Kedjan över eller under nosen?

nexxa

Trådstartare
Det är den stora frågan! ;)
Jag handskas en hel del med hingstar i mitt jobb och beroende på vem man möter så är det olika över hur man fäster kedjan. Funderade på detta idag..Varför över/under, vad ger bäst resultat?
Själv tycker jag under är bäst då hästarna är så känsliga över nosbenet..så vad tycker ni?

Sv: Kedjan över eller under nosen?

felFelFelFel

Senast ändrad av en moderator:

Gör som du tycker att dom för känsliga över nosryggen:crazy:

Köp en bra kapson istället:idea: Kedjan kan lätt klämma ihop skinnet:cool: :p

varför kedja överhuvudtaget? kan du inte kontrollerna hästarna utan skarpa hjälpmedel? :confused:

Det är den stora frågan! ;)
Jag handskas en hel del med hingstar i mitt jobb och beroende på vem man möter så är det olika över hur man fäster kedjan. Funderade på detta idag..Varför över/under, vad ger bäst resultat?
Själv tycker jag under är bäst då hästarna är så känsliga över nosbenet..så vad tycker ni?

Om hästen inte gör ngt. när man leder den så kan man ju skippa hingst grimskaft. Men jag skulle aldrig laga kedjan över nosbenet, lagar alltid under. Säkert ger det bättre "effekt" om man lagar på, men näe. Om man har tillräkligt lång kedja kan man dra igenom munnen (ist. för under) och upp vid haken vid ganaschen - på grimman :D
Aldrig haft kedjan så själv, men när jag var på prao till en yrkeshögskola, på hästlinjen, så ledde eleverna/personalen de flesta trav hingstarna med kedjan genom munnen ;)

Jag har kedja på min häst. Jag har den under för att han är så s**t stark när man ska gå med honom till och från hagen. Men nu börjar han lära sig att det är jag som går med honom och inte tvärtom.

Gör som dig och har den under...

varför kedja överhuvudtaget? kan du inte kontrollerna hästarna utan skarpa hjälpmedel? :confused:

Du tog orden ur min mun :bow:
Kan inte hästen ledas utan kedja, du undrar jag vad den som tränat den hästen tänkte på, hingst eller ej.

Jag har kedjan under hakan lixom i en 3 kant eller vad man ska säga, in i ena ringen, under hakan, ut genom den andra ringen på grimman och sen knäppt nere i ringen längst ner på kedjan *hrm*

Min häst är jätte snäll att leda, men helt plötslig hamnar de små fullblodsnerverna utanpå kroppen, då är det säkrast att alltid ha kedjan där.

När jag hanterade hingstar leddes de alltid i stigbett och med hanskar och spö, när man höjde spöt framför dem skulle de stanna.

Jag gillar inte kedjegrimskaft alls, tycker det är otympligt. Vi har stigbett till de hingstar man behöver annat än grimma på. Och beroende på situation förstås. Ska man ha den ska den ju verka också annars kan man lika bra vara utan. En del lägger kedjan genom ringarna i grimman och i munnen också.
Som sagt jag är inte bekväm med det.
Men kanske är det en vanesak.

Du tog orden ur min mun :bow:
Kan inte hästen ledas utan kedja, du undrar jag vad den som tränat den hästen tänkte på, hingst eller ej.

En häst behöver inte vara dåligt uppfostrad, de är levande djur och har trots allt en egen liten hjärna.

Får en hingst lukt på ett tokbrunstigt sto eller en rival, så spelar det ingen roll om du kan gå med den lös vissa dagar, de 500-800kg går dit de vill om de vill betäcka eller jaga fienden. Då kan man inte säga mkt som 50-60kg tung människa.

Självklart borde alla hästar gå att leda utan kedja. Dock är det kanskeinte möjligt om man arbetar i ett stall med trettio hästar att uppfostra var och en så att de lyssnar perfekt. Oftast finns det ju en viss tidspress då alla ska ut/in/ridas osv.. Jag skulle ju hellre råda att leda en tävlingshäst i full kondition med kedja eller stigbett än att tappa den för att jag tycker att den borde kunna uppföra sig ändå;) Vad gäller kedja så är ju visserligen hästarna känsligare över nosryggen men jag leder ändå alltid med kedjan över. Skulle hästen busa iväg eller tex resa sig om du har kedjan under,var hamnar trycket när du håller emot? Jo, under hakan.. Var går hästen för att komma undan trycket? Uppåt.. Slutar lätt med att du har antingen en lös häst eller en som trillar baklänges.. Visserligen är det ju som vid all annan hantering en fråga om att ge en eftergift när hästen gör rätt men den vill du ju inte ge hästen när den reser sig utan när den har landat alt är på väg ned inte när den är på väg upp bara för att den inte ska tippa över. Kedja över nosen bromsar med tryck framifrån om hästen drar iväg eller uppifrån om den reser sig. och går pållen snällt och rart ligger den ju bara löst..

En häst behöver inte vara dåligt uppfostrad, de är levande djur och har trots allt en egen liten hjärna.

Får en hingst lukt på ett tokbrunstigt sto eller en rival, så spelar det ingen roll om du kan gå med den lös vissa dagar, de 500-800kg går dit de vill om de vill betäcka eller jaga fienden. Då kan man inte säga mkt som 50-60kg tung människa.

:bow: :bow: :bow: Och man behöver ju faktiskt inte använda kedjan om hästen sköter sig:idea: ;) Men det är ju bättre att kunna säga till än att släpas i grimskaftet när hästen väl springer iväg:cool: :D

En hast som inte gar att samarbeta med aven om hormonerna svallar ska bli korv!

Jag har haft hingst ( nordsvensk) i manga ar och han gar alltid att hantera aven i narheten av brunstiga ston. Min hingst vet precis nar han ska jobba och da mer eller mindre ignorerar han ston.

En gang sa stod han bredvid ett tokbrunstigt sto under en kurs och han gjorde caprioler i boxen eftersom hon stod och tryckte sig mot gallret. ( stoagaren hade stallt in henne dar medans hon mockade sin egen box).

Jag skulle rida lektionspass 10 minuter senare, men det var bara att ga in i boxen med transet i handen och visa honom det och lagga handen pa hans hals. Det var som att dra ur en diskpropp. Genast sa vart han ko lugn och stack sjalv ner huvudet i transet, sen var det bara att sadla och leda ner honom till ridhuset.

DET ar vad jag kallar en hingst med GOTT lynne! Och ja han HAR betackt.

/KT

kl

Alltsa, om det ar min egen, sa har jag problem om jag maste anvanda kedja...:crazy: Men pa jobb, eller andras, da kan kedjan komma fram, man har inte alltid tid att horsemanshipa 20 hastar om dagen. Det ar synd, men vad gor man.

jag har virus i min dator, btw :p

När jag hanterade hingstar leddes de alltid i stigbett och med hanskar och spö, när man höjde spöt framför dem skulle de stanna.

:crazy: :eek: Då har man riktigt dåligt uppfostrade hingstar.

En hast som inte gar att samarbeta med aven om hormonerna svallar ska bli korv!

Jag har haft hingst ( nordsvensk) i manga ar och han gar alltid att hantera aven i narheten av brunstiga ston. Min hingst vet precis nar han ska jobba och da mer eller mindre ignorerar han ston.

En gang sa stod han bredvid ett tokbrunstigt sto under en kurs och han gjorde caprioler i boxen eftersom hon stod och tryckte sig mot gallret. ( stoagaren hade stallt in henne dar medans hon mockade sin egen box).

Jag skulle rida lektionspass 10 minuter senare, men det var bara att ga in i boxen med transet i handen och visa honom det och lagga handen pa hans hals. Det var som att dra ur en diskpropp. Genast sa vart han ko lugn och stack sjalv ner huvudet i transet, sen var det bara att sadla och leda ner honom till ridhuset.

DET ar vad jag kallar en hingst med GOTT lynne! Och ja han HAR betackt.

/KT

:bow:
Precis!

"Min" gamla shirehingst, tävlingsponnyhingst, och halvfoder holsteiner hingst va alla på det sättet.
De ska veta att när de hanteras ska de inte snuska sig. :mad: :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 904
Senast: Viva
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
342
· Visningar
22 482
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar