Kattsnack #8

Oj, där ser man. Även här anses det alltså att katter med funktionshinder inte ska få leva. Bra att veta 🤨
Men sluta, vadå funktionshinder? Man kan inte hålla alla djur vid liv, till vilket pris som helst. Jag har själv en katt som är halvblind, skulle han bli blind på andra ögat hade vi definitivt avlivat honom - för HANS skull. Det är liksom inget rimligt liv för ett djur, att vara blind.

Katter går ju en hel del på synen tänker jag, men å andra sidan så går de väl en del på hörseln också. Och en döv katt känner jag är helt okej i rätt hem.
Jag vet inte 🤔

Tillägg: Jag har svårt att säga bu eller bä pga jag personligen känner att synen är så himla viktig pga min hörselskada, men samtidigt så finns det säkert blinda som tycker att hörseln är så himla viktig. Så jag är inte opartisk.

Plus att det beror på hur blind katten är. Finns ju de som ser skuggor, ljus och mörker, etc.

Men sluta, vadå funktionshinder? Man kan inte hålla alla djur vid liv, till vilket pris som helst. Jag har själv en katt som är halvblind, skulle han bli blind på andra ögat hade vi definitivt avlivat honom - för HANS skull. Det är liksom inget rimligt liv för ett djur, att vara blind.
Jag skulle även ta hänsyn till om katten är född sådan eller blivit så med åldern. Kattens personliga mående är nog det viktigaste. Är katten född så och har klarat sig jättebra så känner jag att det kan vara värt en chans. Om den blivit skadad som vuxen och plötsligt blivit blind så blir det en annan diskussion tycker jag.

Tillägg: Eller om den börjar förlora synen med åldern, då skulle jag också ta det dag för dag med kontroller tills man märker att katten inte mår bra längre. Om man bor på samma ställe där katten bott förut så kan de klara sig en tid iallafall.

Nästa vecka kommer kattnätet till balkongen, katterna kommer bli superglada :D Hade det inte varit för en viss Lillkatt som både biter och klättrar i stängsel hade jag kunnat köpa det som fanns på Arken och redan haft det uppe :meh: Hon är en väldigt kul och personlig katt men just den biten får hon gärna sluta med... Resten av hennes hyss räknar jag redan med att de kommer ge mig gråa hår i förtid 😅

Jag vet att min Alice tror att hon kan ta chansen 🙈 ett par år sedan rusade hon mot en grannkatt (som till skillnad från de andra stannade kvar där den var (vilket dessutom faktiskt var deras område...) och var en mycket mera van utekatt :o:nailbiting:), Alice saktade av lite när den inte rörde på sig men jag hann fram mellan dem och sjasade bort Alice mot vår uteplats innan hon hann bestämma sig. Alice är den där storstadstjejen som tror att hon är tuffare än vad hon är 🙈:rofl:

Edit: När det gäller katter iallafall.. Människor och hundar är en helt annan femma :angel:
Jag hittade just en gif som beskriver Alice rätt bra i ovan situation
PessimisticDeadlyBrownbear-max-1mb.gif

Men mera blond och blåögd :angel:

Det är din åsikt. Alla har rätt till en åsikt. Min åsikt är att djur mycket väl kan hållas vid liv så länge de inte lider. Och de blinda katter jag träffat och hört om, verkar inte lida alls. Tvärtom, man märker inte att de är blinda.

Och ja, blindhet är väl ett funktionshinder?

Helt ärligt tycker jag att djur med vissa funktionshinder inte bör fortsättas hållas vid liv bara för sakens skull, nej. Bland sakerna jag finner så illa att avlivning är det bästa för djuret så ingår blindhet.

Låter ju trist att de blinda katter du träffat, haft det så jobbigt ❤ De ska såklart tas bort om det är så.
Min erfarenhet är inte alls samma, man har inte märkt att katten är blind.

Katter går ju en hel del på synen tänker jag, men å andra sidan så går de väl en del på hörseln också. Och en döv katt känner jag är helt okej i rätt hem.
Jag vet inte 🤔

Tillägg: Jag har svårt att säga bu eller bä pga jag personligen känner att synen är så himla viktig pga min hörselskada, men samtidigt så finns det säkert blinda som tycker att hörseln är så himla viktig. Så jag är inte opartisk.

Plus att det beror på hur blind katten är. Finns ju de som ser skuggor, ljus och mörker, etc.

De känner sig för med morrhåren. Katter lär sig fort hitta, men man kan ju inte möblera om osv. En bror till Bonnie blev helt blind pga en icke genetisk form av PRA. Hans ägare märkte det först när de tog med honom till sommarstugan och han började gå in i saker. Hemma gjorde han inte det.

De känner sig för med morrhåren. Katter lär sig fort hitta, men man kan ju inte möblera om osv. En bror till Bonnie blev helt blind pga en icke genetisk form av PRA. Hans ägare märkte det först när de tog med honom till sommarstugan och han började gå in i saker. Hemma gjorde han inte det.
Ja jag skrev lite om det i #884, långsam (relativt sett) försämring kan ju gå bra. Jag skulle nog gå efter hur katten mår främst. Det är nog inte helt osannolikt med katter som förlorar självförtroende eller blir nervösare utan syn, och tvärtom som den du nämner - inget märks.

