- Svar: 95
- Visningar: 3 447
Många killar slutar med ridsport på grund av stigma och mobbning kring att det skulle vara en tjejgrej. Något Ellinor Gustafsson, som driver ridskola utanför Nybro, märkt av.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker att det verkar vara ganska många vuxna karlar o pappor som gör just det. Haken är att de tenderar sluta efter runt tre år eller så.Jag tycker att man ska bjuda in pojkar och hjälpa de som trots allt vill rida att känna sig inkluderade "trots" att det nästan bara är flickor som rider. Män känns som de redan missat tåget många gånger om de inte hänger med en partner till stallet eller tävlar själva. Få vuxna karlar kommer själva på att de vill börja rida i en nybörjargrupp på ridskolan.
Nu är det ju en STOR skillnad på fotboll/hockey och ridsport på så sätt att den stora majoriteten av världseliten inom ridsporten är män.... Så även med en förkrossande majoritet tjejer på "gräsrotsnivå" verkar det fortfarande finnas en inte så liten gräddfil för killar inom ridsporten...?Jo men så tyckte ju även fotbollen och hockeyn en gång, att det var mycket bättre att inte inkludera flickor i sporten. Men det fick de ju backa på och de verkar ändå glada och nöjda nu, även om de inte helt lyckats med att behandla tjejer och killar lika ännu.
Jag tror inte jag förstår?Nu är det ju en STOR skillnad på fotboll/hockey och ridsport på så sätt att den stora majoriteten av världseliten inom ridsporten är män.... Så även med en förkrossande majoritet tjejer på "gräsrotsnivå" verkar det fortfarande finnas en inte så liten gräddfil för killar inom ridsporten...?
Men helt oavsett det. Det är sjutton pinsamt att vara en av sveriges mest ojämställda sporter. Och #78Nu är det ju en STOR skillnad på fotboll/hockey och ridsport på så sätt att den stora majoriteten av världseliten inom ridsporten är män.... Så även med en förkrossande majoritet tjejer på "gräsrotsnivå" verkar det fortfarande finnas en inte så liten gräddfil för killar inom ridsporten...?
Jag tror inte jag förstår?
Jag hade trott att Ishockey och Fotboll hade en stor majoritet världselit som är män.
Men ändå på gräsrotsnivå känner väl alla att fotboll är en självklar tjejsport? Och växande på elitnivå.
Jag tänker att du inte reflekterar helt över åldersfaktorn här. En elitryttare är inte sällan mellan 40-60 år gammal. En elitfotbollsspelare är väl helst under 35, de är från olika generationer. Tex Lisen Bratt Fredriksson slutade ju rida.
Vidare, du tänkte alltså bekämpa den här gräddfilen som killar kanske har, kanske genom sin uppfostran, kanske genom sin pappa som är elitidrottare med hästar.
Genom att aktivt låta bli att locka lille Pelle 8 år till traktens ridskola? Så de enda killar du får in i ridsporten som stannar är då extremt drivna.
När det gäller att locka tjejer till ridsporten har väl ridsporten fortfarande samma tilltal som på 80-talet. Något som kanske inte tilltalar extremt drivna, sportiga och tävlingsinriktade tjejer utan de väljer fotboll, eller friidrott och är de ännu mer drivna väljer ishockey numera, som är större tjejsport än ridningen tydligen (om jag inte läste diagrammen fel, hoppas jag läste dem fel). Jag menar iom att den allra största sporten för tjejer, speciellt sportintresserade tjejer, är fotboll verkar det ju inte osannolikt.
Fast det har verkligen inte varit vad jag skrivit. Alls faktiskt.Det jag menar är att trots att ridsporten generellt utövas till runt 90% av kvinnor så är en majoritet av världseliten män. Det är, tror jag, ganska unikt för just ridsporten.
Angående generationer vet jag inte riktigt vad du vill ha sagt? Jag är från samma generation som Peder (är 1-2 år äldre än han) och det såg ungefär likadant ut på ridskolorna när jag började rida 1979 som det gör nu - enstaka killar i grupperna men en överväldigande majoritet tjejer.
Jag har inte tänkt mig att bekämpa någonting, vill bara påpeka att trots en så stor majoritet tjejer som håller på med ridsport som barn och ungdomar så är en stor andel av de vuxna elitutövarna män. Det gör att man kanske behöver jobba med jämställdhet på fler/andra plan än att bara "locka killar att rida".
Att fler män rider i eliten är iofs inte så konstigt, många kvinnor som t ex Lisen skaffar familj och då får hästarna stå tillbaka, män har ju aldrig egentligen slutat göra karriär som fäder och makar, tvärt om kan de ha fördelar av det då de oftast har en sambo/fru som drar det tyngsta lasset i AB Familjen genom att gå ner i tid, ta all VAB, vara den som är huvudansvarig för relationen mm medan i synnerhet fler nyblivna fäder jobbar mer, tjänar mer och kan ägna sig mer åt sin hobby/elitsatsning.Det jag menar är att trots att ridsporten generellt utövas till runt 90% av kvinnor så är en majoritet av världseliten män. Det är, tror jag, ganska unikt för just ridsporten.
Angående generationer vet jag inte riktigt vad du vill ha sagt? Jag är från samma generation som Peder (är 1-2 år äldre än han) och det såg ungefär likadant ut på ridskolorna när jag började rida 1979 som det gör nu - enstaka killar i grupperna men en överväldigande majoritet tjejer.
Jag har inte tänkt mig att bekämpa någonting, vill bara påpeka att trots en så stor majoritet tjejer som håller på med ridsport som barn och ungdomar så är en stor andel av de vuxna elitutövarna män. Det gör att man kanske behöver jobba med jämställdhet på fler/andra plan än att bara "locka killar att rida".
Och det har en extra fördel om kvinnan de är gift med var i samma område och duktig eftersom hon tex kan ta fram bra hästar åt honom (hjälpa honom med doktorsavhandlingen, redigera hans böcker) osv.Att fler män rider i eliten är iofs inte så konstigt, många kvinnor som t ex Lisen skaffar familj och då får hästarna stå tillbaka, män har ju aldrig egentligen slutat göra karriär som fäder och makar, tvärt om kan de ha fördelar av det då de oftast har en sambo/fru som drar det tyngsta lasset i AB Familjen genom att gå ner i tid, ta all VAB, vara den som är huvudansvarig för relationen mm medan i synnerhet fler nyblivna fäder jobbar mer, tjänar mer och kan ägna sig mer åt sin hobby/elitsatsning.
Inom vilka andra sporter tävlar män och kvinnor i samma klass? I stort sett inom nästan alla andra sporter måste man dela upp för att inte män helt skall dominera i toppen, svårt att säga om det är en faktor även inom ridsport eftersom hästen har så stor betydelse men det är inte omöjligt.Det jag menar är att trots att ridsporten generellt utövas till runt 90% av kvinnor så är en majoritet av världseliten män. Det är, tror jag, ganska unikt för just ridsporten.
Det ligger säkert en del i det, sen kan man förstås diskutera vem som gör den största vinsten, för egen del tror jag inte det är så kul liv de i högsta eliten lever alltid.Att fler män rider i eliten är iofs inte så konstigt, många kvinnor som t ex Lisen skaffar familj och då får hästarna stå tillbaka, män har ju aldrig egentligen slutat göra karriär som fäder och makar, tvärt om kan de ha fördelar av det då de oftast har en sambo/fru som drar det tyngsta lasset i AB Familjen genom att gå ner i tid, ta all VAB, vara den som är huvudansvarig för relationen mm medan i synnerhet fler nyblivna fäder jobbar mer, tjänar mer och kan ägna sig mer åt sin hobby/elitsatsning.
Men jag förtydligar bara vad JAG menar - har inte påstått att du skrivit något!Fast det har verkligen inte varit vad jag skrivit. Alls faktiskt.
Pinsamt tycker jag inte att det är, däremot kan vi fundera på varför det ser ut som det gör och hur vi kan bli mer välkomnande mot alla som söker sig till hästar och ridsport - det gäller ju inte bara kön utan i allra högsta grad även etnicitet, socioekonomisk bakgrund osv.I övrigt, ja det vore onekligen mycket mindre pinsamt att ha en bred gräsrotsgrund med en lätt majoritet pojkar sedan en majoritet manliga i eliten som i fotbollen. För det här här ju superpinsamt.
Jag tycker inte vi ska strypa något, faktiskt.Som det är nu skulle man ju kunna få intryck av att elitpojkarna verkligen onekligen får andra lektioner av någon än övriga ridsporten delger barn. Så frågan är kanske, om man vill ha elitryttare, hur man sprider det de får över flera, snarare än stryper det.
Men jag känner att ni som har egen häst och är elit och har känt av att killarna fått en gräddfil jämfört med er har koll på det kan arbeta för jämställdhet i de lagren så att även tjejerna kan få gräddfil.
Jag förespråkar verkligen inte att "hämnas" på något vis och jag tycker som sagt att vi ska välkomna alla som visar intresse för hästar och ridning. Nu har jag själv också en bakgrund i ridskolan (red på ridskola från 8 till 25 års ålder), så vet inte vad "de rika" får som inte jag och andra ridskoleelever fått, men en kvalificerad gissning är ju egen häst, individuella träningar och mycket tid i sadeln. Det ska vi såklart inte ta bort, men det är ju saker som kostar pengar och därför inte rakt av är tillgängligt för oss som "bara" hänger/hängde i stallet och får hålla tillgodo med en ridlektion i veckan.Själv är jag långt därifrån, i ridskolan, och det är ojämställt och misandriskt. Och det måste vara fel att hämnas på barn med begränsade resurser för vad rika barn får. Men om det är så att de manliga rika barnen får en väldigt genuin ryttargrund att stå på. Då vill jag veta vad den är och hur ridskolebarnen kan få den också. Inte ta bort den.
Ultramaraton och pistolskytte är väl idrotter som inte skulle behöva delas upp. Sen gör man väl det ändå av olika anledningar, men inte för att männen har en fysisk fördel.Inom vilka andra sporter tävlar män och kvinnor i samma klass? I stort sett inom nästan alla andra sporter måste man dela upp för att inte män helt skall dominera i toppen, svårt att säga om det är en faktor även inom ridsport eftersom hästen har så stor betydelse men det är inte omöjligt.
Ultramaraton är ju än så länge inte helt fastställt om kvinnor, eller män, eller ingendera som kan ha en fördel. Det är ju inte heller en så stor sport med så mycket pengar inblandade att man kanske fått chans att testa ordentligt (personligen tycker jag det verkar vara en supernice sport som säkert också skulle förlora en hel del på att bli en "stor" pengasport). Men om några år kanske man vet.Ultramaraton och pistolskytte är väl idrotter som inte skulle behöva delas upp. Sen gör man väl det ändå av olika anledningar, men inte för att männen har en fysisk fördel.
Mvh,
Lady_S
Det är ju faktiskt en relevant tanke. Det är ju möjligt att någon med 10% mer styrka (mer fördel än så i överkropp, axlar och stabilt centrum) och längd osv skulle kunna ha en fördel utöver gräddfil eller uppfostran eller tävlingsinstinkt eller fokus. Har inte tänkt på det. Fortfarande vore det såklart inte värt att dela upp ridsporten för en sådan sak. Så länge kvinnor har pallchans så tycker jag det verkar bättre att tävla tillsammans (och så slipper man hela diskussionen om vem som är man eller kvinna).Inom vilka andra sporter tävlar män och kvinnor i samma klass? I stort sett inom nästan alla andra sporter måste man dela upp för att inte män helt skall dominera i toppen, svårt att säga om det är en faktor även inom ridsport eftersom hästen har så stor betydelse men det är inte omöjligt.
Egentligen inte så relevant, jag tycker som dig att det inte finns någon anledning att skilja på män och kvinnor inom ridsporten när den eventuella skillnaden eller fördelen på gruppnivå inte tillräckligt stor för att vara avgörande.Det är ju faktiskt en relevant tanke. Det är ju möjligt att någon med 10% mer styrka (mer fördel än så i överkropp, axlar och stabilt centrum) och längd osv skulle kunna ha en fördel utöver gräddfil eller uppfostran eller tävlingsinstinkt eller fokus. Har inte tänkt på det. Fortfarande vore det såklart inte värt att dela upp ridsporten för en sådan sak. Så länge kvinnor har pallchans så tycker jag det verkar bättre att tävla tillsammans (och så slipper man hela diskussionen om vem som är man eller kvinna).
Och @BadgerUltramaraton och pistolskytte är väl idrotter som inte skulle behöva delas upp. Sen gör man väl det ändå av olika anledningar, men inte för att männen har en fysisk fördel.
Mvh,
Lady_S