Kattsnack #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var skitjobbigt att se Busen igår när han ville busa. Vanligtvis har han rejsat in från balkongen medan lillkatten legat på lur eller bara väntat inne, sedan har de jagat varandra. Igår rejsade Busen in och bara tvärbromsade och tittade sig runt, som att han sökte efter den lille. Sedan avbröt han och hoppade upp hos mig i soffan istället. :cry:

Han är nästan ständigt vid min sida, verkar inte komma till ro om han inte är på exakt samma plats som mig. Det har bara varit nattetid som han ligger på sin vanliga plats, men inatt var första natten han sov hos mig. Åtminstone låg han kvar tills jag somnade. Kan knappt minnas när han låg i sängen på det sättet tidigare, det var flera år sedan. Han brukar tycka att jag antingen rör mig för mycket eller det blir för varmt.

Det har bara gått tre dagar än så länge och jag måste ge det mer tid för att låta oss båda landa, men hur ser man egentligen om katten har behov av sällskap eller inte? Han har egenskaper för att vara ensamkatt (och har alltid haft), samtidigt har de fått utbyte av varandra i framförallt lek. Jag upplever inte att jag kan ersätta detta heller, han har alltid haft lågt intresse att leka med mig.

Han blommade verkligen ut när vi flyttade till lägenhet och inga hundar längre störde vardagen, det var bara han och lillkatten. De har lekt massor sedan dess och Busen har stått för merparten av lekinviterna, de har t.o.m. legat bredvid varandra även om just det kanske aldrig varit Busens dröm ;)

Jag känner att jag har behov av en till, men Busen måste få det slutgiltiga valet sas. Det är bara svårt att veta vad han vill och behöver.

Ursäkta långt inlägg, jag kanske ska skriva i dagboken istället.

:heart :heart :heart

Jag är ju där i valet o kvalet med. Jag vet ju att idag anses ju att alla djurslag bör ha sällskap av artfrände (min första egna katt som var stammor till min uppfödning och finns långt bak i Minnies stamtavla ville INTE ha sällskap, hon ville vara ensam drottning). Och nu har ju Minnie haft lång uppväxt 5 månader i storfamilj 16 katter varav 3 syskon.
Så egentligen borde hon också få ha en kompis. Men samtidigt känner jag att lägenhet 45 kvm, jag med visst hjälpbehov, så det är en del spring och jag ska passa så att jag kan ta mig ut och in genom ytterdörren själv med permobil/rullator utan att katt smiter ut, då vi bor mitt i stan (10.000 kronor katt, eller katt över huvud taget på vift mitt i stan är inte någon bra idé)...

Jag måste känna på det där ett tag...

Jag hade ju två katter som växte upp tillsammans men blev lätt ovänner vid typ 4-5 års ålder. Inte så de rök ihop men de hade definitivt inte utbyte av varandra. När jag fick lov att ta bort Tassa blommade Missia upp och blev betydligt socialare och gladare i oss människor. Därför skaffade jag ingen ny katt så länge hon levde, jag tyckte hon visat tydligt att hon ville vara ensam. Samtidigt har jag vänner vars katter nästan sörjt ihjäl sig när de fått ta bort deras kompis och blivit överlyckliga över en ny kattunge.

Jag hade ju två katter som växte upp tillsammans men blev lätt ovänner vid typ 4-5 års ålder. Inte så de rök ihop men de hade definitivt inte utbyte av varandra. När jag fick lov att ta bort Tassa blommade Missia upp och blev betydligt socialare och gladare i oss människor. Därför skaffade jag ingen ny katt så länge hon levde, jag tyckte hon visat tydligt att hon ville vara ensam. Samtidigt har jag vänner vars katter nästan sörjt ihjäl sig när de fått ta bort deras kompis och blivit överlyckliga över en ny kattunge.
Jag behöll ju två ungar från stammor Tessie, de blev utställningschampions. Fia var dock inte så intresserad av utställingar, utan hon brukade få bo hos mor o far, när jag fortsatte lite med Pussen. Fia fick juvertumörer som gick till fullskalig cancer trots kastrering när vet sa det. Och togs bort när hon var elva år. Pussen blev då ensamkatt till dess han fick njursvikt som 18-åring. Han kastrerades som 12-åring och trivdes bra, då han var en hel del hos mor och far på landet han med, när jag jobbade mycket eller var ute och reste med spelkompisar. Men som sagt, då var jag fortfarande mer rörlig och han fånga dem om de var på väg mot dörren. Idag är jag inte det. Men med sällskap, så kanske det inte är lika intressant att följa med mig.

Jag kom på att jag kunde ladda upp mobilklippen på youtube, så att ni får se dem också. :)

I morse sökte Minnie kontakt frivilligt första gången på allvar:
Försoningsgodis, när Minnie varit instängd i sovrummet när jag var o handlade...
Ge hit mer, snålljåp!

Årlig vaccination precis bokad om en månad hos Evidensia :up:
Ser fram emot besöket och äntligen få reda på hur mycket han väger. Jag ser ju att han växer och han börjar äntligen bredda sig (inte i fett utan kroppsligt) och ser mer och mer ut så som en britt ska se ut.
2 år den 20 juni och jag tippar på att han väger minst 6,5kg i bara muskler 😍 har aldrig haft en katt i så fint hull som honom. Trodde nog att det skulle bli en liten tjockis med Mush verkar ju fungera bra på honom! Bonus med luktfria högar i lådan även när han inte krafsar över dem :up:

Betjänten har äntligen skaffat Mush

FB_IMG_1653987803332.webp

Köpte extrabalja med toalättströ igår, vad gjorde Minnie nu... Gräver ner sig i ordinarie kattlåda med klumpbildande strö.

Hon har haft självservering av räkost på smörgås, när jag var på damrummet en sväng... :p och suttit i mitt knä, längre än 15 sekunder.

Nu tittade hon på akvariet med cikliderna. Så jag lär få beställa hem någon typ av spån-/träskivor att lägga över....

Är lite orolig. Toni gick ut igår eftermiddag/kväll och kom inte hem till kvällsmat så jag ställde ut hennes mat i farstun. På morgonen var maten orörd. Nu har jag varit hemma en och halv timme och hon har fortfarande inte kommit hem. Maten i farstun är borta men tror det kan vara Fluffet som ätit upp det.

Är lite orolig. Toni gick ut igår eftermiddag/kväll och kom inte hem till kvällsmat så jag ställde ut hennes mat i farstun. På morgonen var maten orörd. Nu har jag varit hemma en och halv timme och hon har fortfarande inte kommit hem. Maten i farstun är borta men tror det kan vara Fluffet som ätit upp det.
Jag har varit ute och letat. Ingen katt.

Nej, jag tar inte illa upp. Det stora kruxet är min andra katt som inte gillar andra katter (eller hundar för den delen). Att ta in en vuxen medan han är i livet tror jag inte funkar, samtidigt känns en livlig kattunge till en stillsam 12 åring inte heller som ett alternativ.

Han var aldrig speciellt förtjust in lillkatten, det tog många år innan han accepterade det sällskapet. Men lite utbyte av varandra hade de ju, framförallt på äldre dagar. Dels rent sällskap, men även att de lekte med varandra så gott som dagligen. Det kommer bli en omställning för honom också nu att bli helt ensam, speciellt när jag dessutom är borta 9-10 timmar varje vardag.

Rent egoistiskt vill jag gärna ha ett liv till här. Den dagen Busen behöver somna in och jag behöver komma hem till ett helt tomt hem kommer vara ännu jobbigare. Nu finns åtminstone Busen här, även om han är väldigt egen och osocial. Men jag får helt utgå från hans mående innan jag eventuellt skaffar en till katt.
När jag förlorade min hundtant Kailzie förra året visste jag direkt att jag var tvungen att ha någonting nytt och kärleksfullt i huset, jag tror jag var ute följande vecka och sökte kattunge. En valp skulle varken passat mig eller min andra hund (som också är senior), och visst tänkte jag ett tag att det skulle bli för mycket för henne... men jag har helt enkelt tagit över rollen som aktivitetssyster och lekmamma, så han stör inte shibadrottningen särskilt mycket.
En del människor vill vänta, mitt hjärta stod helt enkelt inte ut med det. Jag älskar min Chika men hon är inte i mitt ansikte och Kräver kärlek, jag behövde en lovebomb och det fick jag. :heart
Du får känna efter och fatta beslut, jag är säker på att det går att lösa.

Beklagar sorgen så! 💔 Men du gjorde rätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 132
Senast: ameo
·
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
561
Senast: startpompe
·
Katthälsa Jag har två katter som lever sitt liv som (huvudsakligen) innekatter. Vi bor dock i ett gammalt, otätt hus nära skog och betesmarker, så...
Svar
12
· Visningar
974
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
998
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka