kastar med huvudet

C

clarence_1905

min ponny ganska mkt med huvudet när jag hoppar. eftersom han blir rätt så het när jag hoppar med honom så måste man ta i honom ganska mkt o då kastar han upp me huvudet.
nu undrar jag om det kan hjälpa med en martingal eller om det kanske bara blir att han spänner sig då??
han inte vargtänder eller nåt så att det gör när jag tar i honom utan det är bara att vill springa fortare o hoppa för att han tycker det är så himla kul.

Sv: kastar med huvudet

Visst, en martingal kan hjälpa. Jag har väldigt svårt att tro att hästen börjar spänna sig om du sätter på martingal, då den bara verkar när han är olydig.
Jag kan även råda dig att testa att rida(och hoppa) med en gummisnodd (en sorts hjälptygel), som du sätter fast mellan hästens framben, det kan hjälpa honom att bli av med ovanan.

jag tycker att du ska prova att rida med martingal. eftersom den inte inverkar så länge hästen gör som den ska blir hästen med största säkerhet inte spänd.

prova med martingal tycker jag. Om hästen kör upp huvudet för högt så ser den inte hindret till slut. gummisnodd tycker jag inte om mellan benen i hoppning. Den kan lätta för mycket om hästen hoppar i form. prova möjligen en tidemantygel = fast graman = en tygel som du reglerar själv från vanliga tyglar med spännen. Får ej spännas mer än att hästen går fritt på lång tygel. Prova dig fram .Det är inte dyra saker.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 713
Senast: Ajda
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 930
Senast: MML
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
655
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka