Sv: Kastar upp huvudet - vad är fel?
Tänkte att jag skulle uppdatera min gamla tråd. Det har hänt en hel del sedan jag la in den. Vi har varit på klinik och fått konstaterat att hästen hade en kotledsinflammation på höger fram. Hon blev sprutad med kortison och tuppkam och blev medicinerad med antiinflammatorisk i 10 dagar. Har sedan vilat i fyra veckor, stått i konvalecens hage och gått dagliga promenader enligt veterinärens ordination.
Ni som läst tråden vet att hon varit stapplig på gången och att hon haft en sula. Enligt veterinären har hon en gammal skada på ena sidan bak som läkt ut och inte gör ont men som gör att hon lätt blir lite stel innan hon blivit varm. Jag var rädd att vi gjort fel som 'sulat' upp hennes snedhet men det var tydligen jättebra och det skulle vi fortsätta med och annat (tex lång framskrittning) som kan tänkas underlätta för henne. Skönt!
Tänderna kollades också upp vi besöket och allt såg jättefint ut. Ryggen röntgades också och man hittade som tur är inget fel där heller utan det stannade vid kotledsinflammationen. Veterinären sa dock att hon troligen inte kan ha haft den så pass länge som vi haft dessa besvär med henne så vi vet inte om det kan bero på något annat också. Men vet ansåg att 'man måste börja någonstans'. Sedan får vi se vart det leder när vi väl fått igång henne riktigt i ridningen igen.
Efter vilan gjorde vi ett återbesök för att se att inflammationen läkt ut vilket den hade. Började sätta igång henne så smått med skritturer. Första dagen gick det jättebra och hon gick i jättefin form, var lugn, sänkte sig och sökte sig till bettet på ett helt annat vis än tidigare.
Hon fick komma till en större hage med sina gamla kompisar och bara älskade det! Såklart!
Sprang runt och hoppade och stojade som en galning. Dag två hade var hon jättevarm, dock inte halt, i sitt 'friska' framben. Vila igen...
Blev fort bättre som tur var och igångsättningen fortsatte. Tyvärr verkar det inte som om hennes kastningar med huvudet har blivit bättre. Hon kastar med huvudet både i hagen och vid ridningen. Inte så farligt som jag läst att hästar med HS gör men ändå så pass att det är frusterande att rida henne. Något är ju fel såklart.
Idag när dottern skrittade ut på henne tillsammans med en kompis som också red (jag gick med) så var det lungt när vi red bort från stallet på lång tygel. När vi vände hemåt och dottern kortade upp sina tyglar kom kastandet med huvudet tillbaka. Hon kastade med huvudet, tänkte bakåt, lättade fram, backade ner i diken och betedde sig allmänt hispigt.
Tilläggas bör att hon självklart har en massa överskottsenergi efter att ha vilat så länge. När vi gick promenaderna med henne gick det de första veckorna bra men sedan blev hon alltmer laddad och dottern klarade inte ens av henne så jag fick gå med henne själv. Hon har alltid varit tryggheten själv att rida ut på men nu är minsta lilla 'knäpp' i skogen livsfarligt tycker hon och hon har blivit tittig och 'brallar' runt för minsta lilla.
Kastningarna med huvudet tycker jag har tilltagit och hon kastar rätt mycket även i hagen nu.
Är det någon som har något tips eller förslag på vad som kan vara fel? Själv kan jag i och för sig tro att hon blir lugnare bara vi hunnit lite längre med igångsättningen och hon får göra av med lite mer energi. Men vi vill ju ta det lugnt så att det inte kommer ett bakslag - vilket vi också tänker göra - men man funderar ju såklart!