Kassapersonal som ber om donation

Exile

Trådstartare
Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden också efter hon berättat summan för köpet. Nu kanske jag får skit för detta (och det kanske jag ska ha?) men jag tycker det typ känns lite fult..? som utpressning?

Vad säger man liksom? Nej? Kan ju lika gärna säga "Nej jag tycker det är bra när barn har cancer" :meh: Jag var inte först i kön när jag ställde mig där och jag stod och packade ett tag och jag hörde inte en enda kund som sa nej, det var heller inte ett rungande ja från alla utan vissa sa typ "visst", jag kanske inbillar mig men det kändes som fler än jag störde sig på att de fick frågan.

Nu är ju inte 10 kr hela världen, och jag har inget emot välgörenhet eller barncancerfonden men jag gillade inte situationen. För vissa kanske 10 kr faktiskt gör skillnad och då är det ju för jävligt om man känner sig tvungen att skänka. Jag vill dock inte måla upp en halmgubbe här, jag ska villigt erkänna att jag aldrig haft så ont om pengar att jag inte kan avvara en tia, och kan inte tänka mig att det är supervanligt men risken känns liksom illa nog, typ.

Vad säger ni? Är jag helt ute och cyklar här? Vissa ställen har ju typ en knapp eller liknande man kan trycka på för att skänka ett visst belopp, det tycker jag är mycket bättre.
 
För några veckor sedan hade nån i byn så man kunde plocka solrosor och sen betala genom att skicka valfritt belopp till barncancer fonden. Trevligt tyckte jag så jag gjorde det, omedelbart börjar det komma sms om att skänka mer pengar, blev grinig till slut och avregistrerade mig, nu har dom börjat ringa istället. Nu ångrar jag typ att jag skänkte nåt
 
Jag fick frågan igår på Granngården.
Det störde mig inte särskilt, skänkte tian och tyckte det var trevligt att kunna skänka en liten slant utan att riskera bli uppringd av telefonförsäljare med jämna tillfällen tio år efteråt.
Efter en liten stunds eftertanke..

Det hade varit bättre om man i förväg kunnat plocka på sig ett kort eller liknande med samma summa, eller kunna välja det vid kassan, som kassörskan blippar in.
Då skulle det inte behöva frågas om det utan de som vill skänka pengar köper bara gåvokortet.
 
Efter en liten stunds eftertanke..

Det hade varit bättre om man i förväg kunnat plocka på sig ett kort eller liknande med samma summa, eller kunna välja det vid kassan, som kassörskan blippar in.
Då skulle det inte behöva frågas om det utan de som vill skänka pengar köper bara gåvokortet.
Brukar inte ica ha det på det sättet, eller iaf att man kan scanna en streckkod när man självscannar, när det är mustaschkampen och liknande?
 
Just det att öppet fråga alla tycker jag inte är okej. Vissa vågar inte säga nej även om de inte har råd.

Själv brukar jag säga nej tack inte idag eller liknande. Håller med de som skriver att man kan ha gjort annat som att skänka pengar till valfri organisation etc.
 
För några veckor sedan hade nån i byn så man kunde plocka solrosor och sen betala genom att skicka valfritt belopp till barncancer fonden. Trevligt tyckte jag så jag gjorde det, omedelbart börjar det komma sms om att skänka mer pengar, blev grinig till slut och avregistrerade mig, nu har dom börjat ringa istället. Nu ångrar jag typ att jag skänkte nåt
Jag gjorde lika, fast skänkte till någon organisation som gjorde reklam i kyrkan, där man tänder ljus för avlidna.
Helt hemskt!!
Hade inte sagt något om de skickade ETT sms typ ”tack för gåvan, här finns mer information om du är intresserad” och typ en länk. Men vet att jag också ångrade dedär typ 40kr jag swishade för ljusen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 903
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
7
· Visningar
904
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 521
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 785
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp