Känselbortfall i fingertopparna?

Jag har det i släkten (tror jag) men får aldrig vita fingrar. Utan har haft konstant dålig känsel i typ tre fingertoppar flera dagar.

Har läst på om karpaltunnelsyndrom också och det enda som stämmer är känselbortfall, har aldrig upplevt något annat symptom. :cautious:
Du kan säkert också ha spända muskler någonstans. Tryck på nerver eller så. Tänket jag som inte är läkare.

Jag hade inte brytt mig alls faktiskt.
 
Du kan säkert också ha spända muskler någonstans. Tryck på nerver eller så. Tänket jag som inte är läkare.

Jag hade inte brytt mig alls faktiskt.
Det är ju dels obehagligt och dels tycker jag att jag tappar lite finmotorik iom att jag saknar lite känsel. Men jag överlever visserligen ändå. :p
 
Jag har det i släkten (tror jag) men får aldrig vita fingrar. Utan har haft konstant dålig känsel i typ tre fingertoppar flera dagar.

Har läst på om karpaltunnelsyndrom också och det enda som stämmer är känselbortfall, har aldrig upplevt något annat symptom. :cautious:
Vet att Raynauds kan visa sig på många olika sätt. Jag brukar själv få lite blå/lila fingrar innan de blir vita. Kan även tappa känseln då också och då vet jag att blodet i fingrarna är syrefattigt.

För att få tillbaka syre och känsel i fingrarna brukar jag stå upp med armarna neråt. Spreta med handen åt från kroppen och sen lyft axeln och släpp ner, upprepa. Då kan jag känna hur det pulserar i fingertopparna och får igång blodcirkulationen igen.
 
Nerver kan påverkas av återkommande cirkulationsstörningar. Var rädd om fötterna!

Därav medicin och att alltid försöka hålla sig varm om fossingarna! Lite svårt när man inte riktigt känner när dom blir kalla, speciellt när man jobbar ute hela dagarna året om :)
Är gravid nu och då får jag tyvärr inte äta medicinen längre enligt min läkare.
 
Jag har hyfsat dålig känsel i ett par fingertoppar, det här är relativt nytt. Jag har generellt ganska kass blodcirkulation, men det här känns lite nytt. Google bjuder på allt från B12-brist till hjärntumör, och det här känns lite för löjligt för att ringa VC. :laugh:

Någon med erfarenhet, vad kan orsaken vara?
Ska du inte kolla den där B12 brist då i alla fall så du slipper oroa dig?

(Trist med just fingertopparna. Jag har känselbortfall i mitten på ena låret och hade i en stortå ett tag, den kom tillbaka i stortån, nog en sko som klämde. Låret tänker jag beror på att de skruvade ihop ngt i ankeln.)
 
Ska du inte kolla den där B12 brist då i alla fall så du slipper oroa dig?

(Trist med just fingertopparna. Jag har känselbortfall i mitten på ena låret och hade i en stortå ett tag, den kom tillbaka i stortån, nog en sko som klämde. Låret tänker jag beror på att de skruvade ihop ngt i ankeln.)
Jag är egentligen inte orolig, men jag skulle vilja veta "vad det är". Jag tror jag tog "trötthets-blodprover" förra hösten och hade inga brister då, men det kan ju såklart ha ändrats.
 
Jag är egentligen inte orolig, men jag skulle vilja veta "vad det är". Jag tror jag tog "trötthets-blodprover" förra hösten och hade inga brister då, men det kan ju såklart ha ändrats.
Ok, får man bara slänga ur sig rätt och slätt så, är du jättestel i axlarna?
 
Ok, får man bara slänga ur sig rätt och slätt så, är du jättestel i axlarna?
Det får du absolut!
Jag har inget att jämföra med, men jag är kanske lite stel? Jag har i alla fall alltid muskelknutar runt skuldrorna, baksida axlar och behöver gå till kiro några gånger per år och sitter alltid fast i nacken hela vägen till bäckenet.
 
Det får du absolut!
Jag har inget att jämföra med, men jag är kanske lite stel? Jag har i alla fall alltid muskelknutar runt skuldrorna, baksida axlar och behöver gå till kiro några gånger per år och sitter alltid fast i nacken hela vägen till bäckenet.
Så om man vill försöka fundera på något själv så kan man kanske testa massage/träning och sådant och se om det blir bättre? Tycker själv att axlarna verkar påverka ganska långt ned om de är spända länge.
 
Det får du absolut!
Jag har inget att jämföra med, men jag är kanske lite stel? Jag har i alla fall alltid muskelknutar runt skuldrorna, baksida axlar och behöver gå till kiro några gånger per år och sitter alltid fast i nacken hela vägen till bäckenet.

Du har inte haft någon whiplash?
Sambo som är kiro för ekipage får ju många patienter med whiplash iom att ridning ju kan vara farligt.

Jag har känselbortfall i några fingrar pga whiplash med nervskador.
Det brukar hålla sig bättre när sambo behandlar och nacken/rygg mår bättre.
 
Du har inte haft någon whiplash?
Sambo som är kiro för ekipage får ju många patienter med whiplash iom att ridning ju kan vara farligt.

Jag har känselbortfall i några fingrar pga whiplash med nervskador.
Det brukar hålla sig bättre när sambo behandlar och nacken/rygg mår bättre.
Nej, inget sånt! "Helt frisk", bara född med ett bäcken som inte är rakt och får mindre följdproblem på grund av det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För 1 år sen ganska precis opererade jag bort en stooor hjärntumör. Vid inskrivandet vägde jag nästan 63kg. Efter 2 mån började jag...
Svar
7
· Visningar
1 072
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 380
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 857
Kropp & Själ Jag har en historia med återkommande UVIer. De går numera i princip alltid över av sig självt efter några dagar och jag har hittat ett...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 082
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp