Kattsnack #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var så ledsen efter att jag tog bort Ija i höstas.
Men jag var säker på att jag ville ha en katt till.
Började leta då jag ville ha en vuxen katt.
Så fick jag tips om att fråga cirkus och visst hade hon en vuxen katt som skulle behöva nytt hem så småningom.
Det blev lite väntan men så rätt det blev

Jag är återigen kattägd som fan 🤣🤣🤣
Älskar henne så mycket
Ja jösses alltså!
Försiktiga lilla Kyra som varit så speciell. Jag visste att det skulle bli så bra. Hon behövde en egen människa att äga och få vara ensamkatt. Perfekta matchningen

Jag var så ledsen efter att jag tog bort Ija i höstas.
Men jag var säker på att jag ville ha en katt till.
Började leta då jag ville ha en vuxen katt.
Så fick jag tips om att fråga cirkus och visst hade hon en vuxen katt som skulle behöva nytt hem så småningom.
Det blev lite väntan men så rätt det blev

Jag är återigen kattägd som fan 🤣🤣🤣
Älskar henne så mycket
Blev det en liten Somali? För visst har @cirkus den rasen?

Oavsett är jag glad för din skull! Katter är fantastiska sällskapsdjur :heart

Man känner sig nästan som ett monster, när man tar hem en 5-månaders kattunge och sliter henne från sin trygghet med storfamilj på 4 syskon och 12 andra katter... Men förhoppningsvis är det JAG som är kattägd, om en vecka. Det får ta den tid det tar. Jag tänker inte pressa mig på henne.

Man känner sig nästan som ett monster, när man tar hem en 5-månaders kattunge och sliter henne från sin trygghet med storfamilj på 4 syskon och 12 andra katter... Men förhoppningsvis är det JAG som är kattägd, om en vecka. Det får ta den tid det tar. Jag tänker inte pressa mig på henne.
Hon kommer säkert vänja sig snart :heart hon kanske föredrar va hos dig också, mycket mer uppmärksamhet ju :)

Ungkatter är inte helt olika människobarn emellanåt... Lillkatten har fullt upp med att kolla på grannbarnen fast hon ser dyngtrött ut och mellan varven sitter och blundar 😅 Ska strax stänga igen balkongdörren så kanske hon varvar ned och kan sova en stund.

Det är så kul med skillnaderna på de här katterna, Lilla herrn sover verkligen nästan hela dagarna om det inte är riktigt fint väder och skiter fullständigt i om barnen utanför härjar högljutt. Lillkatten ska verkligen ha koll på allt! Hennes nya favoritställe är att krypa runt inuti en byrå men tack och lov har hon inte lyckats lista ut hur man drar ut lådorna själv. Även om hon försöker stoppa in tassen/klorna i pyttespringan ovanför lådan så fort hon har tråkigt :cautious:

Får se om det håller, då jag inte har slagborrmaskin, utan använder specialtejp som inte ger märken....

284932843_10159283263737620_59993938539078185_n.webp

Nu är Minnie försäkrad från och med i morgon i if.
Hon var framme en stund nyss, när R från hemvården var här. Hon försökte hoppa upp i hens knä och var framme hos mig en snabbis också. Men jag är lite läskig, eftersom jag inte törs kravla ner på golvet utan sitter på min stol eller hasar runt med rullatorn.
Nu ska jag lägga upp ny mat, för natten och i morgon ska jag jaga rätt på mush och Toalättströ och se om jag kan beveka henne lite snabbare.

Kantarell och Paisley brottades i vanlig ordning, Paisley är alltid väldigt fysisk och hårdhänt. Kantarell har haft bitmärken på öronen och tussarna flyger, han är dock lika glad ändå 😁
Igår bet han dock tillbaka, Paisley blev så kränkt 😂
Skrek till och gick därifrån, sen ignorerade hon Kantarell när han gick runt och jamade efter henne hela kvällen.

Paisley får bitas, ingen annan 😂

Det var skitjobbigt att se Busen igår när han ville busa. Vanligtvis har han rejsat in från balkongen medan lillkatten legat på lur eller bara väntat inne, sedan har de jagat varandra. Igår rejsade Busen in och bara tvärbromsade och tittade sig runt, som att han sökte efter den lille. Sedan avbröt han och hoppade upp hos mig i soffan istället. :cry:

Han är nästan ständigt vid min sida, verkar inte komma till ro om han inte är på exakt samma plats som mig. Det har bara varit nattetid som han ligger på sin vanliga plats, men inatt var första natten han sov hos mig. Åtminstone låg han kvar tills jag somnade. Kan knappt minnas när han låg i sängen på det sättet tidigare, det var flera år sedan. Han brukar tycka att jag antingen rör mig för mycket eller det blir för varmt.

Det har bara gått tre dagar än så länge och jag måste ge det mer tid för att låta oss båda landa, men hur ser man egentligen om katten har behov av sällskap eller inte? Han har egenskaper för att vara ensamkatt (och har alltid haft), samtidigt har de fått utbyte av varandra i framförallt lek. Jag upplever inte att jag kan ersätta detta heller, han har alltid haft lågt intresse att leka med mig.

Han blommade verkligen ut när vi flyttade till lägenhet och inga hundar längre störde vardagen, det var bara han och lillkatten. De har lekt massor sedan dess och Busen har stått för merparten av lekinviterna, de har t.o.m. legat bredvid varandra även om just det kanske aldrig varit Busens dröm ;)

Jag känner att jag har behov av en till, men Busen måste få det slutgiltiga valet sas. Det är bara svårt att veta vad han vill och behöver.

Ursäkta långt inlägg, jag kanske ska skriva i dagboken istället.

Det var skitjobbigt att se Busen igår när han ville busa. Vanligtvis har han rejsat in från balkongen medan lillkatten legat på lur eller bara väntat inne, sedan har de jagat varandra. Igår rejsade Busen in och bara tvärbromsade och tittade sig runt, som att han sökte efter den lille. Sedan avbröt han och hoppade upp hos mig i soffan istället. :cry:

Han är nästan ständigt vid min sida, verkar inte komma till ro om han inte är på exakt samma plats som mig. Det har bara varit nattetid som han ligger på sin vanliga plats, men inatt var första natten han sov hos mig. Åtminstone låg han kvar tills jag somnade. Kan knappt minnas när han låg i sängen på det sättet tidigare, det var flera år sedan. Han brukar tycka att jag antingen rör mig för mycket eller det blir för varmt.

Det har bara gått tre dagar än så länge och jag måste ge det mer tid för att låta oss båda landa, men hur ser man egentligen om katten har behov av sällskap eller inte? Han har egenskaper för att vara ensamkatt (och har alltid haft), samtidigt har de fått utbyte av varandra i framförallt lek. Jag upplever inte att jag kan ersätta detta heller, han har alltid haft lågt intresse att leka med mig.

Han blommade verkligen ut när vi flyttade till lägenhet och inga hundar längre störde vardagen, det var bara han och lillkatten. De har lekt massor sedan dess och Busen har stått för merparten av lekinviterna, de har t.o.m. legat bredvid varandra även om just det kanske aldrig varit Busens dröm ;)

Jag känner att jag har behov av en till, men Busen måste få det slutgiltiga valet sas. Det är bara svårt att veta vad han vill och behöver.

Ursäkta långt inlägg, jag kanske ska skriva i dagboken istället.
Jag är ju där i valet o kvalet med. Jag vet ju att idag anses ju att alla djurslag bör ha sällskap av artfrände (min första egna katt som var stammor till min uppfödning och finns långt bak i Minnies stamtavla ville INTE ha sällskap, hon ville vara ensam drottning). Och nu har ju Minnie haft lång uppväxt 5 månader i storfamilj 16 katter varav 3 syskon.
Så egentligen borde hon också få ha en kompis. Men samtidigt känner jag att lägenhet 45 kvm, jag med visst hjälpbehov, så det är en del spring och jag ska passa så att jag kan ta mig ut och in genom ytterdörren själv med permobil/rullator utan att katt smiter ut, då vi bor mitt i stan (10.000 kronor katt, eller katt över huvud taget på vift mitt i stan är inte någon bra idé)...

Jag måste känna på det där ett tag...

Båda mina burmor har trots rasbeskrivning och krav från uppfödare varit utpräglade ensamkatter som båda hatade/hatar andra katter men gillar hundar. Så jag tror det skiftar mycket från katt till katt. Däremot skulle jag nog skaffa två om jag hade kattungar, särskilt som de kan vara ganska odrägliga om de inte har en artfrände att leka med ('min' ras är ju burma som är mycket aktiva). Burmor går bara ihop med vissa kattraser eftersom de behöver en kompis som är lika aktiv och även vill ligga hög. Den stackars katt som inte vill det, tvingas ändå eftersom de dessutom är dominanta som sjutton.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 132
Senast: ameo
·
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
561
Senast: startpompe
·
Katthälsa Jag har två katter som lever sitt liv som (huvudsakligen) innekatter. Vi bor dock i ett gammalt, otätt hus nära skog och betesmarker, så...
Svar
12
· Visningar
974
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
998
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka