Murray

Trådstartare
Vad är det mest kaotiska som hänt dig på en fälttävlan?

I helgen var jag o tävlade i Trossnäs. Det började med att vi inte fick upp låset på dressyrsadeln (vi har ett sånt där sadellås), och en kompis kom ned med en stor bultsax o klippte bort det. Sen när vi kommit till enköping (åkt från stockholm) och ska tanka, kommer mamma på att hon glömt sin handväska med typ allt (pengar, visakort, bensinkort), och vi var redan sena.. Men som tur var fick vi låna pengar från en kompis och vi kunde åka vidare. När vi började närma oss karlstad började bilen låta ännu konstigare eftersom det är något elektronik fel på den och det fanns ingen tid innan att lämna in den. På uppstallningen så fanns det en bilverkstad, tur för oss, eftersom vi hade pyspunka på höger fram däck!
Dessutom missade vi banvisningen, och fick gå i skogen själva 11 på kvällen :crazy:
För den som inte redan hört att det öste regn ner under tävlingen, kan jag berätta för att ALLT var dyblött på kvällen. T.o.m underkläderna var blöta och jag hade ändå, galonjacka och två par regnbyxor! Jag hade dessutom glömt linserna hemma, så jag såg ingenting när glasögonen blev blöta. Dagen efter skulle vi terräng träna i Örebro. Och när vi är långt borta på en äng och hoppar, så kommer två tjejer ridande med mammas nycklar! Bilnyckeln satt ju på den, och vi hade inte kommit därifrån om dom inte hittat nycklarna. Ca. en mil därifrån stannar vi och ska äta med kompisar. Då har mamma tappat plånboken med alla lånade pengar! Plånboken är helt borta, finns ingenstans! Så vi åker tillbaka till terrängbanan, och då har samma tjej som hittade nycklar hittat plånboken (snacka om tur!)
Bilen höll hela vägen hem, och vi glömde inte hästen någonstans heller ;)
Fast sen på måndagen när mamma skulle lämna in bilen, då har dom tappat bort bokningen och hon fick åka hem igen!
Det var en väldigt konstig helg, men allt höll och inget försvann för länge! :p

Sv: Kaos

gu vad jobbit fast jag tycker ändå att ni hade tur i oturen!

:rofl: förlåt om jag garvar men det kan väl knappast bli värre?

skulle iofs vart om du red i vilse i dressyren och blev utesluten då ;)

Haha, ja. Fast som tur var gick Sigge bra. :)
Blev en massa tidsfel överallt men det var absolut inte hans fel. ;)

Murray skrev:
Vad är det mest kaotiska som hänt dig på en fälttävlan?
Det här är ju ingenting jämfört med dig men det här har jag varit med om iaf.
*En gång missade jag att gå hoppbanan på en endagstävling. Fick läsa banskissen och hoppas på att jag höll mig till rätt hinder.
*En annan gång upptäckte jag när jag red fram till dressyren att alla red fel dressyrprogram, eller snarare att jag hade lärt mig fel program :eek: Så jag fick korta min framridning och i stället titta på 3 ekipage för att lära mig programmet. Det var en MSV A så det var inget lätt program men det gick rätt bra, jag hade bara en felridning :cool:

det kanske var en kleptoman......hon som "hittade" både plånboken och nycklarna ;)

*En annan gång upptäckte jag när jag red fram till dressyren att alla red fel dressyrprogram, eller snarare att jag hade lärt mig fel program Så jag fick korta min framridning och i stället titta på 3 ekipage för att lära mig programmet. Det var en MSV A så det var inget lätt program men det gick rätt bra, jag hade bara en felridning

MARDRÖM!!
Jag skulle aldrig hina lära mej skulle bara bli helt :confused: :confused:

När min häst skulle starta sin första FT, missade vi banvisningen på terrängen.
Aja tänkte jag vi har ju banskissen...
Jag tyckte det var lite svårt vatten för deb ("stora"nerhoppet i borkyrka) men,men..
Hästen tvärnita såklart, han hade ju aldrig sett något läskigare!
Okej att springa igenom vattnet tyckte han men hoppa ner där- det är ju rakt ner!!
Läskigt ;) Hehe
Behöver jag säga att jag numera ALLTID går banvisningen :angel:

Jo, men det fanns inte tid till det. Minns inte varför för det var så länge sen, men det blev ingen bangång för mig iaf :crazy:

Min första start på stor häst kommer jag nog aldrig att glömma.

Skulle rida deb. i Gärds och jag skulle starta dressyren redan vid 8 på morgonen. Eftersom det tar någon timme att köra stod vi och skulle lasta kl 4.30. Då vägrar hästjäkeln att gå på släpet. Vi höll på en timme utan resultat, sen råkar min pappa vara lite oförsiktig och får lillfingret ur led när pållen kastar sig.

Jaha, det var bara att plocka in hästen i stallet igen och åka till akuten m Pappsen istället. Väl där var det ingen kö så han kom in direkt och vi var på väg hem igen en halvtimme senare.

Jag som fortfarande ville tävla ringde till Gärds som var snälla nog att ge mig en ny starttid, betydligt senare. Så det var bara att åka tillbaks till stallet och börja kämpa med pållen igen. Nu gick han in efter en halvtimme och vi kom iväg.

framme i Gärds har jag dåligt med tid men det är inga problem om vi stressar lite. FINE! Då har pållen trampat av sig en sko i transporten :eek:

Min kusin som är där rusar iväg och får tag på en hovslagare som hjälper mig med skon.

Sen är det bara direkt från hovslagaren direkt in på dressyrbanan.

Hela dagen gick i ett rasande tempo eftersom jag varken hade gått hopp- eller terrängbana innan dressyren. Det var bara att kuta runt som en dåre hela dagen..

Men jag kan meddela att jag slutade 3:a så det var tur att vi gav oss iväg.

Men den största :bow: ska pappa ha för att han ville åka trots ett lillfinger ur led...

Salonikel skrev:
Precis.. jag missade den inflaggningen eftersom jag inte gick bangången.
Nedhoppet var den * klassens vatten :o

nä då låg det en stock på kanten åxå men den togs bort till debutanten.....va uppe å kollade extra noga innan jag skulle rida för jag missade åxå banvisningen...

Jag kommer inte ihåg om de va en stock eller inte.
Man fick ta vilken väg man ville men den via stranden för för deb. klassen.

mm jag vet, men jag tog samma väg som du i debutanten...fast min häst funkade bättre med nedhopp än stranden i höstas.....
så här såg det ut btw....snyggt hopp va :D

candelorovattnetbrs.jpg

Senast ändrad av en moderator:

ja visst gör det....jag tyckte det var hur stort som helst i början av förra året, men nu e de ju ingenting....men så har man ju hoppat runda banken nu åxå å den e ju lite större :D

Som mamma inte som ryttare hände följande:
Första starten för "lillasyster" i Torn. Vi startar volvon hemma på gården, den går exakt 20 meter. Tvärstopp. Helt död. Men men inga problem tycker vi, vi tar "pappas" bil. Visserligen en King Cab så det blir olovlig körning men vaddå. Vad gör man inte för en tävling?
Vi kör. I Linderödsbacken blir det tydligt. Bilen fixar inte släpen med en ponny. *suck* Den kokar vid en rastplats.
Jag ringer mamma som kommer med sin bil. Hon backar till. Äldsta dottern skriker rakt ut. - Mamma där är ingen dragkrok! Jodå det finns men det är en avtagbar. Hur funkar den? Känns tryggt att testa det kl 7 på en parkering när man ska dra en hästtransport. Ringer en kompis som vet hur Peugeot funkar. Fixar det. Givetvis skiter ponnyn mitt på parkeringen också. Vi sparkar undan det. Kör iväg. Nu har folk tittat ut från husbilar osv och undrar vad vi håller på med.
Jag ringde tävlinsplatsen som flyttade henne till att rida dressyren i en paus för d-ponnyerna. Schysst!
Väl framme så är parkeringen på en åker. Där står fullt med bilar som kört fast. Då protesterar jag och mitt tonfall gör att de låter mej parkera "tryggt" på land. (Förmodligen märkte de att jag var nära nervsammanbrott) :angel:
Dagen efter tog jag Landrovern när det var dags för häst. Lika olovlig körning det men tryggt...
Volvon? Jo den har gått som en klocka sen dess...

Bilar är alltid så roliga...
i feb på väg till tävling fick jag motorstopp ( med en automat!)
men det var bara att starta den igen, sen har det aldrig hänt någon mer gång..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 824
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 246
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025