- Svar: 95
- Visningar: 3 477
Många killar slutar med ridsport på grund av stigma och mobbning kring att det skulle vara en tjejgrej. Något Ellinor Gustafsson, som driver ridskola utanför Nybro, märkt av.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker det är fel att någon oavsett vem det än är åker räkmacka, men jag tycker samtidigt att det är trist att läsa att några tycker att killar/män inte har något i stall att göra för det ska vara ens fristad. Jag har tyvärr stått i flera stall där det har funnits kvinnor/tjejer som orsakat dålig stämning, mobbat och regerat som om det var deras eget stall och alla andra ska hålla käft och passa sig väldigt noga.Men alltså på vilket sätt tycker ni att män exkluderas i ridsporten? Av det jag läser om vad killar upplever inom sporten så är det exakt samma som vad tjejer upplever? Det @ptr beskriver ser jag inte alls som relaterat till kön-däremot att en generaliserad vit man upplever inte den utsattheten i andra sammanhang och då känns det mer.
Min egen upplevelse är att killar/män i ridsport får en upphöjd gräddfil pga sitt kön.
Vi har ju sett exempel på det bara här i tråden.Men alltså på vilket sätt tycker ni att män exkluderas i ridsporten? Av det jag läser om vad killar upplever inom sporten så är det exakt samma som vad tjejer upplever? Det @ptr beskriver ser jag inte alls som relaterat till kön-däremot att en generaliserad vit man upplever inte den utsattheten i andra sammanhang och då känns det mer.
Min egen upplevelse är att killar/män i ridsport får en upphöjd gräddfil pga sitt kön.
Och det är inget nytt, jag hörde samma sak för tio år sedan. Pojkar och män som får höra att de inte är välkomna kommer ju knappast känna sig välkomna.Jag tycker faktiskt det är skönt att stall oftast är en fristad för kvinnor. Så jag är egoistisk och tycker män ska hålla sig borta från stallen.![]()
Men din upplevelse baseras på vad du läser?Men alltså på vilket sätt tycker ni att män exkluderas i ridsporten? Av det jag läser om vad killar upplever inom sporten så är det exakt samma som vad tjejer upplever? Det @ptr beskriver ser jag inte alls som relaterat till kön-däremot att en generaliserad vit man upplever inte den utsattheten i andra sammanhang och då känns det mer.
Och pojkar och män har precis lika stor kapacitet att älska hästar och pyssla med hästar och vara noggranna med ridning osv som kvinnor. Små pojkar är precis lika mjuka, söta, goa och älskliga som små flickor och tycker lika mycket om härliga djur. (men vissa av dem möter en lite taggigare värld i allmänhet så som det är nu)Men alltså på vilket sätt tycker ni att män exkluderas i ridsporten? Av det jag läser om vad killar upplever inom sporten så är det exakt samma som vad tjejer upplever? Det @ptr beskriver ser jag inte alls som relaterat till kön-däremot att en generaliserad vit man upplever inte den utsattheten i andra sammanhang och då känns det mer.
Plus ditt inlägg ovan.Och pojkar och män har precis lika stor kapacitet att älska hästar och pyssla med hästar och vara noggranna med ridning osv som kvinnor. Små pojkar är precis lika mjuka, söta, goa och älskliga som små flickor och tycker lika mycket om härliga djur. (men vissa av dem möter en lite taggigare värld i allmänhet så som det är nu)
Och om killarna vore fler kanske de inte skulle få de räkmackor som de tydligen får nu. Som jag varken läst om eller hört om i person. Men som jag förstår rimligen måste finnas när man ser hur många män det är i extremtoppen.
Plus ditt inlägg ovan.
Nu var det inte jag som sa att det faktiskt var skönt att slippa män i sin stallmiljö. Men jag köper det faktiskt. Och jag tror faktiskt att det för rätt många kvinnor är skönt att befinna sig i en miljö utan män. Det inte sagt att det finns otrevliga kvinnofyllda stall, det är också nåt vi alla antagligen varit ned om. Att det skulle bli magiskt bättre för att fler män fanns det köper jag inte.
Som uppvuxen på ridskola där vi hade en manlig stallchef och faktiskt flera ridande pojkar/män så var det definitivt räkmacka. De fick rida extra, de presenterades för andra män I sporten så de kunde hänga med i tävlingssammanhang och på Flyinge. De fick enormt mycket mer möjligheter än vi tjejer för oss gick det 13 på dussinet som det sas...
Sen vill jag åter hänvisa till mitt första inlägg i tråden om att grundproblemet är att ridsport är kvinnligt kodat. Kvinnligt kodat=sämre värde enligt många. Och jag köper inye att ridsporten värde ska ligga i att Män accepterar och godkänner ridsporten. Därav att jag ser massor av andra områden inom sporten som är mer prioriterade än att få fler pojkar att rida.
Alla får städa i sin egen hall.Därav att jag ser massor av andra områden inom sporten som är mer prioriterade än att få fler pojkar att rida.
Där svarar du nog faktiskt någon annan. Men jag kan väl svara.
Jag är helt övertygad om att det var skönt för männen att slippa kvinnor i verkstaden, fotbollen, på Handels osv men jag tycker inte det var någonting som vi skulle ta hänsyn till när det gällde att ta sig in på mansdominerade områden och jag uppskattar att de tog tag i saken.
På vilka områden/i vilka sporter tänker du nu att männen ska få slippa kvinnor?
Det känns som en väldigt märklig tanke att straffa en pojke 5-17 år nu för att de männen på den platsen hanterade er så då.
Men för att få ett jämställt samhälle och få bort det manliga privilegiet behöver det vara jämställt överallt.
Ja absolut, kvinnligt kodat=sämre värde för många.
Och
Mycket traditionellt 60-tal kvinnligt kodat=någonting som inte alla flickor idag känner igen sig i heller.*
Sportkodat=någonting som väldigt många ungdomar dras till idag.
Inklusive många av dagens idrottande unga tjejer.
Alla får städa i sin egen hall.
Fotbollen får arbeta med jämställdhet i fotbollen och
Ridningen får arbeta med jämställdhet i ridsporten.
För det vore ju jättekonstigt om ridsporten försökte hitta något annat viktigare jämställdhetsområde där de skulle börja arbeta? typ bandy? Vilket vore väldigt märkligt beteende med tanke på att ridsporten är den mest ojämställda sporten av alla. Även motorsporten ligger bättre till.
Visa bifogad fil 164528
Vi är riktigt hemska på det och vi låter som en herrklubb på 60-talet när vi diskuterar det.
Mycket få killar som är intresserade av ridsport får någon gräddfil. De behöver vara tillräckligt populära för att hamna där.Men alltså på vilket sätt tycker ni att män exkluderas i ridsporten? Av det jag läser om vad killar upplever inom sporten så är det exakt samma som vad tjejer upplever? Det @ptr beskriver ser jag inte alls som relaterat till kön-däremot att en generaliserad vit man upplever inte den utsattheten i andra sammanhang och då känns det mer.
Vi är riktigt hemska på det och vi låter som en herrklubb på 60-talet när vi diskuterar det.
Ja exakt de hade en viss jargong som uteslöt kvinnor och det har vi också, men män, i Sverige på ett mildare plan, i tex USA kan de ha t-shirts om att tex hästen är guds ursäkt för mannen osv. Säkert inte kul att komma som en ung (eller gammal) man till en plats där äldre kvinnor har sådana t-shirts.Nej. Män i ridsporten anses inte dåliga/okunniga/inkapabla pga sitt kön. Män anses inte "bara vara bra i stallet för att de kan skyffla skit bättre". Män stängs inte ute från utbildningar/styrelserum/tävlingar pga sitt kön. Män har EXAKT samma förutsättningar som kvinnor inom ridsporten.
Att män garanterat tyckte det var jobbigt att få in kvinnor på sina arbetsplatser var för att de var tvungna att skärpa till sina beteenden. Känner verkligen inte att det öht är samma problematik med män I ridsporten. Det är ju inte riktigt så att vi har som vana att ha en kalender med dickpics i våra sadelkammare.
Så ja vuxna män har många fördelar jämfört med kvinnor. Men om vi ska bekämpa de fördelarna kan vi inte hålla oss till gamla könsmönster när det gäller pojkar (för att hämnas på män som uppfostrades på 50-60-70 och 80-talet)Nej. Män i ridsporten anses inte dåliga/okunniga/inkapabla pga sitt kön. Män anses inte "bara vara bra i stallet för att de kan skyffla skit bättre". Män stängs inte ute från utbildningar/styrelserum/tävlingar pga sitt kön. Män har EXAKT samma förutsättningar som kvinnor inom ridsporten.
Att män garanterat tyckte det var jobbigt att få in kvinnor på sina arbetsplatser var för att de var tvungna att skärpa till sina beteenden. Känner verkligen inte att det öht är samma problematik med män I ridsporten. Det är ju inte riktigt så att vi har som vana att ha en kalender med dickpics i våra sadelkammare.
Jag håller verkligen inte med om att det finns en jargong i svenska stall som utesluter män. Under alla mina år i hästvärlden har det funnits män i nästan alla stall. Naturligtvis i minoritet, men dock. De har inte heller slutat utan har varit väldigt motiverade och tävlingsorienterade. Gemensamt för alla dessa män är att de utanför hästvärlden varit tvungna att försvara sitt hästeri.Ja exakt de hade en viss jargong som uteslöt kvinnor och det har vi också, men män, i Sverige på ett mildare plan, i tex USA kan de ha t-shirts om att tex hästen är guds ursäkt för mannen osv. Säkert inte kul att komma som en ung (eller gammal) man till en plats där äldre kvinnor har sådana t-shirts.
Men jag ska vara helt ärlig och säga att jag märkte ingenting alls av detta innan en av männen i min ridgrupp var lite ledsen en gång och berättade varför. De som är med i gruppen verkar ofta inte märka hur de agerar för att råka utesluta de som är utanför den.
Att stalltjejer är mycket mycket snällare mot varandra nu än när jag var liten har jag varit övertygad om -men jag har fått höra att de har fått jobba hårt med incidenter osv ändå. Och pojkarna säger att de tittar lite konstigt på dem, tvekar lite när de lämnar över ponnyn, kommenterar hur de inte ritar enligt normen osv. Man skulle kunna tro att alla tjejer är supersnälla mot killar, men de är inte det ens i skolan. En kille som inte följer mansnormen i färgval eller hårlängd verkar i många fall få mer kritik från tjejer än killar. Du får inte ha rosa-det får bara jag. Bara vi får ha det här och det här, du får inte. Flickor får rida, pojkar får inte.
Så iom att jag är uppfostrad av en 60-70-tals tokfeminist som var dotter till en dedikerad 40-talsfeminist och hade en Fredrika Bremer förbundare till farmor. Så helt ärligt fick man läsa artiklar och lära sig se vissa mönster. Och de mönstrena kan man känna igen även när det drabbar folk utanför sin grupp, även om det är svårare att se.
Jag tror inte alls feminismen vinner ett endaste dugg på att inte söka jämställdhet på alla plan. Man kan inte bara fokusera på halva befolkningen, man måste fokusera på hela. Om man inte gör det för att främja att alla barn ska få ha sin hobby, utan vill vara självisk, så kan man ju i alla fall göra det för att ens dotter eller ngn avlägsen ung feminin eller maskulin släkting ska kunna gifta sig med en känslomässigt väl avrundad man eller något.
(Bamse brukar ju säga att folk inte blir snällare av att man är elak mot dem, så om vi tycker att män är värdelösa och inte vill ha dem i stallet så lär vi även behandla pojkar vi möter -även söner, som värdelösa. Det är kanske en fånig idé att det skulle kunna vara en självuppfyllande profetia. Men själv tycker jag det låter illa när man hör tex en mor till pojkar prata om hur vidriga och värdelösa män är. Är det så man ska växa upp. De tänker såklart kanske inte på att deras pojkar nog blir män senare, men det måste ju kunna bli så att de talar där pojkarna hör, i telefon till en väninna eller något.)
Alla är inte män, varför slutar pojkar rida?Jag håller verkligen inte med om att det finns en jargong i svenska stall som utesluter män. Under alla mina år i hästvärlden har det funnits män i nästan alla stall. Naturligtvis i minoritet, men dock. De har inte heller slutat utan har varit väldigt motiverade och tävlingsorienterade. Gemensamt för alla dessa män är att de utanför hästvärlden varit tvungna att försvara sitt hästeri.
Och JA, jag vet att mina självupplevda erfarenheter är värda lite när en diskuterar struktur. Men jag köper inte att män särbehandlas negativt INOM ridsporten.
Det är ju inte så konstigt, i skolan och utanför så är det många som mobbas för att folk ofta är rent elaka mot dom som sysslar med hästar. Hade jag inte haft mina vänner som också var i stallet hade jag nog heller inte fortsatt eller vågat gå ut med att jag höll till i stallet.Alla är inte män, varför slutar pojkar rida?
Ja, exakt det jag skrivit om tidigare. Ridsporten kan vara väldigt exkluderande.Det är ju inte så konstigt, i skolan och utanför så är det många som mobbas för att folk ofta är rent elaka mot dom som sysslar med hästar. Hade jag inte haft mina vänner som också var i stallet hade jag nog heller inte fortsatt eller vågat gå ut med att jag höll till i stallet.
Tycker det borde bli mer nolltolerans mot allt "retande" mot hästfolk, det är så normaliserat och okej. Minns inte en enda lärare som ifrågasatte deras beteende när jag växte upp. Vet inte hur dom gör nu dock. Hade det varit okej i samhället att vara hästintresserad så hade det blivit öppet för fler individer oavsett kön.
Ridsporten i sej självt kan inte göra så mycket åt att samhället anser att hästfolk är okej mobboffer och att det är okej att reta dom och driva med dom, det är ett samhällsproblem. Redan tidigt i skolan så måste det vara stopp direkt på att reta någon pga den håller på med hästar. Det är av någon anledning okej att göra, både i skolan och sedan på arbetsplatser..Ja, exakt det jag skrivit om tidigare. Ridsporten kan vara väldigt exkluderande.
Men min erfarenhet av att prata med pojkar är att det var lite mer förr som andra pojkar retade tjejer och killar för ridning. De verkar inte göra så nu, utan vara ganska accepterande när det gäller hobbies och kärlek till kaniner, katter och hästar, färger och hår (så länge det inte är fotbollskillar, fotbollen verkar faktiskt fostra en del dåligt beteende, främst iofs relaterat till tjejer och killar som spelar fotboll på rasten men inte i ett lag. En kollegas skola har förbjudit fotboll på rasten, vår skola var tvungen att ha skarpa regler och flera vakter när barn spelade fotboll på rasten.). Det är snarare tjejerna som är kritiska om killar går utanför rollen, men så få tjejer rider i vissa skolor att en ridande kille snarare kan uppmuntra några tjejer att börja.Det är ju inte så konstigt, i skolan och utanför så är det många som mobbas för att folk ofta är rent elaka mot dom som sysslar med hästar. Hade jag inte haft mina vänner som också var i stallet hade jag nog heller inte fortsatt eller vågat gå ut med att jag höll till i stallet.
Tycker det borde bli mer nolltolerans mot allt "retande" mot hästfolk, det är så normaliserat och okej. Minns inte en enda lärare som ifrågasatte deras beteende när jag växte upp. Vet inte hur dom gör nu dock. Hade det varit okej i samhället att vara hästintresserad så hade det blivit öppet för fler individer oavsett kön. För det är inte bara i skolan som folk vill driva med en för att man håller på med hästar..dom som gör det i skolan växer sällan upp och slutar med det beteendet. På arbetsplatser, framförallt "manliga" sådana så är jargongen ofta den där "höhö varför rider du på hamburgare" stuket. Fruktansvärt tröttsamt.
Och de män jag pratat med hävdar att de känner sig uteslutna.Jag håller verkligen inte med om att det finns en jargong i svenska stall som utesluter män. Under alla mina år i hästvärlden har det funnits män i nästan alla stall. Naturligtvis i minoritet, men dock. De har inte heller slutat utan har varit väldigt motiverade och tävlingsorienterade. Gemensamt för alla dessa män är att de utanför hästvärlden varit tvungna att försvara sitt hästeri.
Och JA, jag vet att mina självupplevda erfarenheter är värda lite när en diskuterar struktur. Men jag köper inte att män särbehandlas negativt INOM ridsporten.
Och jag tycker att den är exkluderande i allting den gör i gräsrotsnivå. (inte i stora tävlingar såklart).Ridsporten i sej självt kan inte göra så mycket åt att samhället anser att hästfolk är okej mobboffer och att det är okej att reta dom och driva med dom, det är ett samhällsproblem. Redan tidigt i skolan så måste det vara stopp direkt på att reta någon pga den håller på med hästar. Det är av någon anledning okej att göra, både i skolan och sedan på arbetsplatser..
Ridsporten i sej självt tycker jag inte är exkluderande mot folk, det är folk utanför ridsporten som gör att många drar sig ifrån den.
Men nu kom jag på att man blir ju nyfiken? Har du någon vän i stallet du skulle kunna fråga om han någonsin känner sig utsatt inom ridsporten? Inte bara utifrån? Vore intressant att veta om tävlande män också kan känna så.Jag håller verkligen inte med om att det finns en jargong i svenska stall som utesluter män. Under alla mina år i hästvärlden har det funnits män i nästan alla stall. Naturligtvis i minoritet, men dock. De har inte heller slutat utan har varit väldigt motiverade och tävlingsorienterade. Gemensamt för alla dessa män är att de utanför hästvärlden varit tvungna att försvara sitt hästeri.