kastrering av hane?

Sv: kastrering av hane?

Och om dessa inte finns på nätet då? Jag fattar inte att ni är så förblindade av att allt man skulle kunna ta till sig måste gå att länka till på nätet, men vill ni begränsa eran inlärning såpass så är det ju inte mitt problem. Jag vet inte hur många gånger man ska behöva skriva vad man har för belägg för sina åsikter för att det ska gå in hos er, men tydligen nöjer ni er inte förrän alla tycker som ni, och om man inte gör det så utgår ni ifrån att man bara hittar på eller är okunnig för att man inte har en artikel på nätet som stödjer det, fiffigt...

Ja, jag blir jävligt otrevlig och trött när jag gång på gång försöker förklara något och det verkligen inte går in utan blir kallad för trångsynt och du påstår att jag inte har sakliga argument.

Vad har du för sakligt argument för att påstå att det är rent nonsens? Att kalla någon annans erfarenheter för rent nonsens bara för att man inte har en artikel på nätet att länka till tycker jag är fruktansvärt otrevligt och trångsynt, du kanske ska se till dig själv innan du börjar klanka ner på andra?

Jag har lagt in mina åsikter och erfarenheter av tidig/sen kastration och avslutar nu denna diskusion då det inte ger mig så mycket mer.

För min del spelar det ingen roll om källorna finns att hitta via nätet eller inte men det är alltid intressant med källhänvisningar. Om det handlar om artiklar går det i regel att hitta dem om man vill på andra sätt än mha. internet. Handlar det om muntlig information från tex. en veterinär tycker jag att det är intressant att veta vad som sagts och vad personen har för belägg för sina påståenden.

Inte för att jag på något sätt har något behov av att övertala folk att tycka som jag, jag är väl medveten om att jag har i princip hela SVERAK (även om vindarna börjar vända sedan ämnet började diskuteras öppet pga. deras vilja att införa förbud mot kastrering före 6 månaders ålder) emot mig i frågan och jag vet att många svenska veterinärer är skeptiska men jag är ändå intresserad av att veta vad som ligger till grund för åsikterna.

Jag köper rent känslomässiga argument utan problem. Tycker man att det känns obehagligt att lägga en kattunge på operationsbordet ska man givetvis inte göra det.

Ja, jag blir jävligt otrevlig och trött när jag gång på gång försöker förklara något och det verkligen inte går in utan blir kallad för trångsynt och du påstår att jag inte har sakliga argument.

Vad har du för sakligt argument för att påstå att det är rent nonsens? Att kalla någon annans erfarenheter för rent nonsens bara för att man inte har en artikel på nätet att länka till tycker jag är fruktansvärt otrevligt och trångsynt, du kanske ska se till dig själv innan du börjar klanka ner på andra?

Jag har lagt in mina åsikter och erfarenheter av tidig/sen kastration och avslutar nu denna diskusion då det inte ger mig så mycket mer.
Det jag vänder mig emot är att du inte kommit med några fakta alls utan påståenden av känslomässig karaktär. Det du skrev i ditt första inlägg om att en hane blir ett "det" är just ett sådant.
Det jag inte tror att du förstår är att jag inte alls ifrågasätter för att uppröra dig utan att jag faktiskt är intresserad av de kunskaper och de erfarenheter du säger att du har ang varför det skulle vara värre att kastrera vid 15 veckor än vid 6 månader. Jag förespråkar inte tidig kastrering då det aldrig är något jag behövt ta ställning till personligen, jag hänvisar bara till den iformation jag har fått och ösnkade att du skulle göra samma sak.

Jag har hänvisat till information jag fått, den informationen har jag fått genom muntliga diskusioner och föreläsningar från veterinärer, uppfödare och domare, detta skrev jag ju tidigare. Flera av dessa har varit överrens om att det finns en risk att katten blir förvirrad i sin sexualitet (blir en "det") om man kastrerar innan könsmognad, det har även diskuterats mycket om riskerna att söva en så liten katt, alla veterinärer jag pratat med är överrens om att ju mindre djuret är (vilket djur det än rör sig om) dessto känsligare är det för narkos. Informationen om breddning har jag ju redan gett svar på. Sen har även fördelarna med tidig kastration diskuterats, jag vet att det finns sådana också, men i mitt fall överväger inte dessa, det tycker jag är upp till var och en att själv avgöra.

Jag tror på Nussikan. Tänk om det vore så att man kunde källhänvisa allt man kan? Herregud vilken enormt bibliotek man skulle äga då. Och dessutom. Finns det nån enda fråga där man inte kan ha olika uppfattningar och hänvisa till olika källor??????????

Jag har en kollega som också är lite så där fanatiker med att vilja att någon "högre stående" måste ha skrivit om en sak om hon riktigt till hundra procent ska vilja använda det och tro på det. jag säger till henne;
"Skriv ner det själv och läs det sen så finns det nerskrivet"

100% Nussikans inlägg verkar mest vettigt. Det säger det sunda förnuftet och det brukar jag både använda mig av och lita på.

Jag tror på Nussikan. Tänk om det vore så att man kunde källhänvisa allt man kan? Herregud vilken enormt bibliotek man skulle äga då. Och dessutom. Finns det nån enda fråga där man inte kan ha olika uppfattningar och hänvisa till olika källor??????????

Jag har en kollega som också är lite så där fanatiker med att vilja att någon "högre stående" måste ha skrivit om en sak om hon riktigt till hundra procent ska vilja använda det och tro på det. jag säger till henne;
"Skriv ner det själv och läs det sen så finns det nerskrivet"

100% Nussikans inlägg verkar mest vettigt. Det säger det sunda förnuftet och det brukar jag både använda mig av och lita på.

Vissa gånger är det faktiskt bra för en diskussion att det finns källhänvisningar så att deltagarna själva kan gå till källorna och bedöma trovärdigheten. Tex. att en katt kastrerad före 6 månaders ålder skulle bli en "det". Ren fysiologiskt borde det bero på om katten har blivit könsmogen eller inte (och det är också vad alla studier pekar på) och om en katt kastreras okönsmogen vid 6 månadersålder borde den bli lika mycket ett "det" som en kattunge som kastrerats okönsmogen vid 4 månaders ålder.

Det är f ö första gången jag öht. hör det nämnas i en diskussion om tidig kastrering och jag har deltagit i några (både som "motståndare" och som "förespråkare").

Om det är så svårt att lägga narkos på 16-veckorskattungar. Hur kommer det sig att dödligheten är lägre och komplikationerna är färre på dem jämfört med äldre katter? Hur kommer det sig att så många veterinärer lyckas lägga narkos på dem utan problem? Handlar det då om människan som står för narkosen kanske?

Jag tycker inte att någon som inte är bekväm med tidig kastrering ska ägna sig åt det, varken uppfödare eller veterinärer. Jag skulle aldrig låta en osäker veterinär kastrera mina kattungar eftersom jag vill ha veterinärer som vet vad de gör och som är säkra på sin sak.

Känslomässiga argument kan man ju aldrig hänvisa till någon källa annan än sig själv, givetvis, men när det handlar om "fakta" så är källhänvisningar ofta bra.

Just för att det finns många olika källor och olika sätt att tolka saker är det intressant att ta del av dem. Man kan ju råka på att få veta något man inte visste innan och/eller lyckas se på saken ur ett annat perspektiv.

Vissa gånger är det faktiskt bra för en diskussion att det finns källhänvisningar så att deltagarna själva kan gå till källorna och bedöma trovärdigheten. Tex. att en katt kastrerad före 6 månaders ålder skulle bli en "det". Ren fysiologiskt borde det bero på om katten har blivit könsmogen eller inte (och det är också vad alla studier pekar på) och om en katt kastreras okönsmogen vid 6 månadersålder borde den bli lika mycket ett "det" som en kattunge som kastrerats okönsmogen vid 4 månaders ålder.

Det är f ö första gången jag öht. hör det nämnas i en diskussion om tidig kastrering och jag har deltagit i några (både som "motståndare" och som "förespråkare").

Om det är så svårt att lägga narkos på 16-veckorskattungar. Hur kommer det sig att dödligheten är lägre och komplikationerna är färre på dem jämfört med äldre katter? Hur kommer det sig att så många veterinärer lyckas lägga narkos på dem utan problem? Handlar det då om människan som står för narkosen kanske?

Jag tycker inte att någon som inte är bekväm med tidig kastrering ska ägna sig åt det, varken uppfödare eller veterinärer. Jag skulle aldrig låta en osäker veterinär kastrera mina kattungar eftersom jag vill ha veterinärer som vet vad de gör och som är säkra på sin sak.

Känslomässiga argument kan man ju aldrig hänvisa till någon källa annan än sig själv, givetvis, men när det handlar om "fakta" så är källhänvisningar ofta bra.

Just för att det finns många olika källor och olika sätt att tolka saker är det intressant att ta del av dem. Man kan ju råka på att få veta något man inte visste innan och/eller lyckas se på saken ur ett annat perspektiv.
Precis :bow:

Nej, ärligt talat. Jag vet faktiskt ingenting och framförallt har jag inga vetenskapliga belägg för någonting. Det enda jag vet är att jag erbjöd en äldre mer erfaren släkting att jag skulle se till att kattungekillen blev kastrerad innan jag lämnade honom. Hon pratade med alla om detta och alla visste då att kulorna måste ramla ner innan man kastrerar kattkillen, så hon skall göra fixa det hos veterinär själv när han blir vuxen.

Surfar runt och hittar tusen ställen där det rekommenderas att hannar kastreras när de är mer än 6 månader eller i vissa fall ännu äldre. Sen lyckas jag även hitta en artikel baserat på nån amerikansk forskning där det konstaterats att man kan kastrera hannar innan könsmognad utan nån större skada.

Det kanske är så enkelt att man inte får forskningsanslag för att forska om någonting som alla redan vet och som i stort sett är allmänt vedertaget bland veterinärer idag. Därför är det inte så lätt att hitta artiklar på internet, men däremot hur många tips som helst på olika kattsidor och typ "fråga veterinären" -spalter. Tusen tips från veterinärer väger dock uppenbarligen inte lika tungt som en enda forskningsrapport i kombination med Malin L:s tyckande.

Sen finns det säkert en massa forskningsrapporter om båda olika teorierna, men jag kommer inte att lägga ner så väldigt mycket energi på detta. Jag kommer helt enkelt att fråga vår pålitliga veterinär och därefter lita på henne. Hon kommer med största sannolikhet inte att kastrera vår söta kille när vi i veckan går dit och vaccinerar honom, men jag kan ju alltid fråga vad hon har för åsikt.

Nej, ärligt talat. Jag vet faktiskt ingenting och framförallt har jag inga vetenskapliga belägg för någonting. Det enda jag vet är att jag erbjöd en äldre mer erfaren släkting att jag skulle se till att kattungekillen blev kastrerad innan jag lämnade honom. Hon pratade med alla om detta och alla visste då att kulorna måste ramla ner innan man kastrerar kattkillen, så hon skall göra fixa det hos veterinär själv när han blir vuxen.

Surfar runt och hittar tusen ställen där det rekommenderas att hannar kastreras när de är mer än 6 månader eller i vissa fall ännu äldre. Sen lyckas jag även hitta en artikel baserat på nån amerikansk forskning där det konstaterats att man kan kastrera hannar innan könsmognad utan nån större skada.

Det kanske är så enkelt att man inte får forskningsanslag för att forska om någonting som alla redan vet och som i stort sett är allmänt vedertaget bland veterinärer idag. Därför är det inte så lätt att hitta artiklar på internet, men däremot hur många tips som helst på olika kattsidor och typ "fråga veterinären" -spalter. Tusen tips från veterinärer väger dock uppenbarligen inte lika tungt som en enda forskningsrapport i kombination med Malin L:s tyckande.

Sen finns det säkert en massa forskningsrapporter om båda olika teorierna, men jag kommer inte att lägga ner så väldigt mycket energi på detta. Jag kommer helt enkelt att fråga vår pålitliga veterinär och därefter lita på henne. Hon kommer med största sannolikhet inte att kastrera vår söta kille när vi i veckan går dit och vaccinerar honom, men jag kan ju alltid fråga vad hon har för åsikt.

Men varför så sarkastisk :confused:. Jag har bara velat diskutera skillnaderna och för och nackdelar med tidig kastrering. Jag är väldigt intresserad av kattavel i allmänhet och jobbar mycket med avelsfrågor så därför läser jag gärna forskningsrapporter och dyl. Tyvärr är det många veterinärer i sverige som behöver uppdatera sina kunskaper.
Som jag skrev ovan så har jag personligen inte kastrerat en kattunge tidigt. Men jag kan tycka att det ibland finns skäl att göra det.
Ang att båda kulorna ska vara nere i pungen vid kastrering så bör kulorna i normalfall vara nere vid 12 veckor. Alla mina misseungar som varit hanar har haft kulorna nera redan vid 6 veckor.
Vissa hanat är kryptochida, då ramlar inte kulorna ner som de ska. Dessa är extra angeläget att kastrera och det gör man då med ett bukingrepp då de kan orsaka cancer om de får ligga kvar.

Jag vet inte om du tänkte på det men det är inte så trevligt att omnämna mig i 3:e person i ett inägg riktat till mig såsom du gjorde ovan.

Hankatter föds i normala fall med testiklarna nere.

I Sverige är den allmänna rekommendationen att katter kan kastreras från 6 månaders ålder och enligt de "experter" jag pratat med så beror den rekommendationen på att man vid den tid den rekommendationen satter inte hade de läkemedel nödvändiga för att kunna lägga yngre katter än så i narkos. Ett "tekniskt" problem alltså. Ett problem som idag inte är ett problem eftersom det numera finns säkra sätt att söva yngre/mindre djur än så.

Det fanns alltså en vetenskaplig grund för 6-månadersrekommendationen, men den är idag förlegad.

Innan vi hade en 6-månadersrekommendation var rekommendationen kastrering från 1 års ålder. Jag tror säkert det var rätt så turbulent när den gränsen sänktes (och det finns fortfarande veterinärer som rekommenderar kastrering från 1 års ålder). Nu är det på tapeten att sänka den allmänna rekommendationen till 12 eller 16 veckor just för att det finns forskning på området som talar för att en sådan sänkning kan vara lämpligt... men det återstår väl att se vad som händer.

Jag vet inte om du tänkte på det men det är inte så trevligt att omnämna mig i 3:e person i ett inägg riktat till mig såsom du gjorde ovan.

Jag ber om ursäkt om du tog illa upp, men det blir lite komplicerat att typ dua folk i ett forum. Det var inte illa menat.

Jag kommer aldrig att bli expert på detta:) och med största sannolikhet så kommer jag inte heller att syssla med avel i nån större utsträckning. Men vem vet? Jag kanske ändrar mig om 10 år och får nya intressen.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 765
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 343
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar