Känna av när hästen tänker hoppa av...

Sv: Känna av när hästen tänker hoppa av...

Haha, så du menar att bara man klarar avståndsbedömning så kan man hoppa häst :D

jag skrev svar på ursprungsfrågan som löd:
Känna av när hästen tänker hoppa av...
Inget annat.....att sen Snuffsan börjar oja sig direkt är ju ingen överraskning..... :crazy:

En häst är en häst...att lära sig läsa o känna in hästar tror jag iallafall är en stor fördel, även om man naturligtvis måste träna för att komma högt också.....men har man ingen talang för det så har man inte....sen spelar det ingen roll hur mycket man cyklat utan att köra in i en lyktstolpe....

Nej det är det inte.....det har jag aldrig påstått, men du började ju o oja dig direkt på mitt inlägg.....as usual :crazy:

Faktum är att det var just avståndsbedömningen trådskaparen ville ha hjälp med.
Hurvida hon känner sin häst i stallet och hanteringen låter jag vara osagt..

Däremot vågar jag faktiskt vara fräck nog att påstå att jag kan sitta upp på i stort sett vilken häst som helst och kunna känna in hur den ska hoppa. Utan att ha hanterat den i stall eller liknande innan.

I det här fallet har hanteringen inget med hoppningen att göra..

frågan löd : Att KÄNNA när hästen tänker hoppa av........

Att du kan hoppa vilken häst somhelst tyder ju bara på att du har den rätta feelingen för hästar, och inte bara för en enda häst.....avståndsbedömning har ju alla människor får jag hoppas :D

...sen har man ju hållt på med häst ett antal år innan man får in den rätta feelingen, en människa som aldrig umgåtts med hästar kan ju inte sätta sig upp o hoppa en häst...så visst har hantering med feeling att göra...en del har den andra inte.

Att känna NÄR hästen hoppar av. Det handlar om rytm och avstånd. Inte om hantering av häster. Som att lära sig dansa.

Om jag säger så här då....

Du galopperar mot ett hinder och blundar. Med lite träning känner du när hästen samlar sig för språnget..

DÅ känner man avsprånget.

ja....det är känslan, en feeling. Det är ju exakt det jag pratar om......

rytm är känsla...hanteringen är en bisak av att kunna lära känna in hästar...ska det vara så svårt att förstå???

Nej, du pratar om något helt annat. Älgen och jag och de andra pratar om en fysisk känsla att kroppen fysiskt lär sig känna när hästen ska hoppa av. Precis som man känner när en häst samlar sig eller länger sig under en.

Äh, det är bara att öva. En del hästar är svårare att känna än andra (dvs de är mer oberäkneliga), men man brukar lära sig till slut. Oftast går det bättre ju mindre man tänker på det. Dendär fantastiska "ryttarkänslan" tror jag alla kan lära sig, det handlar bara om att försöka och träna, jag håller med Snuffsan där.

Har du en lydig och vaken häst så kan man faktiskt bestämma när den ska hoppa av. Det kan vara rätt behändigt.

Jasså :eek: och hur vet du vad jag pratar om?? är det skillnad på fysisk känsla och känsla??

Det är Exakt det jag pratar om , men du tycks inte fatta det eller så vill du inte fatta.....självklart spelar andra saker in.....som med allt annat....

Nu orkar jag inte tjaffsa om det här mer, men Älgis svar om att blunda fick mig att komma ihåg en övning dottern gjorde då hon började hoppa. Vi byggde låga stuts på ideal avstånd. Bara att gunga med. Först fick hon först hoppa stutsserien som vanligt och sedan när hon blundade. Jättebra övning. MEN du ska absolut inte göra den ensam utan ta hjälp och du ska hoppa en säker häst.

att blunda är en utmärkt övning i att lära känna in hästar, att höra hältor bla....man får då ett ytterligare sinne och det är den känslan jag försöker förklara (fast utan att blunda)

Det är inte det jag pratar om. Den här övningen är till för att kroppen ska lära sig känna in galoppsprången rent fysiskt.

Nu skiter jag i det här.

men gud va vrång du är...vad är skillnaden med den känslan då?? självklar kommer känslan fysiskt....det är för bövelen en HÄST man sitter på....

martha skrev:
Haha, så du menar att bara man klarar avståndsbedömning så kan man hoppa häst :D

Nej men det är en förutsättning, det skulle ju vara som att säga bara för att jag kan tömköra min häst och har lite hästkänsla så kan jag gå in och vinna vilket travlöp som helst, lätt som en plätt :banana:

Ge mig en travarjävel så får du se :devil:

martha skrev:
Att du kan hoppa vilken häst somhelst tyder ju bara på att du har den rätta feelingen för hästar, och inte bara för en enda häst.....avståndsbedömning har ju alla människor får jag hoppas :D

Nä du alla människor har verkligen inte en automatisk inbyggd avståndsbedömning, det är ju bara att gå ut och kolla på några hopptävlingar, det finns ju en anledning till att folk blir dressyrfjollor :angel:

helt sant, jag är en som inte ha den automatiskt inbyggd, jag tränar på den, den blit bättre och bättre.. nuförtiden ser jag lite mer än 1½ galoppsprång ifrån att jag ligger helt fel ;)

martha skrev:
rytm är känsla...hanteringen är en bisak av att kunna lära känna in hästar...ska det vara så svårt att förstå???

Nä, jag tror faktiskt ärligt talat att det är du som har lite svårt att förstå.
Du som har känsla för hästar , sätt upp en bana på 1.30 och hoppa runt så förstår du sedan vad vi andra menar med rytm och avståndsbedömning.
Att bibehålla en rytm i galoppen utan att sitta och ratta är faktiskt inte det lättaste utan kräver en hel del övning.
Som Rodrigo Pessoa har sagt: Jag måste hoppa regelbundet för att bibehålla rytmen och känslan, har jag ett uppehåll på 3 veckor från hoppningen blir jag väldigt ringrostig.

Om inte den mannen har känsla, så har nog ingen det.

Liknande trådar

Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
491
Senast: Mirre
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 099
Senast: cewe
·
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 388
Senast: MalanMjöl
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V