Däremot om man skulle behöva flytta eller om katten behöver nytt hem, då skulle jag ta en extra fundering. Det beror mycket på kattens personlighet.
Den blinda katten du nämnde först kan ju ha varit av det nervösare slaget och man förstått att den inte skulle må bra. Jag hoppas iallafall att de tänkte så!

Sedan blir det lite bättre rubriker eller sånt av att säga att det är pga den är blind 😅 När det är halva sanningen.

Det är din åsikt. Alla har rätt till en åsikt. Min åsikt är att djur mycket väl kan hållas vid liv så länge de inte lider. Och de blinda katter jag träffat och hört om, verkar inte lida alls. Tvärtom, man märker inte att de är blinda.

Människor har funktionshinder. Djur har defekter/skador/sjukdomar. Att säga att djur har funktionshinder är att förmänskliga dem.

Det är just det här med att de lider som väldigt många kattmänniskor verkar ha svårt att se. Det är därför vi har kattföreningar som försöker tigga ihop bisarra mängder pengar för att rädda t.ex. njursjuka katter med våt FIP. Eller folk/föreningar som ”räddat” svårt sjuka/skadade katter som låter dem gå i blöja för att de inte kan hålla tätt. Jag tycker inte heller att det är okej att ha en katt vid liv som behöver smärtlindring dagligen.

Till skillnad från dig så har jag som sagt en katt som är blind på ett öga. Han hade inte haft ett bra liv om han blivit blind på det andra. Har full förståelse för varför Länsstyrelsen tagit beslut om avlivning. Hade inte behållt något blint djur i livet.

Men vi kan bryta diskussionen här och vara överens om att vi inte är överens :)

Dear lord, Alice låg i mitt knä en stund och var redan gnällig 🙈 Jag kliade väl på fel ställe, för långsamt eller för fort, något var det iallafall.
Ser inte fram emot bilresan senare :nailbiting::rofl:

Dear lord, Alice låg i mitt knä en stund och var redan gnällig 🙈 Jag kliade väl på fel ställe, för långsamt eller för fort, något var det iallafall.
Ser inte fram emot bilresan senare :nailbiting::rofl:
Och nu gnäller hon över att det är visst dags för middag. Hon vet inte att det kommer dröja ända till efter bilresan...
Good lord, send me strength 🙈:rofl:

Är det vanligt att katter går in i saker när de kommer ut i solen från mörkret ?
Eller ska jag oroa mig för att Ija håller på att bli blind ?

Är det vanligt att katter går in i saker när de kommer ut i solen från mörkret ?
Eller ska jag oroa mig för att Ija håller på att bli blind ?
Hon kan ha blivit ljuskänslig. Irisatrofi kan ge ljuskänslighet, det är ofarligt. Går det över efter en stund när hon varit ute? Om
hon är blind skulle hon fortsätta gå in i saker även när hon varit ute en stund särskilt om miljön är obekant för henne.

Det heter inte funktionshinder hos djur, det är att förmänskliga djuren.

Det är väl inte alls konstigt att myndigheterna vill avliva en hemlös/omhändertagen blind katt, eftersom det är en allvarlig defekt.
Det är något helt annat när en katt med ett hem blir blind, eftersom den dels har en ägare och dels känner till sin omgivning i sitt hem.

Man kan anta att det är väldigt traumatiskt för en blind katt att först förlora sitt hem och sedan behöva flytta till ett nytt hem. Med tanke på hur många friska katter det finns på katthem är så nog efterfrågan på en blind katt på katthem inte särskilt stor.

Hon kan ha blivit ljuskänslig. Irisatrofi kan ge ljuskänslighet, det är ofarligt. Går det över efter en stund när hon varit ute? Om
hon är blind skulle hon fortsätta gå in i saker även när hon varit ute en stund särskilt om miljön är obekant för henne.
Jo men det tycker jag
Hon kan ju utan problem sen hoppa upp i fåtöljen osv.
Hon ska till vet den 2 augusti så de kan kolla lite på det .

Det heter inte funktionshinder hos djur, det är att förmänskliga djuren.

Det är väl inte alls konstigt att myndigheterna vill avliva en hemlös/omhändertagen blind katt, eftersom det är en allvarlig defekt.
Det är något helt annat när en katt med ett hem blir blind, eftersom den dels har en ägare och dels känner till sin omgivning i sitt hem.

Man kan anta att det är väldigt traumatiskt för en blind katt att först förlora sitt hem och sedan behöva flytta till ett nytt hem. Med tanke på hur många friska katter det finns på katthem är så nog efterfrågan på en blind katt på katthem inte särskilt stor.

Katten hade tydligen redan 2 potentiella hem på gång, bl.a behandlande veterinär (!!). Så det var inte aktuellt med katthem.

Att säga att ett djur har ett funktionshinder ser jag inte som förmänskligande. Bara ett konstaterande att djuret kräver saker av ett hem som normalt inte behövs.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Katt Vi fortsätter att dela med oss om våra kära katter och hur de styr våra liv med lurviga järntassar. :love:
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
124 737
Senast: cowgirl81
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 551
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 568
Senast: Stereo
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 721
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka