Känner mig som besatt, orkar inte mer

Fast tanken är intressant ändå tycker jag. För det säger mycket om varför jag inte kan förstå honom och hans betende. Förutom detta händer ju enorm konstigheter runt honom som jag sällan skådat där jag jobbar. Och det ger ännu en vibb åt att jag verkligen skall lägga benen på ryggen.

Absolut och visst är det så som du säger. Jag måste acceptera det. Och det har jag snart, men frågan varför finns fortfarande kvar.

Nej. Försöket att förstå honom håller dig kvar vid honom. Och det är just därför du ska söka hjälp med att lära dig att stå ut med ovisshet när det gäller relationer till människor i din omgivning, både i historien och i nutiden.

Att släppa honom innebär att släppa frågan om varför han har gjort si eller så.

Ett steg i att släppa honom kan vara att sluta tänka på honom för några timmar. Vad ska du göra resten av kvällen? Kan du lägga undan telefonen/datorn för en kväll och göra något helhjärtat med familjen istället?
 
Nej. Försöket att förstå honom håller dig kvar vid honom. Och det är just därför du ska söka hjälp med att lära dig att stå ut med ovisshet när det gäller relationer till människor i din omgivning, både i historien och i nutiden.

Att släppa honom innebär att släppa frågan om varför han har gjort si eller så.

Ett steg i att släppa honom kan vara att sluta tänka på honom för några timmar. Vad ska du göra resten av kvällen? Kan du lägga undan telefonen/datorn för en kväll och göra något helhjärtat med familjen istället?

Fast för mig är det ett svar i sig. Och då behöver jag inte undra så mycket mer eller tänka så mycket varför.

Jag har gjort så flera gånger, igår tex fick jag tokångest. Jag tvingade mig att inte tänka på honom men istället blev det ångest istället. Idag har jag fokuserat på barn och att svara härinne men faktiskt inte tänkt så djup på just honom, försökt tyda i våra konversationer eftersom jag inte ens öppnat dem osv. Det jag däremot läst är vad jag själv skrivit.
 
Kan man säkert, men i det stora hela är det intressant ur flera synvinklar. För hans betende stämmer inte i det stora hela. Jag är inte ute efter nån hämnd eller kasta skit på honom, däremot när jag läste om det så var det verkligen HAN på alla nivåer. Främst på arbetsnivå.
Men nu gör du det igen, fastnar i att fokusera på honom istället för dig själv.
 
Fast för mig är det ett svar i sig. Och då behöver jag inte undra så mycket mer eller tänka så mycket varför.

Men det är ett mönster du behöver komma ifrån, eftersom det riskerar att det blir på samma sätt om du hamnar i en liknande situation igen. Att göra på samma sätt som du brukar göra gör att du inte kommer ur hjulspåren så att säga. Det du behöver göra nästa gång är att göra på ett annat sätt, så att det inte blir samma resultat. För om man alltid gör på samma sätt, då får man också samma resultat.

Du behöver lära dig kunna bryta utan att få svar på alla frågor du har, det är tufft om man är en analytisk person men det är en livsnödvändig egenskap.

Jag har gjort så flera gånger, igår tex fick jag tokångest. Jag tvingade mig att inte tänka på honom men istället blev det ångest istället. Idag har jag fokuserat på barn och att svara härinne men faktiskt inte tänkt så djup på just honom, försökt tyda i våra konversationer eftersom jag inte ens öppnat dem osv. Det jag däremot läst är vad jag själv skrivit.

Det är bra. Nu när du är här och börjar älta honom igen, så kanske det är dags att ta en till paus från att prata om (och därmed tänka på) honom och komma tillbaka imorgon istället?
 
Men det är ett mönster du behöver komma ifrån, eftersom det riskerar att det blir på samma sätt om du hamnar i en liknande situation igen. Att göra på samma sätt som du brukar göra gör att du inte kommer ur hjulspåren så att säga. Det du behöver göra nästa gång är att göra på ett annat sätt, så att det inte blir samma resultat. För om man alltid gör på samma sätt, då får man också samma resultat.

Du behöver lära dig kunna bryta utan att få svar på alla frågor du har, det är tufft om man är en analytisk person men det är en livsnödvändig egenskap.



Det är bra. Nu när du är här och börjar älta honom igen, så kanske det är dags att ta en till paus från att prata om (och därmed tänka på) honom och komma tillbaka imorgon istället?

Fast jag gör inte ”alltid på samma sätt”, detta är en personlighet jag inte sett innan och som jag inte förstod och som är bortom all logik. Nu när jag känner att jag förstår ”hans typ” bättre är det också lättare att få en bild och släppa. Och sluta analysera varför han gjorde si eller sa så. Idag har jag som sagt inte tänkt speciellt djupt på honom alls eller försökt förstå. Utan försöker inse att det var en knäpp person med en egen agenda jag stötte på.
 
Du har fått många bra svar om att man ibland måste släppa saker, även om man inte fått alla svar som man känner att man skulle behöva.

Fast nu har jag ju mitt svar. Och lite svar fick jag ju igår också när jag gjorde testet om psykisk misshandel.
 
Nopp, jag är totalt sjuk i huvudet. Dessutom har jag den sjuka föreställningen om att det är ganska sjukt att gå in i en tråd med en ganska knäckt människa och påtala att den är sjuk.
Men det är ju inget skamligt i att vara sjuk, det är vi alla mer eller mindre mellan varven. Det är att se det sjuka i att fastna i ett tankemönster som leder till destruktivitet, som är friskt. När en inte ser hur en har fastnat och att en behöver proffesionell hjälp ( som inte kan fås på buke ) så känns det kanske som en förolämpning? Att ta hjälp av någon mer level headed person är väl inget att känna skam inför? Jag själv hade inte funkat såsom jag gör idag om jag inte fått hjälp med att ta mig ur mina inte alltid så sunda tankemönster, det är så man gör när man inte klarar av saker på egen hand. Man anlitar ett proffs/konsult/ingenjör/psykolog/terapeut etc osv
 
Fast tanken är intressant ändå tycker jag. För det säger mycket om varför jag inte kan förstå honom och hans betende. Förutom detta händer ju enorm konstigheter runt honom som jag sällan skådat där jag jobbar. Och det ger ännu en vibb åt att jag verkligen skall lägga benen på ryggen.

Nej, eftersom det inte är bra för dig att nysta i det är det inte ett dugg intressant.
 
Och det där med att få ångest när du inte tänker på honom? Ja det är sånt som händer, då handlar det om att göra något aktivt som kräver två händer och en hjärna. Då finns inget utrymme för varken ångest eller dåliga tankemönster. Att träna är oxå ett effektivt hjälpmedel, att få igång lite puls och dopamin och nytt fräsch blod till knoppen, kan bara göra dagen bättre. När du nu är så engagerad i snubben att du får ångest (abstinens) när han inte är i tanken, så handlar det om att stoppa nya tankar i dess ställe. All tid du tog för att tänka på honom, skriva till honom och vänta på svar från honom, ska du nu ersätta med nya saker. Undvik att göra saker på rutin där din hjärna bestraffar dig med att fundera på olösliga problem och killar som inte vill ha dig. Jag får alltid mörka tankar av att diska, det krävs för lite engagemang och är tråkigt och då straffar jag mig själv med att tänka på tråkiga saker, be din sambo ta över de uppgifterna och börja förkovra dig i ditt eget liv för sjutton, allt du velat göra, läsa, uppleva kan du nu göra med all din nya fria tid som du inte lägger på snubben.
 

Liknande trådar

S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 736
Senast: Sassy
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 764
Senast: Rosett
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 071
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 988
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp