kastrering av hane?

Sv: kastrering av hane?

Jag har hört domare säga många saker, jag tror inte på allt de säger. Jag har hört domare påstå att det är bra att ta kullar på små honor också för då växer de till sig och blir större. :smirk:

Det är väl klart att dom precis som alla andra människor inte har rätt i allt dom säger, men vid flera tillfällen har domare frågat ägare "Du kastrerade honom tidigt va?" och fått ett "Ja" till svar och då har dom påpekat att katten hade utvecklat en bättre panna mm om den fått fortsätta vara fertil ett tag till, något som alla uppfödare inom "min" ras är helt eniga om. Sen att man inte vill ha det på alla raser är ju en helt annan sak. Ska man inte ha katten till utställning finns ju ingen anledning att hålla den fertil längre än nödvändigt, men 16 veckor tycker jag är alldeles för tidigt, tidigast runt 6-7 månader tycker jag, då har dom fortfarande bra läkkött tack vare sin unga ålder och det är ingen liten bebis längre som man ska utsätta för ytterligare en tur till veterinären med narkos osv.

Återigen så har jag inte fått in kunskap av att sitta och läsa artiklar på nätet, utan genom att jobba hos veterinärer, varit på seminarium, pratat med uppfödare och domare etc, det är svårt att länka till det... Det finns massa av sidor även på nätet (som jag läst men inte sparat då jag som sagt inte är mycket för att läsa på internet) men dom sidorna kan du leta rätt på lika lätt som jag.
Men du kan väl hänvisa till en som du tycker är bra och trovärdig? Gärna en som det ligger lite forskning bakom och inte bara en massa tyckande.

Det är väl klart att dom precis som alla andra människor inte har rätt i allt dom säger, men vid flera tillfällen har domare frågat ägare "Du kastrerade honom tidigt va?" och fått ett "Ja" till svar och då har dom påpekat att katten hade utvecklat en bättre panna mm om den fått fortsätta vara fertil ett tag till, något som alla uppfödare inom "min" ras är helt eniga om. Sen att man inte vill ha det på alla raser är ju en helt annan sak. Ska man inte ha katten till utställning finns ju ingen anledning att hålla den fertil längre än nödvändigt, men 16 veckor tycker jag är alldeles för tidigt, tidigast runt 6-7 månader tycker jag, då har dom fortfarande bra läkkött tack vare sin unga ålder och det är ingen liten bebis längre som man ska utsätta för ytterligare en tur till veterinären med narkos osv.
Och jag har flera gånger hört raka motsatsen från flera olika håll.

Hur som helt så var det en huskatt tråden gällde. Som antagligen inte kommer att ställas ut, och då är inte breda kinder eller ej särskilt relevant.

Och jag har flera gånger hört raka motsatsen från flera olika håll.

Hur som helt så var det en huskatt tråden gällde. Som antagligen inte kommer att ställas ut, och då är inte breda kinder eller ej särskilt relevant.

Nej, det var därför jag skrev om dom ska användas till utställning, annars spelar det ju ingen roll.

Men du kan väl hänvisa till en som du tycker är bra och trovärdig? Gärna en som det ligger lite forskning bakom och inte bara en massa tyckande.

Du verkar visst ha lite svårt att förstå eller? Jag tycker inget på nätet är direkt trovärdigt och vet inte vart jag hittade sidorna då jag inte engagerar mig i att spara dom, vill du läsa artiklar på nätet så får du leta upp dom själv.

Utvecklingsmässigt spelar det ingen roll om man kastrerar en kattunge vid 4 eller 7 månaders ålder. Läkemässigt påstår iaf de som gjort studier på området att det visst finns en skillnad. De yngre återhämtar sig snabbare. Dödligheten är INTE större hos de yngre och de drabbas inte heller av fler komplikationer (tvärtom) så varför det skulle vara en fördel att vänta till 6-7 månaders ålder kan jag faktiskt inte förstå.

Jag kan köpa argumentet att man vill att katten ska ha växt färdig och vara vuxen innan man gör det (även om jag inte håller med) för man micklar trots allt med hormonerna i katten men att det skulle vara bättre vid 6-7 månaders ålder (om de fortfarande inte blivit könsmogna)... nä.

Ytterligare en tur till veterinären blir det inte. Inte hos mig iaf. Man kan slå 2 (eller fler) flugor i en smäll. Jag har kastrerat, veterinärbesiktigat, blodgrupperat och chippat vid ett och samma tillfälle.

Inom min ras är man helt enig om att dålig bredd och brist på panna har med gener att göra för tidig kastrering har trots allt inte börjat praktiseras i någon stor omfattning och inte under någon lång period.

Har f ö fått bilder på den första hanen jag kastrerade tidigt och nu är han vuxen. Han har bredd att skryta med och typmässigt är han grym och maskulin.

Du verkar visst ha lite svårt att förstå eller? Jag tycker inget på nätet är direkt trovärdigt och vet inte vart jag hittade sidorna då jag inte engagerar mig i att spara dom, vill du läsa artiklar på nätet så får du leta upp dom själv.

Artikeln som det länkades till tidigare om prepubertal kastrering är en vetenskapligt skriven artikel av veterinär Måns Röken. En sammanfattning av de vetenskapliga studier som då fanns på området. På vilket sätt skulle den inte vara trovärdig bara för att den nu finns att läsa på internet? Den har publicerats i tidningar förr.

Vetenskapliga studier som går att läsa via internet, är de inte tillförlitliga för att går att få tag på via internet? Trots att de har publicerats i veterinärmedicinska tidsskrifter?

Visst ska man vara kritisk, men en vetenskaplig studie är ju inte mindre trovärdig för att man kan läsa den på internet istället för att läsa den i en tidning man inte har tillgång till. Samma studie, bara olika ställen att läsa den på.

Ja alla är ju som sagt saliga i sin tro, jag skulle aldrig kastrera mina kattungar så tidigt, visst kan det finnas vissa fördelar men enligt mig uppväger inte dessa såpass att man inte kan vänta några månader, sen om du inte förstår varför spelar ju inte så stor roll :)

Men det är väldig skillnad på bredden på panna på våra raser, du har väl devon rex? Även en riktigt bred devon rex-panna kommer aldrig i närheten av den breda/runda panna man vill ha på en birma, det är väl som sagt olika hos olika raser, vissa vill man ju ha väldigt avlånga och smala och då kanske det tom kan vara en fördel att kastrera tidigt så dom ser mer "feminina" ut. Självklart är bredden på panna även genetisk, två katter med dåliga pannor får ju inte en kattunge med bra panna bara för att den kastreras sent, men det trodde jag var en självklarhet.

Senast ändrad:

Jag tycker det, låt mig tycka det. Jag litar inte på internet för 5 öre, sån är jag. Jag skaffar mig hellre kunskap på annat sätt.

Ja alla är ju som sagt saliga i sin tro, jag skulle aldrig kastrera mina kattungar så tidigt, visst kan det finnas vissa fördelar men enligt mig uppväger inte dessa såpass att man inte kan vänta några månader, sen om du inte förstår varför spelar ju inte så stor roll :)

Men det är väldig skillnad på bredden på panna på våra raser, du har väl devon rex? Även en riktigt bred devon rex-panna kommer aldrig i närheten av den breda/runda panna man vill ha på en birma, det är väl som sagt olika hos olika raser, vissa vill man ju ha väldigt avlånga och smala och då kanske det tom kan vara en fördel att kastrera tidigt så dom ser mer "feminina" ut. Självklart är bredden på panna även genetisk, två katter med dåliga pannor får ju inte en kattunge med bra panna bara för att den kastreras sent, men det trodde jag var en självklarhet.

Devon rex ska ha höga och rundade pannor. De ska även vara breda över ansiktet.

Detta är ett utmärkt exempel på hur de ska se ut:

bella_20060501_00606.jpg

EC S*Exquisite Belladonna Took, JW DSM som jag vågar säga är Sveriges mest vinstrika devon rex någonsin. :d

Mina katter, en hona och en hane, är kastrerade. De är precis lika lekfulla och måna om att sätta ner sin fot när andra katter tränger sig på. Jag har faktiskt inte upplevt någon form av förändring.

Dom är ju betydligt smalare mellan öronen än en birma ska vara, även om pannan fram är bred. Bredden som jag pratar om är den del av pannan/huvudet mellan öronen samt bredden runt haka/kinder, där är dom väldigt olika.

En bra birma:
pluttan_20070211_0395.jpg

SW'05 GIP IC S*Trinity's Nam Nam

Devons ska ha det brett mellan öronen också och Bella är något trång. Här är bredden man vill ha:
August-30-Mazie-Baby.jpg

I övrigt dock en alldeles för extrem devon för min smak.

:rofl: Det ser ju ut som en sorgsen fladdermus! :rofl:

Nej förlåt, den är säkert söt ;) Ja den var betydligt bredare än alla jag sett.

:rofl: Det ser ju ut som en sorgsen fladdermus! :rofl:

Nej förlåt, den är säkert söt ;) Ja den var betydligt bredare än alla jag sett.

Jag håller med dig. ;) Men så är det en amerikansk devon också och där har de det allra mest extrema. Inte helt min smak, men vissa saker har de som jag gärna vill åt.

Ja, tänk om man kunde ta öronen från en katt, pälsen från en annan, nosen från ytterligare en katt osv. Det skulle vara grymt! :D

Haha, ja det hade varit helt perfekt! Även om man får en kull med jätte bra kattungar så vill man ju alltid byta någon del med någon annan för att få det lite bättre :)

Av de sidor jag hittar på nätet som det ligger forskning bakom så förefaller det som att det finns fler fördelar med tidig kastrering. än nackdelar jämfört med "vanlig" kasterining.
Jag får intrycket av att du tycker en massa men du har inte riktigt belägg för det, i alla fall vill du inte redovisa några relevanta källor. Och inte heller kan du tänka dig att se saker i ett nytt ljus. Av princip verkar det som.
Jag har aldrig själv kastrerat någon katt tidigt då jag inte sett någon anledning till det, men två hankattungar jag sålt kastrerades tidigt hos nya ägaren vid ca 3-4 mån och detta har gått jättebra.
Jag sålde ett syskonpar till samma hem som sällskapskatter och då rekomenderade både jag och min veterinär att de skulle kastrera hanen tidigt för att det inte skulle föreligga någon risk för tjuvparning. Detta är ju ett bättre alternativ än att stoppa i den unga honkatter konstgjorda hormoner i form av p-piller.

Jag tycker det, låt mig tycka det. Jag litar inte på internet för 5 öre, sån är jag. Jag skaffar mig hellre kunskap på annat sätt.
Den artikel jag länkade till har gott om källor som du kan kontrollera om du tvivlar på att artikeln är seiös. :smirk:
Det verkar väldigt konstruktivt och trovärdigt att tycka en massa saker och sedan inte ha mer argument än "jag tycker så, låt mig göra det".

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 765
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 343
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar