Kennelnamn som redan existerar i form av ett företag?

Millicent

Trådstartare
Förlåt för luddig rubrik! Jag sökte runt lite på skks köpa hund sajt och såg en kennel som delar namn med ett (visserligen utländskt) företag. Hur ser bestämmelserna ut där egentligen, vad får/får man inte ha som kennelnamn? Plus hur blir det om man har sin kennel som enskild firma, måste man ha ett annat namn på firman då?

Förlåt för luddig rubrik! Jag sökte runt lite på skks köpa hund sajt och såg en kennel som delar namn med ett (visserligen utländskt) företag. Hur ser bestämmelserna ut där egentligen, vad får/får man inte ha som kennelnamn? Plus hur blir det om man har sin kennel som enskild firma, måste man ha ett annat namn på firman då?

Mina föräldrar har ett kennelnamn som även en utländsk organisation heter (eller åtminstone hette, hittar den inte nu). Jag tror att mina föräldrar måste ha varit först med namnet, de skaffade ju kennel med kennelnamnet 1984. Detta har inte ställt till några problem och mina föräldrars kennel är mer känd vad det verkar, för de har alltid varit det första som kommer upp när man googlat på dem. Vissa har ju även sitt kennelnamn som namn på andra verksamheter de bedriver, t ex har jag sett de som föder upp andra djur med samma uppfödarnamn.

Finns många kennelnamn som är samma som företag, filmskapare osv - man kan ofta registrera - MEN om företaget/firman osv upptäcker det så kan dom säkerligen gå in och starta någon process ? Men vilket utländskt företag går in och kikar på svenska kennlar om dom inte är hundrelaterade över huvud taget :)

Det finns t ex Warnerbros (Warnes bros är ju ett företagsnamn), Marabou etc. Man kan säkert få upp oerhört många företagsnamn och kända märken som är reggade som kennelnamn :)
personligen skulle jag dock inte vilja förknippas med något väldigt känt företag

Finns många kennelnamn som är samma som företag, filmskapare osv - man kan ofta registrera - MEN om företaget/firman osv upptäcker det så kan dom säkerligen gå in och starta någon process ? Men vilket utländskt företag går in och kikar på svenska kennlar om dom inte är hundrelaterade över huvud taget :)

Det finns t ex Warnerbros (Warnes bros är ju ett företagsnamn), Marabou etc. Man kan säkert få upp oerhört många företagsnamn och kända märken som är reggade som kennelnamn :)
personligen skulle jag dock inte vilja förknippas med något väldigt känt företag
Ja det är lite det jag sitter och funderar på. Jag har "kommit på" ett namn som jag verkligen gillar, men det existerar redan i form av både ett företag, en restaurang, och någon bok har publicerats under det namnet. Edit: Såg att det är ett efternamn också. Tror du att det skulle kunna bli problem?

Nä så känner jag också. I mitt fall så är det ju inte så centrerat som typ Warnerbros t.ex.

Företagsnamn är generellt inte internationellt skyddade. Enskilda firmor skyddas som standard inom länet - om namnet registreras. Aktiebolag inom Sverige. Men ensamrätten gäller inom den verksamhet bolaget är registrerat, så det finns risk för förväxlingsrisk. Att det finns ett skyddat ”Stjärnans blommor” hindrar inte någon från att registrera ”Stjärnans restaurang”, t.ex.

I exemplet med Warner Bros så heter ju företaget ”Warner Bros. Entertainment Inc” och det borde således inte vara några tveksamheter om att exempelvis ”Warnerbros Kennel” sysslar med något helt annat än film. :)

Ja det är lite det jag sitter och funderar på. Jag har "kommit på" ett namn som jag verkligen gillar, men det existerar redan i form av både ett företag, en restaurang, och någon bok har publicerats under det namnet. Edit: Såg att det är ett efternamn också. Tror du att det skulle kunna bli problem?

Nä så känner jag också. I mitt fall så är det ju inte så centrerat som typ Warnerbros t.ex.
Tror nog inte det är några problem :)

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 952
Senast: valpköpare
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 149
Övr. Hund Det är så lätt att råda andra hur de skall göra med sina hundar när de råkar på problem. Nu sitter jag själv mitt i ett svårt dilemma...
2
Svar
33
· Visningar
2 555
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar