Känna av när hästen tänker hoppa av...

Sv: Känna av när hästen tänker hoppa av...

Humelibumlan skrev:
Att bedömma tempo tycker jag är jättesvårt, det beror ju helt på vilken häst man kör. :crazy:

//Humlan ska förmodligen hålla tyst eftersom hon inte läst hela tråden :o

Du borde nog ha hållt tyst tills du hade läst hela tråden för nu klassar den kommentaren dig som "total avsaknad av hästkänsla".... :cool:

Humelibumlan skrev:
Att bedömma tempo tycker jag är jättesvårt, det beror ju helt på vilken häst man kör. :crazy:

//Humlan ska förmodligen hålla tyst eftersom hon inte läst hela tråden :o

Ja, de flesta tycker nog så, men Jorma o Co är ju gudabenådade talanger på sånt.....

Man kan kallae det tempobedömning, körhänder eller vadsomhelst...en del människor får hästar att göra saker andra ens inte är i närheten av.....varför??

Det är inte jag som "påstår" det....:smirk:

Att ha dålig tempobedömning är ung samma som att inte veta var man skall "hoppa av"...det är mååååånga som inte kan bedöma tempo....men de som kan är beundransvärda...måste ju vara samma i exempelvis hoppningen...varför blir en del bättre än andra blir frågan då??

martha skrev:
Ja, de flesta tycker nog så, men Jorma o Co är ju gudabenådade talanger på sånt.....

Man kan kallae det tempobedömning, körhänder eller vadsomhelst...en del människor får hästar att göra saker andra ens inte är i närheten av.....varför??
Som tur är kan även dessa "över människor" gör felbedömminingar.

Men hos vissa tror jag känslan sitter i ryggmärgen och det är inget de behöver fundera över, rutinen är förmodligen viktig, sen kommer det där lilla extra. Många har ju specialiter som duktiga på att få iväg hästen från start, bedömma hur mycket ork som finns kvar, läsa loppen och som Ö.K en himla massa tur ;) :angel:

Jag kommer aldrig få rutinen att känna skillnad på 20 tempo o 15 tempo..

martha skrev:
Att ha dålig tempobedömning är ung samma som att inte veta var man skall "hoppa av"...det är mååååånga som inte kan bedöma tempo....men de som kan är beundransvärda...måste ju vara samma i exempelvis hoppningen...varför blir en del bättre än andra blir frågan då??

Svarar du inte själv på din fråga där :confused:

Dålig tempbedömning brukar väl ifos inte kunna vara farligt, vilket dålig avståndsbedömning kan vara. Jag håller fortfarnade med att det är bättre om man har den optimala känslan, dock får du inte den genom att bara vara på marken gämte hästen, du måste "köra/rida", och sen är jag övetygad om att den går att träna upp också för de allra flesta, hopplösafall finns inom all sporter. Jag skulle säkertkunnalära mig åka konståkning på en viss nivå, men världklass skulle det aldrig någonsin bli, men alla vinner inte VM heller helt enkelt..

nu har jag inte tid med er längre nu ska jag äta och kolla på D H. :d

Senast ändrad av en moderator:

Humelibumlan skrev:
Jag kommer aldrig få rutinen att känna skillnad på 20 tempo o 15 tempo..

Jo om du tränar och tränar så kan du ju öva upp den känslan, rutin betyder mycket , väldigt mycket även i hoppning.

fast travlopp är ju också avståndsbedömning i högsta grad....där gäller det att ta beslut på en hundradels sekund om man hinner "slänga ut" hästen eller inte..att hålla ett visst tempo för att hästen skall kunna hålla distansen ut ...i detta fallet 1640, 2140 m eller längre...det är TRÅNGT i ett lopp.....o fort går det...

fio. skrev:
Jo om du tränar och tränar så kan du ju öva upp den känslan, rutin betyder mycket , väldigt mycket även i hoppning.
Ja visst självklart... Men man kör inte i de tempona i träning, utan i löp och jag kör inte i lopp. :idea:

Jag känner skillnad på om Humlan går i 20 tempo eller 25 tempo, jag kan bli häpen över att Lisa gick 20 700m, för det känns inte som hon springer snabbare än 30....
Steglängd o rytm är ganska avgörande :D

Vet en mycket stor o rutinerad tränare som sa om en häst att han går 11 tempo, men det känns som han joggar i 20 tempo...
Inte så himla lätt att avgör hur fort de springer per kilometer.
Vet du t ex om du rider i 20 km/h eller 22km/h

Men det är ju för att ni har det systemet att du måste ha en kusk. Det förekommer ju i hoppningen oxå att en del alltid göra jobbet hemma och sätter upp en annan ryttare till tävling och den som inte får tävla får ju inte heller någon rutin att öva upp sig på. Det är inte samma sak att sitta hemma och träna hoppning och att gå ut och tävla.

Nä jag känner ingen skillnad på 20 eller 22 inte utan klocka.

fio. skrev:
Men det är ju för att ni har det systemet att du måste ha en kusk. Det förekommer ju i hoppningen oxå att en del alltid göra jobbet hemma och sätter upp en annan ryttare till tävling och den som inte får tävla får ju inte heller någon rutin att öva upp sig på. Det är inte samma sak att sitta hemma och träna hoppning och att gå ut och tävla.

Nä jag känner ingen skillnad på 20 eller 22 inte utan klocka.
Men rutin får du ju i träning oxå, både inom hoppning o trav.

Liknande trådar

Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
491
Senast: Mirre
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 098
Senast: cewe
·
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 388
Senast: MalanMjöl
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
774
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023