Sv: Kedja

Tigertofflan ! Jag tycker precis som du ..har man en jobbig häst...så har man en kedja..man vet nog det själv.. Jo det är nog ganska många som tycker att det är överdrivet och dumt... och precis som humelibumlan skrev så vore det inte kul om någon tappade ex. min snälla häst och han "trampar" sönder hela hakan...
jag ska kämpa för´att få det som jag vill...
Det måste ändå vara så att varje ägare känner sin egen häst bäst!
eller vad tror ni?

Knivig fråga. Hade jag varit ensam om att leda hästen eller möjligtvis några betrodda till, så okej. Men det där att ett gäng ev nervösa människor, nääää. Möjligtvis hade jag propsat på huvudlag ist, känns mildare på ngt sätt. Eller kanske inte. Låter inte som en rolig situation

Tassetass skrev:
Blir en häst rejäl skrämd spelar det ingen roll vad man håller den i; 3-600 kg häst är, oavsett hjälpmedel, alltid mångdubbelt starkare än en människa på 50-100 kg... En välhanterad häst stannar lika lätt i grimma som i träns, men blir det riktigt fara å färde så har jag hellre en lös häst i grimma och grimskaft än kedja/träns.
håller med där.. red en unghäst igår och på väg in från ridhuset ser han når spöek och börjar hoppa runt, sket fullständigt i att han hade träns på sig med bett i käften, tyglen bara gled i handen trots att jag var beredd för han skuttade till precis innan och då tog jag ordning på honom.. men jag var juh chanslös ändå.. lyckades iaf hålla i längst ut på tygeln medans hästen nästan satte sig på hästen som gick framför och viftade med frambenen..

tror inte en suck på att någon överhuvudtaget skulle kunna hålla ordning på en häst ens i kedjegrimskaft om den verkligen blir livrädd..

Russin8 skrev:
Det är väl själv klart att det är lättare att hålla en häst med kedja!
Varför använder man annars det på hingstar?

Man använder inte kedja på alla hingstar, Ingen av hingstarna jg har hanterat har behövt kedja hemma och igentligen inte på tävling heller men då används det för att reglerna är så.

Nej det vet jag väl:)
Det jag ville komma till är att med kedja kan du hålla en häst bättre än med vanligt grimskaft.

Sen tycker jag inte att man ska behöva använda det... Men om man har kedja på en snäll häst så behöver man ju inte använda den och då lider ju inte hästen av det.

Jag är inte helt säker...men har inte Strömsholm samma regel???

Själv anser jag att man tar seden dit man kommer och passar det inte så flyttar man.

AM

Naturbruksgymnasium? Ja, men då tycker jag i och för sig inte att det är så konstigt att de är väldigt noga med säkerheten. De har säkert väldigt stränga säkerhetskrav på sig eftersom det är en skola och det kan ju ha med deras villkor hos försäkringsbolaget att göra.

De måste säkert följa vissa säkerhetskrav om försäkringarna ska gälla.

Jag hade själv inte velat ha kedja på min snälla häst men så har jag förstås inte honom på en skola heller ;)

*lånar knapp*

Det är nog bara en säkerhetsregel. Liknande regler finns på nästan alla stora anläggningar el. utbildningscenter. Har stått på stall var alla hästar leddes ut i stigbett, just in case. Mina hästar är så pass väluppfostrade att det inte spelar nån roll om du har ett stigbett eller leder dom i pannluggen, så jag störde mig inte på det så. Sen kan jag ju lätt smyga in att dessa regler sällan följs av de som dagligen tar hand om hästarna, men som sagt dessa regler finns på många ställen, och är det en skola kan jag förstå. Alla har pass i stallet, och alla kan inte hantera hästar. Då är det lättare att hålla brunte borta från gräsmattan om man har kedja/träns än bara grimma... ;)

Zeli skrev:
Jag för min del ser faktiskt inte problemet.

Om det är en regel på stallet att man ska ha kedja så får man väl ha det då..

Jag anser så klart att man ska kunna leda sin häst utan att ha kedja - men om man nu kan det, vad är problemet med att leda MED kedja??
:bow: :bow: :bow: Du tog orden från min mun :)

Knapplån..

Tänk följande..hästen kommer lös med kedjan över nosen..hästen trampar i full fart(behöver inte ens komma upp i nån fart..)på grimskaftet!

Vad händer med en kedja som med stor kraft drar åt kring näsan??,har du tur blir det bara mjukdelsskador,har du otur krossat nosben/käke.
Kedja nej tack!:devil:

Tassetass skrev:
Bullshit. Det kanske möjligen gäller för hästar som är lite oregerliga pga dålig hantering, men inte när vi snackar om ÄKTA panik. Jag har varit med om hästar som slitit sig trots att TVÅ stabila personer hållt i varsin kedja dragen runt nosen. Det handlar inte om något annat än ren logik; panikslagen häst = människa har inget att sätta emot. MEN, har man en välhanterad häst som slänger en blick på sin människa innan den får panik, då har man en chans att hålla den, och då räcker det med vanligt grimskaft.

Och som sagt... Det är ju för fan ett mardrömsscenario att ha en häst lös med kedja runt nosen alt. med träns. :crazy: För nog fan sliter de sig ändå, det har jag sett VÄLDIGT många gånger.
:bow:

Vore jag häst och hade två människor dragande i kedjan runt nosen skulle jag definitivt få panik och göra allt för att komma loss!
Det den ev blev rädd för kommer också bli än värre nästa gång samma sak händer..eftersom den då förknippar vad det nu var den såg, med att få ont i näsan oxå!

Jag lägger inte kedjan runt nosen utan under. Har använt kedja då det behövts o har bara bra erfarenheter av det, på många hästar räcker det med att man sätter på den för att de ska lugna sej. Men som sagt, alla tycker olika.

Det finns alltid en massa grejer att ta till för den som inte kan hantera sin häst. Alltihop är bara ett tecken på dåligt hästmannaskap.

ann80 skrev:
Jag lägger inte kedjan runt nosen utan under. Har använt kedja då det behövts o har bara bra erfarenheter av det, på många hästar räcker det med att man sätter på den för att de ska lugna sej. Men som sagt, alla tycker olika.
Under är nog lika illa,då slås underkäken av istället..om hästen kommer lös och trampar på grimskaftet.... :confused:
Men om det är en risk du vill ta så..:angel:
Provat repgrimma?(ska du inte ha på i hagen på lös häst ,men kan användas då du leder hästen)
Funkar bra,mindre farligt för hästen dessutom..

Lilla Skutt skrev:
Under är nog lika illa,då slås underkäken av istället..om hästen kommer lös och trampar på grimskaftet.... :confused:
Provat repgrimma?(ska du inte ha på i hagen på lös häst ,men kan användas då du leder hästen)

Men då måste ju samma sak gälla träns? Om hästen kommer lös...

Det är väl ändå inget att hänga upp sig på om stallet är bra i övrigt:crazy: ? Det är väl bättre att det finns regler ang. säkerhet än att det inte finns? Grejen är väl också det att det är bättre "att dra alla hästar över en kam" än att lita på ägarnas berättelser ang. hur just deras hästar beter sig vid hantering?

*lånar knapp*

Jag tror personligen att risken att hästen kommer lös och bryter käkbenet/nosbenet när man leder den till o från hagen med kedjegrimskaft är betydligt mycket mindre än att den kommer lös och skadar sig på annat sätt om man inte har kedja.

Jag har aldrig sett och känner inte heller till någon häst som brutit nosben/käkben - men jag har varit med om deto fler incidenter som beror på att busiga eller pigga hästar slitit sig... en vettskrämd häst, en häst med panik håller man inte med eller utan kedja, det håller jag med om - men därmeot en häst som är "pigg", busig eller ouppfostrad..

Som jag sagt tidigare - jag anser att man ska ha en så pass väluppfostrad häst att den kan ledas i grimskaft av vem som helst - men nu ser ju inte verkligheten ut så tyvärr.
Ganska många säger så klart att MIN häst är ju så snäll - fast att den i själva verket inte är det. (Kan också vara så att hästen är SÅ snäll när ägeren hanterar den, men inte fullt lika snäll mot andra som det väljer att testa....)

Så jag hävdar fortfarande att det inte borde vara nått större problem..

Jag håller med Russin. Hästar i alla storlekar ÄR starkare än oss och även med den snällaste häst kan man hamna i okända situationer! OM hästen blir rädd för någonting eller om det är en jobbig, blåsig dag eller whatever så har man lite mer att sätta emot med. Om hästen inte är något problem för dig så fine. Som de säger, då är det ju ingen som lider av att kedjan inte kommer till användning :)

Jag är elev på Strömsholm och där måste precis alla hästar ledas med kedja eller i träns hela tiden så jag är mkt väl insatt i det här. Jag förstår att alla inte gillar det och jag respekterar det, men det här är vad jag tycker iaf.

Lilla Skutt skrev:
Snälla du..om man ska diskutera alla saker som möjligtvis kan hända om man gör si eller så kan vi hålla på hur länge som helst. Har varken lust eller ork till sånt. Som sagt, du är av den åsikten o det är inte jag. Förstår dessutom att repgrimman givetvis inte ska sitta på i hagen då jag använder mej av det med i andra situationer. Vill inte ha mer övermyndighetsförslag tack.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 697
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 300
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar