Känselbortfall i fingertopparna?

Unafraid

Trådstartare
Jag har hyfsat dålig känsel i ett par fingertoppar, det här är relativt nytt. Jag har generellt ganska kass blodcirkulation, men det här känns lite nytt. Google bjuder på allt från B12-brist till hjärntumör, och det här känns lite för löjligt för att ringa VC. :laugh:

Någon med erfarenhet, vad kan orsaken vara?
 
När jag hade karpaltunnelbesvär så försvann känseln i fingertopparna.
Det är skapligt krångligt att leva med eftersom man tappar saker.

Min gissning är alltså att det är ofarligt men besvärligt.
En läkare kan ge vettigare svar. Ring 1177 eller din vårdcentral?
 
Prova att veva en cirkel några gånger med en arm i taget. Rita som en stor cirkel med rak hand, där axeln är mittpunkten, ganska snabbt. Med hjälp av centrifugalkraften (eller är det centripetalkraften.. ;) :D ) så kommer blod tryckas ut i dina fingerspetsar. 2-3 varv brukar räcka för mig när jag är kall om fingrarna, det börjar direkt sticka och klia i dem när blodet ut dit får lite fart. Gör så några gånger om dagen och se om det hjälper!
 
Prova att veva en cirkel några gånger med en arm i taget. Rita som en stor cirkel med rak hand, där axeln är mittpunkten, ganska snabbt. Med hjälp av centrifugalkraften (eller är det centripetalkraften.. ;) :D ) så kommer blod tryckas ut i dina fingerspetsar. 2-3 varv brukar räcka för mig när jag är kall om fingrarna, det börjar direkt sticka och klia i dem när blodet ut dit får lite fart. Gör så några gånger om dagen och se om det hjälper!
Ska testa detta!

@tanten mina besvär känna för små för att besvära VC. Blir det värre så ska jag överväga saken!
 
Jag har nästan alltid så. Speciellt om jag har/håller på att få migrän. Alltid lill- och ringfingret. Ofta tårna också

Har haft halva foten bortdomnad sen i somras. Går som elstötar om jag rör vid ankeln. Vet inte varför men antar att det är någon nerv eller dålig cirkulation eller nåt.
 
Känselnedsättning beror inte på dålig cirkulation till fingrarna.
Har man dålig cirkulation blir fingrarna vita och gör ont.
Om jag "trycker" på fingertopparna så blir dom lite vitare och det tar en kort stund för färgen att återkomma. Någon sekund. Jag är iofs alltid kall om händerna hela vintern, är det så enkelt? Tycker blodcirkulationen borde vara igång, har nyss tränat 1,5h. Samma 3-4 fingrar har fortfarande sämre känsel.
 
Om jag "trycker" på fingertopparna så blir dom lite vitare och det tar en kort stund för färgen att återkomma. Någon sekund. Jag är iofs alltid kall om händerna hela vintern, är det så enkelt? Tycker blodcirkulationen borde vara igång, har nyss tränat 1,5h. Samma 3-4 fingrar har fortfarande sämre känsel.

Ja, det funkar så. Du trycker bort blodet och sen kommer det tillbaka. Vid dålig cirkulation är de vita längre tid. I kyla drar blodkärlen längst ut i kroppen ihop sig för att vi inte ska förlora värme.
 
Ja, det funkar så. Du trycker bort blodet och sen kommer det tillbaka. Vid dålig cirkulation är de vita längre tid. I kyla drar blodkärlen längst ut i kroppen ihop sig för att vi inte ska förlora värme.
Ok, så mest troligt är det "bara" dålig cirkulation på grund av att jag har väldigt lätt för att frysa?
 
Jag har Raynaud's syndrome, kan det vara det?

Mina fingertoppar blir vita/vaxbleka.
Jag har nära släkt som eventuellt har det, tror inte jag har det. Kan bli så med mina tår ibland, men då fryser jag riktigt ordentligt innan i så fall.
Nej, det är inte därför du har känselnedsättning. Som jag skrev innan så beror det inte på dålig cirkulation.
Då missförstod jag dig, vad var din teori?
 
Jag har raynaud’s och jag får känselbortfall i samband med att jag tappar cirkulationen.
I fötterna har jag alltid väldigt dålig känsel men det blir bättre direkt jag tar medicinen mot raynauds. Har knappt någon puls i fötterna enligt ultraljud.
 
Jag har raynaud’s och jag får känselbortfall i samband med att jag tappar cirkulationen.
I fötterna har jag alltid väldigt dålig känsel men det blir bättre direkt jag tar medicinen mot raynauds. Har knappt någon puls i fötterna enligt ultraljud.

Nerver kan påverkas av återkommande cirkulationsstörningar. Var rädd om fötterna!
 
Får också känselbortfall i fingrar och tår. Min mor är dock op för karpaltunnelsyndrom så misstänker det med händerna.
Men tårna försvinner om jag står eller går mycket :idea:
 
Jag har hyfsat dålig känsel i ett par fingertoppar, det här är relativt nytt. Jag har generellt ganska kass blodcirkulation, men det här känns lite nytt. Google bjuder på allt från B12-brist till hjärntumör, och det här känns lite för löjligt för att ringa VC. :laugh:

Någon med erfarenhet, vad kan orsaken vara?
Raynauds fenomen?

Jag har själv det ihop med dålig blodcirkulation till fingrarna vilket gör att jag tappar känseln i dom.
C149A081-A0E8-4516-A1FD-BB516D8A16FE.jpeg
 
Raynauds fenomen?

Jag har själv det ihop med dålig blodcirkulation till fingrarna vilket gör att jag tappar känseln i dom.
Visa bifogad fil 39165
Jag har det i släkten (tror jag) men får aldrig vita fingrar. Utan har haft konstant dålig känsel i typ tre fingertoppar flera dagar.

Har läst på om karpaltunnelsyndrom också och det enda som stämmer är känselbortfall, har aldrig upplevt något annat symptom. :cautious:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För 1 år sen ganska precis opererade jag bort en stooor hjärntumör. Vid inskrivandet vägde jag nästan 63kg. Efter 2 mån började jag...
Svar
7
· Visningar
1 072
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 380
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 856
Kropp & Själ Jag har en historia med återkommande UVIer. De går numera i princip alltid över av sig självt efter några dagar och jag har hittat ett...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 082
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp