kastrering av hane?

Sv: kastrering av hane?

Det var väldigt va du verkar känna mig väl, du vet ju precis hur jag fungerar och hur jag tänker, grattis!

Jag vet inte varför det inte går in hos dig, antagligen för att du bara är ute för att tjafsa emot och skapa irritation, men jag har förklarat flera gånger varför jag tycker som jag tycker och vad jag grundar det på, du kanske ska ta och läsa igenom inläggen igen istället för att ställa samma frågor om och om igen. Det finns faktiskt andra källor än internet (som jag litar mycket mer på) och det är svårt att länka till diskutioner och föreläsningar med olika personer. Jag tycker nog det är du som borde försöka tänka dig att se saker i ett annat ljus, något annat än ljuset från din dataskärm.

Om jag hellre skaffar mig information på annat sätt än nätet för att jag inte litar på det så är det väl knappast ditt problem? Jag fattar inte varför man inte kan låta människor ha olika åsikter utan att påstå att dom inte har argument för det dom tycker. Hur tror du folk skaffade sig kunskap förr innan internet fanns?

Det var väldigt va du verkar känna mig väl, du vet ju precis hur jag fungerar och hur jag tänker, grattis!

Jag vet inte varför det inte går in hos dig, antagligen för att du bara är ute för att tjafsa emot och skapa irritation,

Nej, däremot vill jag höra dina argument varför du anser att tidig kastering är skadligt/dåligt /fel då jag är intresserad av detta.

men jag har förklarat flera gånger varför jag tycker som jag tycker och vad jag grundar det på, du kanske ska ta och läsa igenom inläggen igen istället för att ställa samma frågor om och om igen.

Nej det enda du har skrivit är att "jag tycker som jag tycker", du har inte kommit med ett enda sakligt argument.

Det finns faktiskt andra källor än internet (som jag litar mycket mer på) och det är svårt att länka till diskutioner och föreläsningar med olika personer.

Ja och den artikel jag länkade till har publicerats i tidningar bla, inte bara på internet. Att den finns på internet har eg ingenting med saken att göra då den är skriven av en veterinär som forskar på detta samt har flera källor.

Jag tycker nog det är du som borde försöka tänka dig att se saker i ett annat ljus, något annat än ljuset från din dataskärm.

Ja precis, det är därför jag vill höra dina sakliga argument om varför du tycker som du gör så att jag och andra får en chans att ta till oss dessa.

Om jag hellre skaffar mig information på annat sätt än nätet för att jag inte litar på det så är det väl knappast ditt problem? Jag fattar inte varför man inte kan låta människor ha olika åsikter utan att påstå att dom inte har argument för det dom tycker. Hur tror du folk skaffade sig kunskap förr innan internet fanns?

Du får gärna skaffa dig information på vilket sätt du vill men det är fortfarande bra att kunna ha belägg för sina uttalanden så att andra kan förstå och ta till sig.

Jag tror nog att britten tar Birman ändå i bredd. Nu vet jag inte hur vanligt det är med tidig kastrering på britter, men jag vet att min Abbie som kastrerades vid drygt 1,5 års ålder (sent alltså) fortfarande breddar sig. Huruvida det är skeletalt eller ej vet jag inte eftersom jag inte röntgat, men hon har gått upp nästan 1 kg senaste åren. Och det är inte övervikt.
Även kastrerade britter fortsätter sin utveckling, lika länge som fertila. Dom får inte kindpåsar t.ex, men det har ju inget med skelettet att göra heller. Däremot bredden över skuldror och bringa fortsätter. Abbies bror fick faktiskt behålla stora delar av sina kindpåsar

Ja, att kastrater fortsätter bredda sig trodde jag var allmänt känt??
Om man vill ha "fertil utvecklig" får man ju vänta tills katten är färdigutvecklad- 1,5-2 år innan man kastrerar, och att hålla en hane så länge bara för en ev. utställningsfördel ser jag som mer eller mindre olämplig djurhållning.

Haha, den där katten känner jag igen... :d

Sol, när kastrerar du i förhållande till leverans? Jag vaccinerar ju mina vid 10 och 14 veckor, levererar vid 15-16 så hur jag än gör blir det tre vet.-besök

Men VAD är det för belägg du vill ha?? Vad ska jag skriva för att göra dig nöjd? För mig och "min" ras anser jag att det är bättre med senare kastrering och det grundar jag på uttalanden och diskusioner från veterinärer, uppfödare och domare som jag litar på och anser vet vad dom pratar om och som sagt med breddningen som sker på fertila hanar (och då pratar jag inte om den tillväxt som dom flersta katter får av kastrering, både honor och hanar) har jag sett bevis på personligen, flera gånger om. Är du inte nöjd med det svaret vet jag faktiskt inte vad jag ska svara dig.

Det är inte samma sorts breddning, visst blir en kastrat större och kraftigare men det är absolut inte det man vill åt på en birma, en tidigt kastrerad hane får en mycket femininare "look" och ett helt annat uttryck tack vare att den inte fått utvecklas och breddats ordentligt.

Att påstå att det skulle vara olämplig djurhållning att hålla en hane fertil bara för att han ska få tid att utvecklas är ju bara löjligt, det beror väl på vad hur situationen för just den hanen ser ut och vad man har för möjligheter att hålla en fertil hane, vissa mår inte alls bra av det medans andra kan gå fertila i flera år utan att påverkas negativt av det.

Fast vet du det? Jag har hört det från massor av olika människor här i Sverige, men finns det belägg för det? Eller är det nått vi håller oss krampaktigt fast vid för att vi är rädda för förändringar och utveckling? Eftersom det är så pass nytt i Sverige med tidig kastrering, kan man se tydligt på svenska katter att det verkligen är så? Hur vet vi att det beror på kastreringen och inte på att den hanen hade blivit mer feminin även utan kastrering?

Jag vill nog gärna se att det verkligen är så, det cirkulerar så otroligt mycket myter inom kattvärlden att jag börjat bli skeptisk mot allt.

Skeletalt säger man att en katt är färdig vid 1 års ålder, det betyder ju i så fall att även katter som kastreras vid 8-9 månaders ålder blir mindre skeletalt? Men så är ju inte fallet, skelettet fortsätter ju utvecklas tills det är färdig oavsett kastreringsålder.

Men VAD är det för belägg du vill ha?? Vad ska jag skriva för att göra dig nöjd? För mig och "min" ras anser jag att det är bättre med senare kastrering och det grundar jag på uttalanden och diskusioner från veterinärer, uppfödare och domare som jag litar på och anser vet vad dom pratar om och som sagt med breddningen som sker på fertila hanar (och då pratar jag inte om den tillväxt som dom flersta katter får av kastrering, både honor och hanar) har jag sett bevis på personligen, flera gånger om. Är du inte nöjd med det svaret vet jag faktiskt inte vad jag ska svara dig.

Jag vill veta vilka negativa aspekter du vet finns vid tidig kastrering förutom breddningen (som det finns delade meningar om) som enbart spelar roll i utställningsammanhang. Mer då?

Haha, den där katten känner jag igen... :d

Sol, när kastrerar du i förhållande till leverans? Jag vaccinerar ju mina vid 10 och 14 veckor, levererar vid 15-16 så hur jag än gör blir det tre vet.-besök

Jag kastrerade två hanar vid 15 veckors ålder och då hade de fått sista sprutan iaf en vecka tidigare. De kastrerades på en onsdag och flyttade på lördagen så jag slog mao. ihop kastreringen med veterinärbesiktning.

Hanen som var kvar behöll jag fertil ett tag till eftersom jag inte visste om hans framtida ägare skulle vilja avla på honom eller inte men när han väl hade tingats framgick väldigt tydligt att han absolut inte skulle användas i avel och han skulle kastrerats tidigt i det nya hemmet ändå så han kastrerades vid 16 veckors ålder och flyttade 3 dagar senare.

För mig blir det också tre besök hos veterinären oavsett om jag kastrerar eller inte och eftersom hanarna återhämtat sig så pass snabbt har det inte varit några som helst problem att släppa dem till det nya hemmet 3-4 dagar efter de har kastrerats och därmed funkar det att veterinärbesiktiga samtidigt som de kastreras.

Men varför måste man förklara allting två gånger för dig? I inlägg #2 och #8 skrev jag varför jag inte vill kastrera tidigt, sen vet jag att det finns fördelar med tidig kastration också, men för mig överväger inte dessa. Nöjd? Eller måste jag förklara mig ytterligare för att få ha en egen åsikt?

På just Birmor har jag fått den bevisning jag behöver, jag tycker det är ganska solklart, sen finns det ju självklart hanar som aldrig breddar sig ordentligt men då ligger det ju även i generna. Jag har inga långa doktorsavhandlingar eller forskningsresultat som styrker det, men både domare, jag själv och många uppfödare med mig har sett en klar skillnad, så det är det jag grundar det på.

Men varför måste man förklara allting två gånger för dig? I inlägg #2 och #8 skrev jag varför jag inte vill kastrera tidigt, sen vet jag att det finns fördelar med tidig kastration också, men för mig överväger inte dessa. Nöjd? Eller måste jag förklara mig ytterligare för att få ha en egen åsikt?

Var det detta du menade?

"En del uppfödare behåller kattungarna tills dom är ca 16 veckor och lämnar ifrån sig kattungarna kastrerade men det tycker jag är alldeles för tidigt, det finns risk att katten blir en "det" eller tom tror att han är en honkatt och "fejklöper" eller blir väldigt förvirrad i sin sexualitet, och detta mår dom ju inte heller bra av. Lagom är bäst "

och detta?

"Det har jag hört talas om och tror därför att det är sannolikt, om än inte så vanligt. Ser ingen vits med att kastrera innan dom är könsmogna. Jag skulle inte vilja söva en så liten kattunge, dom är känsligare mot narkos än en äldre katt är."

Varav det första är rent nonsen och det andra i princip är ett antagande som dessutom motsägs i den vetrinärmedicinska artikel jag länkade till.

Jag hade gärna velat haft sakliga argumnet från dig. Det är alltid bra att ta del av andras erfarenhet.
Nu verkar det omöjligt att få något sådant och jag ser inte att vi kommer längre med denna diskussion då du antingen inte har några sakliga argument eller så har du bara ingen lust att dela med dig av dem. Synd i så fall.

Vem är du att påstå att det är rent nonsen?? Vad är det som säger att han/hon som skrivit artikeln du länkade till har mer rätt än dom som jag hämtat min information från (vilket också var bl.a. veterinärer)? Ge dig nu och inse att det finns folk med andra åsikter än dig och din veterinärmedicinska artikel.

Det är ju som att prata med en cementsugga, jag har ju sagt vad jag har för belägg för mina åsikter men du vägrar ju tydligen ta in något om du inte kan få det länkat till dig, tycker du ska ta dig ur ditt tunnelseende och inse att människor kan ha olika åsikter byggda på olika fakta. Fattar inte vad ditt problem är, varför du ska hålla på och tjafsa. Vad får dig att tro att veterinären som skrivit just den artikeln har mer rätt än de veterinärer och övrigt sakkunnigt folk som säger emot det? Allt har två sidor, även forskning.

Både i Sverige och i andra länder, det jag har sett själv har varit i Sverige, men domare och uppfödare jag pratat med från andra länder har även sett det där.

Okej. Med tanke på hur nytt och litet det fortfarande är i Sverige så är det lite kul att du har hunnit se så pass många att du kan säga det säkert.

Eftersom du kommer med kraftiga påståenden så är det väl vettigt om du visar att de är underbyggda? Det är inte bara "en artikelförfattare" som har åsikter om tidig kastrering, det är medicinska undersökningar som ligger bakom. Om du har andra medicinska fakta som motbevisar det vore det givetvis intressant att se....

Vem är du att påstå att det är rent nonsen?? Vad är det som säger att han/hon som skrivit artikeln du länkade till har mer rätt än dom som jag hämtat min information från (vilket också var bl.a. veterinärer)? Ge dig nu och inse att det finns folk med andra åsikter än dig och din veterinärmedicinska artikel.

Det är ju som att prata med en cementsugga, jag har ju sagt vad jag har för belägg för mina åsikter men du vägrar ju tydligen ta in något om du inte kan få det länkat till dig, tycker du ska ta dig ur ditt tunnelseende och inse att människor kan ha olika åsikter byggda på olika fakta. Fattar inte vad ditt problem är, varför du ska hålla på och tjafsa. Vad får dig att tro att veterinären som skrivit just den artikeln har mer rätt än de veterinärer och övrigt sakkunnigt folk som säger emot det? Allt har två sidor, även forskning.

Jisses så otevlig du är.
Fattar du inte att jag vill undvika tunnelseende och därför vill höra dina argument om varför du är emot tidig kastrering. Vad i detta är det du inte förstår? Du har fortfarande inte kommit med ett enda sakligt argument.
Jo det du skrev i inlägg 2 det är rent nonsens och det vet nog de flesta.
Om det är någon som har tunnelseende så är det väl ändå du. Du verkar ju fruktansvärt trångsynt.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 765
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 343
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar