Kejsarsnitt?

Emtherlia

Trådstartare
Jag vet inte om nån redan frågat detta tidigare, men då det verkar ha varit värsta babyboomen i vintras så började jag fundera på om man får välja själv hur man vill förlösas? närmare bestämt; får man välja om man vill förlösas vaginalt eller om man vill ha ett kejsarsnitt?

(förutsatt att allt är friskt och bra med barnet/modern, såklart.)

Sv: Kejsarsnitt?

Nja, om allt är "normalt" med mor och barn så är det väl vaginal förlossning som gäller?
Det är ändå det kroppen är gjord för så om inga särskilda skäl föreligger tror jag inte att man kan "önska" ett kejsarsnitt...

Det är olika svårt beroende på i vilket landsting man till hör.

Men rent generellt, nej du får inte välja själv utan allt går genom en överläkare som tar beslutet om h*n beviljar snitt.

Men har du inga medicinska- eller psykiska skäl så är chansen att få ett beviljat snitt inte stor alls.

Det kan vara ...

Men det är inte alls säkert att du godkänns för psykologiska skäl heller .

Du får oftast gå på aurorasamtal och prata om din rädsla och efter det så är det ändå upp till överläkaren att bevilja eller inte bevilja.

Kan vara så. Har man förlossningsskräck får man extra stöd från MVC och om man fortfarande är livrädd när det är dags brukar man beviljas kejsarsnitt.

En liten parentes bara - ser att du bor i Kalmar
Hos oss heter det inte aurorasamtal utan amanda, fast det är samma sak.
Så hamnar du i den sitsen att du behöver samtal för förlossningsrädsla så är det Amanda-gruppen du ska söka dig till. :)

(bara i förebyggande syfte)

Inte i Göteborg dock, här är det riktigt svårt att få igenom kejsarsnitt enbart pga psykologiska skäl, många nekas.

Därför många söker sig till andra landsting :/

tack, vad snäll du är:)

dock så kommer det att dröja måååånga år innan jag ens funderar på barn, men jag är redan nu livrädd för vaginal förlossning. Om man inte får välja själv så skulle jag nog välja att inte skaffa barn, faktiskt.

tack, vad snäll du är:)

dock så kommer det att dröja måååånga år innan jag ens funderar på barn, men jag är redan nu livrädd för vaginal förlossning. Om man inte får välja själv så skulle jag nog välja att inte skaffa barn, faktiskt.
Det är ganska tufft att göra kejsarsnitt också. Jag har gjort två st. Ett akut snitt. Sövd. Ont som bara den efter.
Kejsarsnitt 2 planerat tvillingar, vaken hela snittet.
Ganska bra . Ingen illamående efter.
Men ont i såret.
Så en vanlig förlossning på 25 min , det va mycke bättre. Inga sår efter som gjorde ont i magen.
Man får ju inte lyfta o skall ta det lugnt efter
försök att föda normalt

Välja själv får man inte göra.
MEN!
Det är just förlossningsrädsla som Amandasamtalen finns till för.
Det är barnmorskor som är specialutbildade och framförallt specialintresserade av att hjälpa förlossningsrädda blivande mammor. Det man gör på dessa samtal - som jag själv också gått på :idea: - är att försöka bena ut vad det är man är rädd för och hur man ska göra för att få bästa tänkbara upplevelse av sin förlossning. Och detta då oavsett om förlossningen blir vaginal eller ett kejsarsnitt.
Innan de ger dig ett besked om att du får ett snitt vill de ju veta varför de ska fatta detta beslut och, som sagt, hur de ska göra för att just DIN förlossning ska bli så bra som möjligt för dig.

Jag var oxå livrädd, skulle absolut inte föda ett barn vaginalt. Även i början på graviditeten kände jag en otrolig rädsla. Sen med alla hormoner bubblande i kroppen så gick den rädslan över. Fast för mig har det istället omvänt mig och jag är något otroligt rädd för kejsarsnitt istället. Jag får jätte obehagstankar när jag tänker på det och det är nästan så det får mig att inte vela skaffa fler barn.
Även fast jag vet att de räddar liv på mamma och barn.

Jag tror faktiskt att alla är mer eller mindre rädda för vaginala förlossningar, något så stort som ska ut genom något så litet!

Men om du läser förlossningsberättelserna här på buke tycker jag många haft väldigt komplikationsfria, snabba och enkla vaginala förlossningar. Visst finns de dem som haft svåra förlossningar, men det finns det för de som blivit snittade oxå.

Det är lite synd att vi inte filmade min förlossning, den hade nog varit ganska lugnande för de som är rädda att föda vaginalt.

Måste hålla med pmm, innan man är gravid är nog de flesta rädda för en vaginal förlossning. Jag har alltid varit skiträdd och hört om alla eländiga förlossningar och precis som pmm var jag fortfarande orolig i början av graviditeten men ju närmare jag kom desto lugnare blev jag. Jag kände liksom, "jag har inget val - den måste ju ut"
Jag hade förvisso också en enkel förlossning och skulle lätt kunna göra om det typ 100ggr bara jag slapp de sista typ 6veckorna av graviditeten...för det var tungt och drygt =)

Det är inte så att man kan "välja" kejsarsnitt för att det verkar bekvämare, mindre otäckt, lättare att planera eller något sådant. Det är en stor bukoperation som inte ska göras i onödan.

Har man tillräckliga skäl (och dit räknas en svår förlossningsskräck som inte kunnat lindras på andra sätt) kan man dock få snitt.

var oxå livrädd för att föda på normalt vis innan men nu har jag bara sex veckor kvar till det är dags och är totalt livrädd för att behöva snittas istället:D

kl

tack för alla svar:) nu vet jag vad som gäller (just nu iallfall, det kan ju ändras i framtiden).

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
861
Senast: Humla
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 645
Senast: orkide
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka