Känna av när hästen tänker hoppa av...

Sv: Känna av när hästen tänker hoppa av...

fio. skrev:
Nu har jag läst hela tråden och fattar fortfarande inte vad Olinda menar :o
Att jag inte är särskillt duktig på att avgöra precis i vilket tempo jag kör är ju inte samma sak som att klara av att bedömma när hästen tar avstamp i ett språng.
Sitter jag på hästen kan jag känna av dem på ett helt annat sätt än om jag sitter bakom den och endast har kontakt med den via vagn o töm.

Våddå, det ska väl räcka med hästkänsla då borde du kunna läsa av både tempo, avsprångspunkt och allt annat, så är det enda ´jag kan tolka en del inlägg i tråden.

fortfarande var ursprungsfrågan: KÄNNA när hästen skall hoppa av.....där står inget om tempo o avstånd, utan känslan när hästen skall göra avstampet var det som frågades efter......

*låna av knapp*
Med tanke på disskusionen om känsla.

En ryttare född med känsla för hästar och avståndbedömning blir en toppryttare och håller sig i toppen i stort sett hela tiden men med olika hästar.
En ryttare som tränar upp sin känsla kommer nästan hela vägen upp i toppen men blir aldrig bäst och händer nått så faller han fort från toppen och måste jobba sig upp dit igen.
En ryttare med pengar och lite känlsa och/eller träning tar sig upp i toppen på nån häst men håller sig inte kvar där.

Det räcker inte enbart en bra känsla för att hålla sig i toppen det behövs faktiskt bra hästar också, och bara för att du har en bra känsla så blir du inte automatisk överöst med "topphästar".

men hon menar nog att om man har en bra häst så är det skillnad ändå vem som rider den.....bara för att man har en bra häst så betyder det ju inte att man tar sig till toppen.....om man är talanglös själv...

Självklart måste man ha en bra häst. Det är ju liiite svårt att hoppa 1.60 på en häst som inte kan hoppa.
Men en ryttare med talang och känsla får det flesta hästar att hoppa bättre än vad det hade gjort med en "vanlig" ryttare.

Åh, jösses. Det var inte många konkreta svar du fått, din stackare. :( Jag kan ju göra ett försök.

Försök att inre reglera så mycket, tänk inte så mycket! Titta bortom hindret, inte på, försök inte SE någon punkt där du ska lägga ditt avsprång. Se till att ha händerna framför kroppen (om du förstår), och axlarna lite framåt några språng innan hindret, så att du inte är efter redan innan språnget börjat. Titta bortom hindret, och vänta tills hästen hoppar, så du inte ligger före.
Det är som sagt var mycket träning, men jag skulle kunna säga med 65% säkerhet att du tittar på marken eller hindret och försöker bedöma vart du ska hoppa av, det är det vanligaste felet!

Hmm...jaa virrig är rätta ordet för mig...om än något milt uttryckt :smirk: . Känner mig totalt misslyckad efter varje ridpass om jag ska vara helt ärlig. Vilket är otroligt frustrerande......
Allt snurrar omkring i huvudet...! stackars min lilla bebis... :crazy:

Det är väl ingen som har sagt att man inte ska känna sin häst?
NiitsirK frågor om ett konkret råd när det gäller hoppning! Kan du inte hoppa så tycker jag inte du ska ge råd i hoppning heller. Du låter som en besserwisser som nu gjort bort sig. Lägg ner!

Till frågan: Förslaget med bom framför är jättebra.
Något som också hjälper är att räkna galoppsprången innan. Räkna 3-2-1-hopp. Det tar ett par språng innan du lärt dig när du ska börja räkna men sedan när det sitter lite bättre har du byggt upp en känsla för hur stor galopp din häst har och kan då lättare se när den hoppar av för nära/för långt ifrån. Det hjälper sitsen superbra eftersom man inte blir lika överraskad över hästens språng.

kan hoppa och kan hoppa, min gammelmärr kunde lätt hoppa något hinder på 1.60, men för det skulle hon aldrig gått runt en bana på den höjden oavsett vilken ryttare som satt på, däremot hade hon klart gått högre klass med en annan ryttare än med mig i sadeln.

Konkret övning som är bra för ALLA att öva då coh då.
Fördelen med den här övningen är att den inte sliter på hästen så man kan använda sig av den flera gånger i veckan vid behov.

Muta en hästintresserad kompis med glass (frivilligt) och be denna lägga bommar en och en över hela banan men huller om buller. Hoppas ni förstår vad jag menar..

Sedan ska du i galopparbetet rida över bommarna och varje gång ska du komma så hästen får ett rent språng över bommen. Dvs båda frambenen först och båda bakbenen efter.
INTE bommen mellan något benpar.

Den här övningen hjälper ryttaren att se avsprångspunkt och känna galoppen på sin häst. Samt att man tränar att korta och länga galoppen.Går att variera i det oändliga

Lycka till!

visst kan man som erfaren ryttare hjälpa hästen med var den ska gå av men nyckelordet är hjälpa. Det är hästen som hoppar inte du ;)

Ett tips, sätt upp en fast situation (typ ett hjälphinder eller nåt så att hästen alltid kommertillsamma avsprångs punkt) så kommer du känna dig mycket säkrare när du tar bort det.

teoretiskt sett är samling alltid viktigare än avsprångspunkten.

Tyvärr så finns det inga genvägar heller här :crazy: ... Nackdelen om man hoppar samma häst och sen hoppar en annan så kan man hamna lite fel i avsprånget då ingen häst hoppar av precis likadant. kan vara kämpigt om man byter från ponny till häst :smirk: .. Men som sagt. Det är bara att kämpa. Du vet blod svett och tårar ;)

Liknande trådar

Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
491
Senast: Mirre
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 098
Senast: cewe
·
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 388
Senast: MalanMjöl
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
774
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023