Känna av när hästen tänker hoppa av...

Sv: Känna av när hästen tänker hoppa av...

martha skrev:
men gud va vrång du är...vad är skillnaden med den känslan då?? självklar kommer känslan fysiskt....det är för bövelen en HÄST man sitter på....

Om jag säger så här, du kan ha hur mycket känsla för hästar som helst utan att för den sakens skull kunna ta dig över 1m.

Vissa har ju en väldigt bra känsla för att rida dressyr medans dom flesta hoppryttare absolut inte har samma känsla. En del hoppryttare rider hur djävla bra som helst så länge dom befinner sig över och emellan hinder men dom kan inte ens sitta ner i trav på ett vettigt sätt :o
*Nu blir jag säkert halshuggen* :crazy:

Jag känner en tjej som har ex extrem känlsa för hästar.. på marken, hon hanterar den så jäkla bra, men rida... hon rider inte för hon kan knappt skritta utan att ramla av.. så jag håller med om att ridkänsla och hästkänsla är inte alls samma sak..

Det här var nog mer till Martha än till dig ;)

Ge mig en travarjävel så får du se

hehe....jag kan nästan svära på att du skulle fixa det faktiskt...för folk med hästkänsla fixar alla hästar...sedan att man måste träna i olika grenar är en annan sak....men säg såhär...ge mig en hopphäst...ge mig ett hinder, och ge mig en månad så svär jag på att jag klarar att hoppa en bana...att det blir svårare o svårare ju högre hinder det blir fattar jag ju....jag är väl inte dum heller :angel:

Jag tror ändå jag menar samma sak som du gör, bara att vi inte tänker på samma sätt......jag pratar om talangfullhet, och talangfullhet är att KUNNA rida, att kunna känna och att kunna bedöma avstånd mm mm.......och det utan att tänka speciellt mycket. Jag fattar ju också att olika hästar har olika steglängd, olika tempo och en massa saker som gör att man inte kan säg att just såhär ÄR det......man kan ju heller inte <BARA sitta o känna, utan att tänka.....

martha skrev:
Haha, så du menar att bara man klarar avståndsbedömning så kan man hoppa häst :D
I ärllighetens namn ligger det mycket i det, avståndsbedömningen är den stora skillnaden mellan att vara en duktig ryttare (med känsla för hästar) och att nå yppersta världselit inom banhoppning.

*knapplån*
Sen tror jag att vi har drivit diskussionen till ett betydligt högre plan än vad trådskaparen avsåg, hon ville bara ha hjälp med ett basic ridproblem och där är mitt råd att träna med bommar på marken och sedan med galoppbommar före hindret.

Hmm, jag tror jag har problem med att nå fram..... OM denna människan hade varit intresserad av att hoppa, och lite tuff o framfusig så hade hon kanske kunnat omvandla denna känslan till sin häst.....jag blir sällan överraskad av hästar, för jag kan känna vad dom har på G...och MEST faktiskt när man sitter på ryggen...för där är man ju verkligen connected...

LenaH skrev:
I ärllighetens namn ligger det mycket i det, avståndsbedömningen är den stora skillnaden mellan att vara en duktig ryttare (med känsla för hästar) och att nå yppersta världselit inom banhoppning.

Nu är det ju ganska många som inte når yttersta eliten men har mycket bra avståndsbedömning ändå.. och det finns ryttare som ridit WC som verkar vara helt blinda när det gäller detta (dock så den jag tänker mest på där, blev bättre men slutade sedan rida ;))

Sen vet jag inte vad Martha menar med att det går att hoppa, visst hoppa runt en bana på 90 cm det klarar de flesta med eller utan avståndsbedömning...

men varför tror du en del ryttare har den förmågan då??

håller med dig om att det har utvecklats lite djupare( iallafall för min del) men det är intressant det ockaå....

Iofs tror jag att hon är ett extremfall, men nej hon hade slagit ihjäl fördärvad gång på gång, jag vet inte var som är "fel" men hon har hållt på med hästar hela livet och försökt sig på det här med att rida hur länge som helst med det går helt enkelt inte, däremot tömkör hon om en gud.

Självklart handlar det om bra hästmaterial också!
Förstår preciiis vem du åsyftar... ;)

Men vad jag ville få fram var just att ett bra öga inte alltid behöver innebära att man har en hel massa känsla för hästar men att man kan nå hela vägen ändå. Så viktigt är det.

Vem klarar att hoppa 90?? Jag eller hästen :D

om jag ska hoppa en häst högre så måste jag ha en häst med kapacitet......men upp till 1.20 skulle jag nog våga mig på...sen blir det nog lite FÖR högt :angel:

LenaH skrev:
*knapplån*
Sen tror jag att vi har drivit diskussionen till ett betydligt högre plan än vad trådskaparen avsåg,

Hade du väntat dig något annat :angel:

martha skrev:
men varför tror du en del ryttare har den förmågan då??
Det är inte begränsat till ryttare! :)
Det gäller ju i en hel massa idrotter, ta stavhopp t ex för att ta det första jag kommer på.

Vissa har blick för det, vissa har lätt för att stava, andra kan räkna i huvudet osv.

Alla kan träna upp och förbättra sina färdigheter men till stor del är talangen medfödd.

jag tror faktiskt att både du och hästen skulle klara 90 cm i dagsläget, sen så har jag ingen aning om hur mycket du har ridit och hoppat, men på samma "normalbegåvade" (de om brukar gå runt 1.20) häst för att klara en normalbana med olika avtånd, ibland korta och ibland långa relaterade avtånd så tror jag att du skulle få öva ett tag.. hindren är trots allt inte det svåra i sig, det är mellan hindren svårigheterna ligger och där kommer bla avståndebedömningen in...

Men det måste vara lättare med stahopp och likande där kan man ju mäta innan var man ska börja springa och har bara ETT hinder (dock lite högre ;)) och sen behöver man ju inte övertyga någon annan om "jo nu ska du visst korta ihop dig här" som inte alls känner för det just då..

Ja precis , höjdhoppning handlar ju oxå jäkligt mycket om avståndsbedömning, att komma rätt fram till Ribban. Undrar hur bra Stefan Holm hade varit på en hoppbana :D

sånt måste man ju naturligtvis träna in, det är samma med travarna med tidtagning...skall du köra att visst tempo så har halvsekunder att spela på var 100:e meter, att få in tempo i din kropp så du "känner" hur fort det går....sen finns det alltid hästar som kan luras ...t ex om dom har väldigt lätt för sig eller är onormalt långklivade...

Liknande trådar

Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
491
Senast: Mirre
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 099
Senast: cewe
·
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 388
Senast: MalanMjöl
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka