Sv: Kedja

Zeli skrev:
*lånar knapp*

Jag tror personligen att risken att hästen kommer lös och bryter käkbenet/nosbenet när man leder den till o från hagen med kedjegrimskaft är betydligt mycket mindre än att den kommer lös och skadar sig på annat sätt om man inte har kedja.

Jag har aldrig sett och känner inte heller till någon häst som brutit nosben/käkben - men jag har varit med om deto fler incidenter som beror på att busiga eller pigga hästar slitit sig... en vettskrämd häst, en häst med panik håller man inte med eller utan kedja, det håller jag med om - men därmeot en häst som är "pigg", busig eller ouppfostrad..

Som jag sagt tidigare - jag anser att man ska ha en så pass väluppfostrad häst att den kan ledas i grimskaft av vem som helst - men nu ser ju inte verkligheten ut så tyvärr.
Ganska många säger så klart att MIN häst är ju så snäll - fast att den i själva verket inte är det. (Kan också vara så att hästen är SÅ snäll när ägeren hanterar den, men inte fullt lika snäll mot andra som det väljer att testa....)

Så jag hävdar fortfarande att det inte borde vara nått större problem..
:bow: :bow: :bow: tack för det. Exakt vad jag menar...

Så här är det. Eftersom det är en skola så har de ansvaret för er eftersom ni inte är myndiga. Då vill man inte råka ut för löjliga olyckor som skulle kunnat förhindras med en kedja.
Jag har själv gått på naturbruksgymnasium med samma regler.
Du kan be instruktörerna i stallet att lära ut hur man leder en häst med kedja, om du anser att dina klasskompisar och resten utav hästhållnings eleverna inte grejar att leda en häst i kedja.
Ni är ju där för att lära er allt.

Vill tillägga att om du inte vill att någon okunnig ska hantera din häst, kan du ju sköta dina in/utsläpp själv, om du oxå bor på skolan borde det ju inte bli ett problem.

Greylight skrev:
Varför man använder det på hingstar beror på att de ska "ska" vara hårda och jobbiga att hantera, och därför hanterar man de oskyst redan från början!Hingstar är ju också hästar, som är lika lydiga som alla andra, bara de hanteras rätt! Jag har tränat Natural Horsemanship med min häst i 2 år, och tro mig - det gör underverk!
Om du respekterar hästen, respekterar hästen dig! Den vet var du står ALLTID. Har du någonsin sett en skrämd häst i hage springa över en annan?? Varför skulle han/hon då göra det om han respekterar dig och din integritet?

Det var det mest okunniga dravel jag har hört på¨länge.

Det är ju en säkerhetsåtgärd som även förekommer på riksanläggningarna flyinge och strömsholm, där är det en regel att hästarna skall ledas med kedjegrimskaft med kedjan löpande under hakan. Kedjan gör ingen större skada än handen som håller i grimskaftet....

Två följdfrågor angående kedjegrimskaft:
1. Är det någon skillnad tycker ni på att lägga kedjan under eller över nosen när det gäller skarphet och risk för skada om hästen kommer lös och trampar på grimskaftet?
2. Är det ok att (som i mitt stall) leda alla hästar med kedja över nosryggen och alltid leda hästarna två och två in och ut från hagen?

Och appropå tidigare jämförelse mellan kedja och träns så är det en viktig skillnad. Tränset är (oftast) i läder och går sönder när hästen trampar på det (tygeln), medan grimskaftet är i nylon eller rep, liksom repgrimma med grimskaft, och går inte alls sönder på samma sätt.

Whirlie skrev:
Två följdfrågor angående kedjegrimskaft:
1. Är det någon skillnad tycker ni på att lägga kedjan under eller över nosen när det gäller skarphet och risk för skada om hästen kommer lös och trampar på grimskaftet?
2. Är det ok att (som i mitt stall) leda alla hästar med kedja över nosryggen och alltid leda hästarna två och två in och ut från hagen?

Och appropå tidigare jämförelse mellan kedja och träns så är det en viktig skillnad. Tränset är (oftast) i läder och går sönder när hästen trampar på det (tygeln), medan grimskaftet är i nylon eller rep, liksom repgrimma med grimskaft, och går inte alls sönder på samma sätt.
Om det är så att man måste använda kedja för att leda dom två och två så tycker jag det vore bättre att leda en och en utan... Men samtidigt är det ju så att om dom är snälla så känner dom ju inte av kedjan när man leder dom...

Det här är helt och hållet mina personliga åsikter.
1. angående skarpheten så kan ju den bara beömmas utifrån hur härd den som leder hästen är. Men jag tror att hästarna är mer känsliga då kedjan sitter under hakan eftersom hästen kläms mer då de två sidoringarna som kedjan fäster i och löper ut igenom pressas ihop. De kedjan sitter över nosen brukar grimman mest vrida sig emot ledaren.
Det är svårt att säga vilket sätt som orsakar mest skada på hästen om den kommer lös och trampar på grimskaftet. dels beror det på situationen. Jag vet inte då jag inte har varit med om detta tidigare.

Jag brukar peronligen använda en lös kedja och fästa i ett grimskaft med panikhake för att i största möjliga mån undvika sådana skador.

2. Det kan vara bra med kedja då hästarna kanske leds av olika personer från dag till dag. Hästar har ofta inte samma respekt för alla människor. Om det är en regel och en rutin i stallet så borde hästarna anpassa sig ganska snabbt. att leda hästar två och två är av min personliga åsikt ganska onödigt och brister i säkerheten framförallt vid trånga utrymmen som genom dörrar osv.

på sista frågan om kedja vs. träns. säger jag dels som tidigare att jag föredrar att ha en lös kedje fäst i ett grimskaft med panikhake.
Om hästen trampar på tygeln - hur tror du det känns i hästens mun?? *ryser* visst tygeln går förhoppningsvis av men läder är också väldigt starkt så det är ingen säkerhet.
Och appropå tidigare jämförelse mellan kedja och träns så är det en viktig skillnad. Tränset är (oftast) i läder och går sönder när hästen trampar på det (tygeln), medan grimskaftet är i nylon eller rep, liksom repgrimma med grimskaft, och går inte alls sönder på samma sätt.[/QUOTE]

bettysmatte skrev:
Det är väl ändå inget att hänga upp sig på om stallet är bra i övrigt:crazy: ? Det är väl bättre att det finns regler ang. säkerhet än att det inte finns? Grejen är väl också det att det är bättre "att dra alla hästar över en kam" än att lita på ägarnas berättelser ang. hur just deras hästar beter sig vid hantering?

Absolut! Allas hästar är ju som labradorhundar om man skall tro hästägarna. Det händer väl en hel del olyckor med hästar springande lösa efter att ha stuckit från sina ägare som inte kunnat hantera dem i grimma och grimskaft heller??? Använder hingstkedja under hakan om så behövs, på nya hästar om de testar, behövs den inte så hänger kedjan löst och finns bara som säkerhet.
Vill också påpeka att mina egna ston och unghästar kan du ta till och från hagen i pannluggen eller med ett grimskaft om halsen, men då är det ju min egen gräsmatta de förstör om de skulle dra järnet :)

Givetvis! Jag menar detta som argument MOT att använda kedja över huvud taget . Jag lider med dig som ¨måste använda det. Försök med så många argument som möjligt att förhindra detta! (Fast det förstår jag redan att du gör). För varför skulle en människa vara starkare än en 500 kg. stor häst??

Hoppas du lyckas med att övertyga hon/han!

jag måste tyvärr använda kedja till mitt sto. hon traskar bara i väg om hon får för sig det, typ om hon hittar en lämplig grästuva. sen sticker hon. hon har alltid gjort så. ja har fått hur många tips som helst och detta är det enda som fungerat

Förstår inte var problemet är? det är ju bara att ta på hästen en kedja? den märker ju inte precis av den om du inte använder den, jag tycker att det är en bra regel för även om man inte kan förhindra något om hästen får riktiig panik så kan man iaf hindra den från att tex springa över någon eller slita sig och den blir skrämd, defnetivt en regel jag skulle kunna ha i mitt eget stall..

Håller med. I en period för några år sen fick min annars mkt snälla och väluppfostrade häst ibland rena panikattacker, då han bara blockerade totalt. Och det är det som händer med en häst som får panik, den varken ser eller hör, man når inte fram till den. Nu lyckades vi ju lösa hans problem då vi förstod vad det berodde på...

Men ang det med att hålla kvar hästen om den blir rädd, så kan jag berätta att jag gick med min häst, hade träns (med pullargrimma tom). Det var halt så jag snubblade, det var tillräckligt för att ge honom en ångestattack och han flög iväg med mig. Jag släpades 20-30m över en frusen stubbåker innan jag lyckades nå fram till honom med mina rop om att han skulle stanna. :crazy: (Jag satt inte fast, men ville inte släppa honom för allt i världen i det tillståndet han var i då)

Så nej, inte en chans att det hjälpar med kedja el träns om hästen blir rädd. Måste vara väldigt jobbigt att hantera hästar som är så buffliga att dom inte kan ledas i grimskaft. Såna hästar orkar inte jag med att hantera.

Zeli skrev:
Jag för min del ser faktiskt inte problemet.

Om det är en regel på stallet att man ska ha kedja så får man väl ha det då..

Jag anser så klart att man ska kunna leda sin häst utan att ha kedja - men om man nu kan det, vad är problemet med att leda MED kedja??

Typ...

Håller med, vad är problemet, om inte hästen hoppar och far så är det ju inget problem.

Lancet skrev:
Förstår inte var problemet är? det är ju bara att ta på hästen en kedja? den märker ju inte precis av den om du inte använder den, jag tycker att det är en bra regel för även om man inte kan förhindra något om hästen får riktiig panik så kan man iaf hindra den från att tex springa över någon eller slita sig och den blir skrämd, defnetivt en regel jag skulle kunna ha i mitt eget stall..

Jag upplever att det är en hästs uppfostran är en fin gradskala. Vissa hästar (ett fåtal?) kan gå utan både grimma och grimmskaft med sina ägare i alla situationer, andra är helt ouppfostrade (förhoppningsvis också ett fåtal) och behöver kedja/stigbett m.m. för att över huvud taget kunna lämna boxen. Sedan finns normalbeståndet på en skala mitt emellan.

"Min" häst t.ex. går alltid snällt bredvid eller bakom och går aldrig på en, om hon inte blir jätterädd och bara hoppar åt sidan utan att titta först (händer en gång om året). Men ibland blir hon lite för ivrig, och då brukar det räcka att "dra" lite hårdare i grimmskaftet. Med kedja känner jag att finliret försvinner vid förhållningarna, det känns skarpt redan när jag tar lite i henne. Jag rider henne dessutom på sidepull med nosludd för att hon är så känslig över nosen, och jag tror det också är en anledning till att jag tycker det är onödigt att dra en kedja där.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 695
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 300
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar