Sv: Kedja

Pimsen skrev:
Oj, det låter lite hemskt det där tycker jag...:eek: Tur jag inte behöver använda sånt!!!
Ja, det kan man vara glad för att man slipper, å andra sidan är man väldigt tacksam att det finns när det behövs.
Inte är det ett dugg hemskt? Det är ju inte så att man går och rycker och sliter i kedjan, hästarna fattar ganska snabbt vad det handlar om och bråkar inte i onödan ;) och då sitter den ju bara där...

Håller med Tassetass!! Mina hästar har alltid respekterat mig utan kedjor och annat trams!! Stå på dig!:devil:

Russin8 skrev:
Det är väl själv klart att det är lättare att hålla en häst med kedja!
Varför använder man annars det på hingstar?

jag använder inte kedjegrimskaft på min 2 -årings hingst han fungerar hur bra som helst i vanligt grimskaft och grimma.

*kl*
Jag hde inte velat ha min häst i ett stall där kreti och pleti ska leda i kedja. Ofta rycker och drar folk i kedjan i onödan, och det onödiga obehaget, samt att hästen trubbas av för fina signaler, det uppskattar inte jag. Om det räckte med att kedjan satt där tycker jag inte det är något att bråka om, men då ska en välhanterad häst ledas med slackt grimskaft. Så har det inte sett ut i de skolstall jag har sett.

Tycker som någon tidigare att har man en häst som är snäll att leda så kan det ju inte vara några problem att leda med kedja. Mina förra stallägare såg det som en säkerhetsåtgärd. Har man ansvar för andras hästar så kan det vara ett bra hjälpmedel. Är hästen snäll så drar man ju inte i kedjan.

Min store kille har även min nuvarande stalllägare kedja på. Vi har det själva sällan för han reser sig inte upp för oss, men har gjort det ett vid ett flertal tillfällen för killen som har stallet han är i nu. När han har kedjan gör han det inte. Han vet att trams inte lönar sig med kedja för då gör det ont. Annars så tycker jag själv att vid rädsla osv är det bättre att ha ett långt grimskaft.

raven_82 skrev:
jag använder inte kedjegrimskaft på min 2 -årings hingst han fungerar hur bra som helst i vanligt grimskaft och grimma.
Jaha? Ja men då så, eftersom du inte behöver det på din hingst så behöver säkert ingen annan det på sin hingst heller, för hästar är ju varken individer eller olika :smirk:

Det där låter ju hur knäppt som helst.:mad: Det är väl upp till var och en hur man hanterar sin egen häst. Det är ju en sak om dom skulle lägga sig i om hästen for illa eller nåt sånt, men inte över sånna småsaker...
Tycker att du inte ska acceptera sånt där och byta till ett annat stall i stället... :smirk:

Eliine skrev:
Det där låter ju hur knäppt som helst.:mad: Det är väl upp till var och en hur man hanterar sin egen häst. Det är ju en sak om dom skulle lägga sig i om hästen for illa eller nåt sånt, men inte över sånna småsaker...
Tycker att du inte ska acceptera sånt där och byta till ett annat stall i stället... :smirk:

Nu är det väl så att det stallet har de reglerna, och om man inte gillar dom så får man som du säger - byta stall.

*kl*
Så... om stallet är skitbra i övrigt, varför då ens fundera på att flytta?
För en regel? För att ngn sagt att du ska göra på ett sätt medans du vill ett annat?
Så är livet, man får inte alltid som man vill men nog tycker jag att det är en lite futtig grej att haka upp sig på.

Valen är stanna eller gå...är det för svårt att följa denna ynka regel (som säkert uppkommit av en anledning) så vet du svaret, går det att komma över och fördelarna överväger kedjan så stanna.

jag jobbar i stall och använder kedja på de hästar som ägarna hängt fram kedja till.
Många av dess behävs inte kedjan dras åt på ens.... då fungerar ju kedjan som ett vanligt grimskaft... jag har aldrig sett någon som går och små rycker i ett kedjegrimsakaft utan anledning.
Om jag fått bestämma så skulle jag haftkedja på alla hästar, för det Är lättare att få kontroll på en skrämd häst med kedja.
Om en häst får panik hjälper inget... men som tur är får inga av våra hästar panik på väg ut och in från hagen..... finns ju ingen anledning till panik där.:angel:

Men är det så farligt då att leda sin häst med kedja?

I skolan måste vi alltid leda hästarna med kedja under hakan men det är ju inte för att hästarna på något sätt är ouppfostrade, respektlösa eller "galna". Hästarna är jättesnälla och väluppfostrade, men "kedje-regeln" är ju bara en ren säkerhetsgrej!

Varför inte använda kedja? Du behöver ju inte precis dra åt den och gå och dra i den... ;)

jag tycker kedja är en jätte bra säkerhets grejj, jag leder gärna mina med det, känns skönt och tryckt, särskillt när jag e på tävlings plats elelr ute och går. Till och från hagen känner jag dom så pass bra att dom offtast inte bråkar, skulle det bli något tajft så på med kedjan, man behöver inte ens spänna den hårt.

Många av er här på buke säger så här:

En häst som är väluppfostrad ska inte behövas ledas i kedja, jag behöver inte det med min häst, han/hon är så lydig och uppfostrad, räker med grimma och grimmskaft när jag är ute och promenerar m.m

då säger jag så här, en häst behöver inte alltid vara välhanterad/uppfostrad, vist någon dag kommer man ditt, men en bråkig 3 åring eller 5 åring kanske inte har kommit så långt i sin utbildning att det räker med grimma och grimmskaft, man måste gå lite efter hästen och dens personlighet, känns som att ni dömer alla lika! sluta med det!

Som svar på din fråga ett: Om jag har kedjan över nosen eller under hakan beror på vad hästen ifråga har försökt med tidigare..... en häst som går uppåt tex reser sig får kedjan över nosen för att trycket då ska visa hästen vägen neråt. Annars lägger jag kedjan under hakan.

Till TS : regler finns överallt i världen å gillar man dem inte så får man se sig om efter ett alternativ. Har du frågat varför den här regeln finns ??? Finns en stor möjlighet att det dels gäller rent säkerhetsmässigt ur skolans perspektiv samt krav från försäkringsbolag, bidragsgivare etc.

En snäll o uppfostrad häst borde väl kunna ledas i kedja utan att den behöver förknippa det med ngt negativt - ett löst sittande kedjegrimskaft behöver inte kännas mer än ett vanligt grimskaft.

Sen får vi väl inte glömma i uppfostringsfrågan, att den respekt som hästen visar mig visar den antagligen inte för nästa person. Oftast är ju djur funtade så att varje individ får ta sin dust i rangfrågan.

sysh skrev:
Har min häst uppstallad i ett stall där man måste leda hästen med kedja eller träns. Detta känns väldigt fel för mig eftersom jag vill använda mig av lite mer "hästlik" hantering...han FÅR INTE springa över eller bort från mig....då j*vlar liksom...om ni förstår hur jag menar...sedan finns det väl hästar som behöver kedja men varje ägare måste få bestämma själv tycker jag.....vad tycker ni??
Hur ska man få ägarna att fatta att man kan hantera häösten få flera sätt... blir utslängd om man inte följer reglerna....

Självklart skall du följa reglerna, det är såna som du som skapar dålig stämning i ett stall.
Sen tycker jag INTE att det är en bra regel att man måste leda i kedja.
Du har själv valt att flytta dit med häst och då gäller det att ANPASSA sig efter reglerna, inte skapa dålig stämning genom att ifrågasätta eller strunta i dessa.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 695
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 300
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar