Jag har ändrat mig! Från negativ/tveksam till kärnkraft, till positiv till modern kärnkraft.
Första gången jag fick rösta, var vid folkomröstningen om kärnkraft. Oro för hanteringen av det radioaktiva avfallet, gjorde att jag röstade för linje två.
Med allt större insikter i hur bristfälliga de intermittenta kraftkällorna sol och vind är ur ett försörjningsperspektiv, och hur miljöfarlig vindkraften är, kombinerat med en del läsning om "generation 4", modern kärnkraft, så är jag rätt säker på att åtminstone i Sverige är kärnkraft en bra väg att gå.
Den moderna kärnkraften är inte tänkt som megastora byggen, som t.ex. Forsmark, Ringhals och Oskarshamn och det där finska bygget som aldrig tycks bli färdigt, utan det är tänkt att vara mindre kraftverk, som byggs i moduler som kan serietillverkas. Dessutom kan man använda kärnavfallet från dagens kärnkraftverk som bränsle, vilket innebär att vi har ett rejält lager med bränsle.
De kan alltså placeras i relativ närhet till var energin verkligen behövs.
Dessutom så anser jag att de reaktorer vi har i drift, ska vidmakthållas och renoveras, så att de kan köras så länge som är möjligt (och säkert).
Sverige är ju förhållandevis geologiskt stabilt, så här passar kärnkraft. I ett land som Japan, eller för den delen i t.e.x Kalifornien, där det ofta sker jordbävningar, så verkar det lite marigare med kärnkraft.