Katten äter på allt.

A

_Anna___

Min systers katt Embla, som är lite mer än 1 år gammal, äter på att som är gjort av tyg. Gardiner, dukar, kläder, sofföverdrag. Ja i princip allt. Hon har provat med å lägga vitpeppar på sakerna, men Embla fortsätter ändå. Hon har även försökt å plocka undan allt in garderoben, men Embla öppnar den och fortsätter att äta på sakerna. SYrran har gett katten ett par gamla strumpor, men hon vägrar äta på dom utan äter på kläderna syrran använder. Finns de nån som har samma problem? Vad kan man göra åt de här?

Sv: Katten äter på allt.

Det är väl egentligen ett stereotyp beteende, typ att vi biter på naglarna. Min Yoga äter ylle, men det är ju lättare att plocka bort allt som har ylle i sig än som har tyg i sig. Plast slickar hon på också.

Har tyvärr inget tips på hur man får dom att sluta. Gnid in det med citron eller nått kanske?

Ska be henne prova med de. Kläder kanske inte är så kul att gnida in citron i. Men de kanske fungerar å då får man kanske stå ut med de. Tack för tipset.

Hej!

Ylleätning (om det är det) är ett stereotyp beteende. Försök ge katten sysselsättning, leksaker eller annan tuggmotion. Annars kan du prova stryka på tabasco och parfym i någon vecka, därefter bara parfym.

Hon äter inte ylle utan alla andra tygsorter. Leksakerna äter hon antingen upp eller så skiter hon i dom och går till gardinen eller något klädesplagg hon kan få tag i och sitter där och tuggar. Kan hon göra de bara för att hon vill ha uppmärksamhet eller är de nått vissa katter bara gör?

Prova att ge henne mat hon måste kämpa lite med. Variera mellan rå strömming klippt i bitar, gris- eller nöthjärta, råa kycklingvingar, senigt älgkött osv.

Du kan även testa kattgräs. Går bra att ta en tuva kvickrot ute eller så havre, man behöver inte köpa i påse.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 601
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 898
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 996
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 951
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Träning och hälsa del 12
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur