundet, och vi sportare tydligen vill ha ett tilltal gentemot enbart 1/4 av möjliga barn, en dessutom iom jämställdhet ständigt krympande del. Varav en absolut minoritet av ens det underlaget känner sig träffade och väljer ridning framför fotboll.

Senast ändrad:
  • Gilla
Fast den biten togs ju mest iom Jerringpriset. Kanske du iofs menar att det också blev fel iom att det var RGB som fick priset och han var man och att det faktum att det visade sig att ridning var en folksport och ökad medvetenhet om ridning som sport skedde iom det.

Det verkar jättedumt att en sport som många kan älska, och som minskar i antalet unga ridskoleutövare, ska aktivt undvika att tilltala halva befolkningsunderlaget bara för att man till varje pris vill undvika att män i allmänhet och manliga sportjournalister i synnerhet skulle börja respektera sporten (vilket iofs manliga sportjournalister såvitt jag förstått redan gör, så det är ju redan försent).

Ridsporten verkar ju absolut inte ha några problem på elitsportnivån när det gäller acceptans just nu.

Det är ju på gräsrotsnivån som förbundet, och vi sportare tydligen vill ha ett tilltal gentemot enbart 1/4 av möjliga barn, en dessutom iom jämställdhet ständigt krympande del. Varav en absolut minoritet av ens det underlaget känner sig träffade och väljer ridning framför fotboll.
Om vi tar Jerringpriset som exempel var det väl ändå OTROLIGT tydligt hur hånad RGB blev när han vann? Han vann ju bara för att "galna tjejer och hästsekten anordnade aktioner". Inte för att han var en värdig idrottare. Det skrevs krönikor om att "hästen borde få priset" och det slutade med att en krönikör red ett varv i ett ridhus och sen sa att han ändrade sig. En man blev övertygad🙄. Minns även hatat mot Sara Algotsson när hon var nominerad, hur tonerna gått efter Peders vinster osv.

Ridsport inte accepterat i samhället? Känns som vi lever i parallella världar, om någon sport är accepterad och har hög status är det hoppning och dressyr. Det görs tv-program, delas ut prestigefyllda priser, en stor del av de extremt rika och även kungligheter ägnar sig åt den, hästar säljs för hundratals miljoner osv. Och den påstås här inte vara accepterad.
Och därmed kallas det snobbsport. För bredden som faktiskt är den stora delen utövare är tonen en annan.

Om vi tar Jerringpriset som exempel var det väl ändå OTROLIGT tydligt hur hånad RGB blev när han vann? Han vann ju bara för att "galna tjejer och hästsekten anordnade aktioner". Inte för att han var en värdig idrottare. Det skrevs krönikor om att "hästen borde få priset" och det slutade med att en krönikör red ett varv i ett ridhus och sen sa att han ändrade sig. En man blev övertygad🙄. Minns även hatat mot Sara Algotsson när hon var nominerad, hur tonerna gått efter Peders vinster osv.
Jag missade inte alls det.

Det var därför jag tog upp det, för att det kom en stor smäll och en förändring där i den debatten.

Men efter Peders vinster blev tonen en helt annan och det känns verkligen att det är en stor skillnad efter den första Jerringpriset debatten.

Hade det varit bättre om det inte hänt? Jag menar iom att det var män som var inblandade och en respekt från sportjournalister kommit efter det?

• Gilla
Jag missade inte alls det.

Det var därför jag tog upp det, för att det kom en stor smäll och en förändring där i den debatten.

Men efter Peders vinster blev tonen en helt annan och det känns verkligen att det är en stor skillnad efter den första Jerringpriset debatten.

Hade det varit bättre om det inte hänt? Jag menar iom att det var män som var inblandade och en respekt från sportjournalister kommit efter det?
Ja det blev en utveckling, men är ju knappast att vi är i mål med hur sporten är kodad.

Som jag uppfattade det handlade det i huvudsak om hästens betydelse i ekvationen och jag håller med.

• Gilla
Ja det blev en utveckling, men är ju knappast att vi är i mål med hur sporten är kodad.
Och vi kommer inte komma i mål om vi inte välkomnar pojkar och män i gemenskapen. Men det är inte huvudsyftet, utan den stora anledningen till varför vi ska välkomna pojkar och män är för att det är det rätta att göra. Det rättvisa att göra. Lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter, oavsett kön.

Jag vet att du säger att du inte upplevt att de inte blir det, men det har jag. Jag har däremot inte upplevt att de får mer ridtid eller hänga med på tävlingar mer, men jag tror dig när du säger att du har upplevt det!

Det jag å andra sidan har upplevt är att ha suttit flera år i en styrelse där valberedningen febrilt försökte få in män, men de blev så illa bemötta i styrelsearbetet att de inte stannade längre än några månader eller max en mandatperiod. Och det var inte för att de var dåliga kandidater, de var insatta, kompetenta och drivna. Det de hade gemensamt var att de var män. Nu är det är bara ett exempel, men det visar att problematiken absolut åtminstone har funnits INOM ridsporten också.

Att vi inte skickar dick-pics eller har lättklädda kalendrar på väggarna betyder inte att vi är oskyldiga. Vi har andra sätt att frysa ut män än att sexuellt trakassera dem. Även om det säkert förekommer också, mina Facebook-vänner delar bilder på lättklädda cowboys lite nu och då... 🙈

Mvh,
Lady_S

Är det inte typiskt att män ska bjudas in och lockas in i en kvinnodominerad miljö medan kvinnor i alla tider och fortfarande måste kämpa sig till rättigheten att få vara i en mansdominerad miljö??
Jag tycker att man ska bjuda in pojkar och hjälpa de som trots allt vill rida att känna sig inkluderade "trots" att det nästan bara är flickor som rider. Män känns som de redan missat tåget många gånger om de inte hänger med en partner till stallet eller tävlar själva. Få vuxna karlar kommer själva på att de vill börja rida i en nybörjargrupp på ridskolan.

• Gilla
Är det inte typiskt att män ska bjudas in och lockas in i en kvinnodominerad miljö medan kvinnor i alla tider och fortfarande måste kämpa sig till rättigheten att få vara i en mansdominerad miljö??
Fast det är väl inte helt sant heller? Även män kan ju fatta att jämställdhet är en bra grej och idag upplever jag att männen vill jämna ut könsfördelningen, generellt sett. Sen finns det såklart fortfarande arbetsplatser och föreningar där det är en rutten inställning, men i de flesta mansdominerade kretsar jag rör mig i anstränger sig männen för att jag ska trivas.

Mvh,
Lady_S

Du måste ju hålla med om statistiken i alla fall. Det är den minst jämställda sporten i Sverige, motorsport inräknat.
Det lustiga här är att jag håller med dig om nästan allt, förutom det här. :) Cheerleading är mindre jämställt än ridsport (enligt Riksidrottsförbundets "Idrotten i siffror" från 2023), med en fördelning 2%-98% jämfört med ridsportens 8%-92%. På tredje plats kommer islandshäst med 11%-89%.

Intressant i sammanhanget tycker jag är att den minst jämställda mansdominerade Idrotten, flygsport, hade delat tredjeplatsen med sina 89%-11%.

Mvh,
Lady_S

Det lustiga här är att jag håller med dig om nästan allt, förutom det här. :) Cheerleading är mindre jämställt än ridsport (enligt Riksidrottsförbundets "Idrotten i siffror" från 2023), med en fördelning 2%-98% jämfört med ridsportens 8%-92%. På tredje plats kommer islandshäst med 11%-89%.

Intressant i sammanhanget tycker jag är att den minst jämställda mansdominerade Idrotten, flygsport, hade delat tredjeplatsen med sina 89%-11%.

Mvh,
Lady_S
Ah cheerleading och flygsport fanns inte på min lista. Den hade motorsport och ridsport sist :)

Och jo det verkar onekligen som att feminina sporter totalt laggar efter i sitt arbete för ökad jämställdhet. En kollegas son höll på med gymnastik och det blev tydligen ohållbart i längden. De hade inga jämställdhetsmål alls i den klubben. Det som räddar upp statistiken är nog att vissa kommuner har manliga förbund. Vi testade ett sådant ett tag och de var väldigt jämställdsarbetande och välkomnade alla barn i yngre åldrar och verkade ha en väldigt fräsch attityd till hälsa.

Ja alltså om du menar feminint kodad på gräsrotsnivå bland barn och lite övervikt mot manligt kodad i elitsporten så blir det ju väldigt svårt att ordna endera utan att vara välkomnande mot alla barn.

Senast ändrad:
  • Gilla
Myndigheterna har tvingat manssporterna att bjuda in kvinnor och vara välkomnande och de sporterna har vunnit stort på det. (Numera bjuder de verkligen in, på gräsrotsnivå, men vissa laggar ju lite på elitnivå.)

Men myndigheterna har inte gjort de feminint kodade sporterna samma goda tjänst. Vilket riskerar att marginalisera dem som de enda sporter som är reellt enkönade och inte relevanta för alla barn.

Även om man skulle tycka att det vore en väldigt bra idé att hämnas på dagens femåriga pojkar för att deras farfar hade fördelar i fotboll som femåring. Så innebär det också att man faktiskt offrar den sporten för det också. Andra sporter som är mer jämställda vinner mark.

Alltså om man vill tänka bara själviskt.
Själv tycker jag ju att det är helt knasigt att inte bjuda in alla barn aktivt. Till en sport som är nog i sig själv. (med vissa ytterligare fördelar såklart) Och helt ärligt gör inte ridskolorna mycket reklam för sig alls, de verkar inte bjuda in några barn aktivt utan mer ha en neutral inställning till 1/4 av barnen. Så att bjuda in alla vore väl härligt?

Senast ändrad:
Sedan är det iofs när jag tänker efter inte sant. Hörde på radio (vetenskapsradion) att man hade upptäckt att det fanns en hel kader med personer på mitt 1900-tal som arbetade aktivt med att locka hemmafruar att börja arbeta. De bjöd in med kurser i maskiner och svetsning och allt möjligt och gick dörr till dörr i byar, hade möten i kvarter osv. Hemsamariter för vab osv. Det bjöds verkligen in av samhället.

Och för tex mig själv blev jag och alla tjejer bjudna på Kicks fotbollsskola som sommarlovsaktivitet superbilligt, tillsammans med killarna. Det var faktiskt kul.

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
20 867
Senast: ptr
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 690
Senast: miumiu
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt... 2
Svar
29
· Visningar
4 380
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka