Det var skitjobbigt att se Busen igår när han ville busa. Vanligtvis har han rejsat in från balkongen medan lillkatten legat på lur eller bara väntat inne, sedan har de jagat varandra. Igår rejsade Busen in och bara tvärbromsade och tittade sig runt, som att han sökte efter den lille. Sedan avbröt han och hoppade upp hos mig i soffan istället.
Han är nästan ständigt vid min sida, verkar inte komma till ro om han inte är på exakt samma plats som mig. Det har bara varit nattetid som han ligger på sin vanliga plats, men inatt var första natten han sov hos mig. Åtminstone låg han kvar tills jag somnade. Kan knappt minnas när han låg i sängen på det sättet tidigare, det var flera år sedan. Han brukar tycka att jag antingen rör mig för mycket eller det blir för varmt.
Det har bara gått tre dagar än så länge och jag måste ge det mer tid för att låta oss båda landa, men hur ser man egentligen om katten har behov av sällskap eller inte? Han har egenskaper för att vara ensamkatt (och har alltid haft), samtidigt har de fått utbyte av varandra i framförallt lek. Jag upplever inte att jag kan ersätta detta heller, han har alltid haft lågt intresse att leka med mig.
Han blommade verkligen ut när vi flyttade till lägenhet och inga hundar längre störde vardagen, det var bara han och lillkatten. De har lekt massor sedan dess och Busen har stått för merparten av lekinviterna, de har t.o.m. legat bredvid varandra även om just det kanske aldrig varit Busens dröm
Jag känner att
jag har behov av en till, men Busen måste få det slutgiltiga valet sas. Det är bara svårt att veta vad han vill och behöver.
Ursäkta långt inlägg, jag kanske ska skriva i dagboken istället.