Kattras som är aktiv?

Sv: Kattras som är aktiv?

Nej, men de är för maskade för min mans smak. Jag tycker att de är fina.

Jag har kanske blandat ihop rasen med Birman, inser jag nu när jag letar vidare? Burmor kan tydligen vara andra färger än vad jag hittade på Sveraks info.

Du har blandat ihop med Birman. Burmor är inte maskade.

Ja jag vet, men den är ju inte så framträdande som på t.ex. siameser.

Ja jag vet, men den är ju inte så framträdande som på t.ex. siameser.

Nej, det är för att det är olika typer av maskning som sagt, siam och burma-mask. Att påstå att burmor inte är maskade stämmer alltså inte. ;)

Ja det är ett tag sen jag såg någon burma. Har haft siameser så det är ju det jag menar med maskning.
Det är ju fina katter vilket som, och de har ju inte jätteöron heller. :)

Ja det är ett tag sen jag såg någon burma. Har haft siameser så det är ju det jag menar med maskning.
Det är ju fina katter vilket som, och de har ju inte jätteöron heller. :)

På denna bild syns tydligt den bruna burmans mask i ansiktet, och även svansen, men den är fortfarande inte så utmärkande som siamesens (men så handlar det ju som tidigare sagt oxå om två olika anlag)
humla080309-3.jpg

Vad med en savannah katt? Ligger ungefär i samma pris som Bengal tror jag..
jag har iallafall en begnal och en Savannah ihop, och här är det fart när dom sätter igång..
begge mina är vuxna kastrater, kjöpte som pensjonerade avlskatter - stor prisskillnad!

Eftersom vår kattkille här hemma bara är 10 månader så tror jag spontant att det är bäst och enklast om den nya katten som kommer är lite yngre. Kanske att det inte spelar någon roll men det är så jag resonerar. Annars hade jag gärna valt en äldre omplaceringskatt.

Vi kollade på en del omplaceringar innan vi köpte vår nuvarande bengal men i nästan 100% av fallen så skulle familjen vara barnlös så det gick ju inte för oss eftersom vi har småbarn.

Ja det tror jag absolut skulle funka.

Vad skönt!

Jag är så impulsiv så helst vill jag ju ha katten hemma redan nu. Vill inte vänta. Och vänta måste man ju eftersom jag inte har hittat någon annons ännu med kattungar i leveransklar ålder. Men det är bra, då hinner jag leta runt mer och läsa mer om rasen.

Eftersom vår kattkille här hemma bara är 10 månader så tror jag spontant att det är bäst och enklast om den nya katten som kommer är lite yngre. Kanske att det inte spelar någon roll men det är så jag resonerar. Annars hade jag gärna valt en äldre omplaceringskatt.

Vi kollade på en del omplaceringar innan vi köpte vår nuvarande bengal men i nästan 100% av fallen så skulle familjen vara barnlös så det gick ju inte för oss eftersom vi har småbarn.

Jag tror också att en något yngre är en bra idé. Dels för att grabben ska ha leksällskap och inte någon som tycker han är jobbig, dels för att tonåren kan vara lite snurriga även för en kastrat och då är det onödigt att tillfra extra osäkerhetsmoment som en vuxen katt.

Konstigt att så få vill att katten ska hamna i barnfamilj. Jag kommer ev. vara tvungen att omplacera min avelshona (pga separation) och då har barnfamiljer fördel i mina ögon för att det är mycket liv och rörelse och ofta folk hemma. Vuxna heltidsarbetande blir för tråkigt för henne...

Åldern spelar faktiskt ingen roll, det sitter nog mest i ditt huvud. Katter kan bli bra kompisar även om de inte är exakt lika gamla. Visst, man kanske inte ska köpa en tioåring, men en ettåring och en tvååring är det ingen större skillnad på, skulle jag säga.

Men de flesta resonerar nog som du, och vill ha en kattunge. Det är därför vuxna katter rasar så i pris jämfört med kattungar, för det är så få som kan tänka sig att köpa en vuxen katt jämfört med hur många det är som vill ha en liten kattunge.

Nej, jag letar inte efter en kattunge! Vår bengal var ju ingen kattunge när han köptes och det tyckte jag bara var positivt. Köper gärna en "äldre" katt, bara den inte är äldre än vår nuvarande katt. Nuvarande katt var ingen kattunge vid köpet.

Fast jag tror inte det kommer spela nån som helst roll om den nya katten är ett halvår yngre eller ett halvår äldre än den katt ni har. Katterna lär inte märka någon skillnad, så länge båda är vuxna.

Er katt är ju på hemmaplan, så oddsen är ju att han blir den som styr och ställer till en början i vilket fall.

Nej, ett halvår i skillnad tror inte jag heller spelar någon roll. Men de omplaceringar som jag har sett har varit snarare 3-4 år gamla. Och inte till barnfamiljer. Så de har fallit bort ändå. Hittade en superfin katt som omplacering men den skulle vara den enda katten i hemmet så det fungerade inte heller. Jag har dammsugit nätet efter annonser men det är inte så himla lätt att hitta något som passar.

vad har de för orsak att de inte vill ha sina katter till barnfamiljer?:confused:
Jag säger som Sassy, bättre till en barnfamilj, då de oftare är mer liv och rörelse hemma då. :)

Ja, det är jättekonstigt att barn tycks vara ett stort hinder vid omplaceringar. Men barnen i första familjen har kanske varit dumma mot katten och man vill ha en familj utan barn av det skälet?

vad har de för orsak att de inte vill ha sina katter till barnfamiljer?:confused:
Jag säger som Sassy, bättre till en barnfamilj, då de oftare är mer liv och rörelse hemma då. :)

Det finns folk av alla slag. Vi har inga barn, och har blivit nekade att köpa katt av den anledningen - säljaren tyckte synd om katten att den skulle bo där det inte var några barn som lekte med den, så de ville inte sälja till något annat än en barnfamilj. Att det fanns två leklystna vuxna och en kattkompis att leka med räckte inte, det skulle prompt vara barn. :smirk:

*kl*

Vilka är egentligen vi att sucka över säljares önskemål? Barn, inte barn, hus på landet, lägenhet? Är det inte så att det faktiskt är säljaren som vill detta av en eller en annan anledning?
Vill jag exempelvis att min katt ska hamna hos en 70årig gubbe på 5 våningen i Holland så säljer jag helt enkelt inte katten till en 43 åring på 3 våningen i Norge? Jag är varken knäpp eller konstig för det.

Ja, det är jättekonstigt att barn tycks vara ett stort hinder vid omplaceringar. Men barnen i första familjen har kanske varit dumma mot katten och man vill ha en familj utan barn av det skälet?

Om en kattägare inte vill omplacera sin katt till en barnfamilj beror det antagligen på att katten inte vill ha liv och rörelse. Jag har omplacerat 2 katter som absolut inte fick hamna i familjer med små barn. Varför? Den första var en väldigt dominant och som faktiskt blev rent ut sagt aggressiv om han inte behandlades med stor respekt. Därför behövde han hamna hos någon där människorna förstod hans behov. Han hamnade hos en familj där yngsta barnet var 11 år och det funkar jättebra.

Den andra katten som inte fick hamna hos någon med småbarn (eller djur) är en helt enkelt en äldre katt som tydligt har markerat att hon inte gillar stim och stoj. Inte små barn, inte andra katter och inte heller hundar.

Det kan finnas mycket goda skäl till varför säljaren anger vissa krav på det nya hemmet.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 326
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
5 118
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Lager
·
Katthälsa Jag har en 9-årig Bengalhona sen drygt 3 år tillbaka. Hon är en omplacering från uppfödare där hon tidigare varit i avel. Det jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 282
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama