Kastrerad hund bli champion

Lejonelle

Trådstartare
I år är ju sista året man kan ställa kastrerad hane och det tänkte jag göra någon gång i alla fall. Nu har jag en ras som måste ha arbetsmeriter för att kunna bli champion och dessa meriter har vi inte i nuläget, men kanske i framtiden?
Rent hypotetiskt, vad skulle hända om min hund tog tre CERT före årsskiftet men arbetsmeriterna först nästa år? Skulle han kunna bli champion då fast han är kastrerad?

Tar tillbaka frågan, jag fattade reglerna fel. Men har nu förstått att man bara kan få CERT om man tävlar i bruksklassen och det är man bara behörig att göra när arbetsmeriterna finns.

Tar tillbaka frågan, jag fattade reglerna fel. Men har nu förstått att man bara kan få CERT om man tävlar i bruksklassen och det är man bara behörig att göra när arbetsmeriterna finns.
Precis, nu kan jag inte reglerna för din ras, men det brukar inte vara så höga krav för att få ställa i bruks/jaktklass, det kanske du kan fixa ganska omgående?

Vilken ras har du? Alla raser har inte så. Vissa kan ta cert i "vanlig" klass och sen arbetsmeriten i efterhand. Vet dock inte hur det skulle funka i så fall..

Jag som total utställnings-dummie måste fråga; Varför ska inte kastrater kunna få cert? Är det för att dem bara vill dela ut det till hundar som kan föra generna vidare eller vad?? :confused:

Jag som total utställnings-dummie måste fråga; Varför ska inte kastrater kunna få cert? Är det för att dem bara vill dela ut det till hundar som kan föra generna vidare eller vad?? :confused:
Vid årsskiftet ändras reglerna och kastrerade hanar får inte ställas ut på officiella utställningar öht - sedan har utställning handlat mycket om avel och avelsutvärdering.

Vid årsskiftet ändras reglerna och kastrerade hanar får inte ställas ut på officiella utställningar öht - sedan har utställning handlat mycket om avel och avelsutvärdering.
Så det är bara pga icke existerande genvidarebefordrings möjlighet då. För avelsutvärdering blir det ju även om avkomman är kastrerad. Eller?

Själv tycker jag att man borde få ställa ut kastrater som kastrerats i vuxen ålder, alltså vid 3 år och uppåt. Då har ju kastreringen inte påverkat exteriören iallafall, förutom möjligtvis pälsens kvalité. Känns som att det skulle vara vettigt. Då kan folk med kastrater ställa ut sina hundar om de gillar utställning, och den hundens eventuella framgångar blir meriter till syskon och föräldrar.

Fast jag vet inte. Det kanske är en superknasig idé :rofl:

Så det är bara pga icke existerande genvidarebefordrings möjlighet då. För avelsutvärdering blir det ju även om avkomman är kastrerad. Eller?
Det beror på. En hanhund t ex som kastreras vid 6-10 månaders ålder kommer aldrig utveckla samma muskulatur som en icke kastrerad - så på så sätt blir avelsutvärderingen inte korrekt. Fast å andra sidan är det väl kanske fel sätt att visa icke-tycke för kastrering genom att stänga av dom från utställning, för det är väl ändå ett ytterst litet fåtal som ställer ut kastrater.

Det beror på. En hanhund t ex som kastreras vid 6-10 månaders ålder kommer aldrig utveckla samma muskulatur som en icke kastrerad - så på så sätt blir avelsutvärderingen inte korrekt. Fast å andra sidan är det väl kanske fel sätt att visa icke-tycke för kastrering genom att stänga av dom från utställning, för det är väl ändå ett ytterst litet fåtal som ställer ut kastrater.
Aaahh, men lite diskriminerande är det ju. Mn jag fattar poängen.

OT men själv har jag onekligen funderat över varför just kryptorchism och även kastrering är så otroligt "fult" när det gäller exteriör och utställning.
Självklart ska man inte avla på en krypt hund och se upp när det gäller raser som är överrepresenterade när det gäller kryptorchism (isländsk fårhund, till exempel) men nog finns det värre saker en hund kan drabbas av än att vara krypt O_o ?!
Eller, för den delen, inte är det värre för en uppfödare att få en krypt valp i en av sina kullar än att få en som har en defekt eller sjukdom som gör att den behöver livslång behandling?
Man kan minsann döma fram en halt hund till BIR - men en krypt, nej, den åker ut med öronen före.
För att inte tala om att hundar med alla möjliga andra defekter och fel kan bli champions i de flesta grenar och dessutom gladeligen avlas på...
Jag tar då hellre en krypt hund än en med HD/ED, till exempel - det ena får man inte avla på, men det andra är det fritt fram för :down: :wtf:

//Lona, som numera har en krypt och kastrerad hane men tyckte precis samma sak innan!

I år är ju sista året man kan ställa kastrerad hane och det tänkte jag göra någon gång i alla fall. Nu har jag en ras som måste ha arbetsmeriter för att kunna bli champion och dessa meriter har vi inte i nuläget, men kanske i framtiden?
Rent hypotetiskt, vad skulle hända om min hund tog tre CERT före årsskiftet men arbetsmeriterna först nästa år? Skulle han kunna bli champion då fast han är kastrerad?
Förmodligen en onödig kommentar då du brukar ha koll men du har väl intyg på att båda testiklarna låg rätt belägna i pungen innan kastrering :)?
Annars är det totalt kört.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 816
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 033
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar