Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
sysh skrev:Har min häst uppstallad i ett stall där man måste leda hästen med kedja eller träns. Detta känns väldigt fel för mig eftersom jag vill använda mig av lite mer "hästlik" hantering...han FÅR INTE springa över eller bort från mig....då j*vlar liksom...om ni förstår hur jag menar...sedan finns det väl hästar som behöver kedja men varje ägare måste få bestämma själv tycker jag.....vad tycker ni??
Hur ska man få ägarna att fatta att man kan hantera häösten få flera sätt... blir utslängd om man inte följer reglerna....
Zeli skrev:*lånar knapp*
Jag tror personligen att risken att hästen kommer lös och bryter käkbenet/nosbenet när man leder den till o från hagen med kedjegrimskaft är betydligt mycket mindre än att den kommer lös och skadar sig på annat sätt om man inte har kedja.
Jag har aldrig sett och känner inte heller till någon häst som brutit nosben/käkben - men jag har varit med om deto fler incidenter som beror på att busiga eller pigga hästar slitit sig... en vettskrämd häst, en häst med panik håller man inte med eller utan kedja, det håller jag med om - men därmeot en häst som är "pigg", busig eller ouppfostrad..
Som jag sagt tidigare - jag anser att man ska ha en så pass väluppfostrad häst att den kan ledas i grimskaft av vem som helst - men nu ser ju inte verkligheten ut så tyvärr.
Ganska många säger så klart att MIN häst är ju så snäll - fast att den i själva verket inte är det. (Kan också vara så att hästen är SÅ snäll när ägeren hanterar den, men inte fullt lika snäll mot andra som det väljer att testa....)
Så jag hävdar fortfarande att det inte borde vara nått större problem..
Russin8 skrev:Det är väl själv klart att det är lättare att hålla en häst med kedja!
Varför använder man annars det på hingstar?
Men visst har du rätt en häst som får total panik håller man inte ens med kedja. Men en häst som blir rädd kan du hålla kvar bättre i kedja än i vanlig grimma med grimskaft....
Jag använder varken kedja eller nh och det funkar oxå kanon :smirk:Pimsen skrev:Nu tycker ni säkert jag e korkad, men jag har alltid använt så lite hjälpmedel som möjligt på min häst. jobbar med NH i stället. Funkar kanon. Vill ni förklara för mig hur ett kedjegrimskaft sätts på, ska inte använda utan vill veta bara för att förstår diskutionen......... tack för mig...
En väluppfostrad häst SKA öht inte försöka flytta sig från den som leder längre bort än vad grimskaftet räcker! Oavsett om den blir skrämd eller inte.kkaarriinn skrev:hästen lyssnar faktiskt bättre i kedjan, även om jag tycker det låter som en konsitg regel, men om hästen blir skrämd så har man faktiskt ganksa mycket mer att sätta emot om man leder den i kedja eller träns än i bara grimman!
Humelibumlan skrev:Jag använder varken kedja eller nh och det funkar oxå kanon :smirk:
Kedjan sätts mellan sido ringen på grimman över nos ryggen, genom munnen eller under hakan och fästs i andra sidoringen