Känna av när hästen tänker hoppa av...

Sv: Känna av när hästen tänker hoppa av...

NiitSirK skrev:
Nee ryttaren bestämmer inte när hästen ska hoppa av, eller, en del hästar utbildas ju så, men jag vill ha en häst som tänker själv... ;).

Jo, visst är det du som bestämmer när hästen ska hoppa av! Det gör du genom att bestämma tempo och rätt längd på galoppsprången mellan hindren. Eller låter du hästen gå på långa tyglar och reglera sig själv?
Precis som någon annan skrev så är det en bra idé att träna med hjälp av galoppbommar. Bestäm hur många språng du vill ha mellan och anpassa tempot därefter.
Som LenaH skriver så är avståndsbedömning alltid avståndsbedömning vare sig man sitter på häst eller inte. träna den i andra sammanhang!

Senast ändrad av en moderator:

Er enig med martha,og jeg er hoppryttare..En ryttare som kan sette seg på en hest og hoppa direkt,og få det til å se fint ut, har jo nettopp masse av dette; känsla eller feeling..jeg forstår ikke hvordan noen kan hoppe i det hele tatt hvis man ikke har nogon ryttarkänsla? :angel:

Hmmmm, såhär står det i ursprungsfrågan

Känna av när hästen tänker hoppa av...

Vad är det då jag missförstått...jag HAR faktiskt hoppat med hästar jag också :angel:

Så är det bara.

...och varför är det just så då?? det kan inte vara på annat vis...eller är det verkligen bara så?? Isåfall borde alla vara toppryttare !!??

Åh Tack :bow:

Du vet precis vad jag menar :D

Duktiga ryttare kan bara på sin känsla för/med hästen få den att göra prestationer som ligger långt över en mindre talangfull ryttare, att detta handlar om ryttare och inte kuskar har ingen betydelse, för det är samma inom travet.......

Jaghar ett eget exempel på det då jag fick för mig att rida western på en "ridskola"...läraren stod i mitten och talade om för oss hur vi skulle flytta oss, sitta o röra oss för att få hästen att göra det han sa....för mig blev det helfel alltihopa.....jag KAN inte tänka radikalt och göra det som sägs....jag måste "känna" vad jag ska göra...i vilket fall så efter några lektioner så fick gubben telefon och gick ifrån oss o sa att vi fick ha fri ridning..till saken hör också att jag hade hans egna tävlingshäst och den blev jag varnad för att gjorde man inte rätt på den så ställde den sig bara i mitten och rörde inte en fena......

Jag körde mitt eget race och det gick utav bara h-e därinne :rofl: vi körde slidestop...slalom och det i full galopp....vi ryggade och galopperade från stillastående....då fick jag göra som JAG kände vad som skulle göras...och hästen fattade minsta vink...det är den känslan jag vill få fram...skulle jag hoppa en häst så KÄNNS det när avstampet skall komma och NÄR jag ska ge den ordern....det är ju inte så svårt att förstå...eller :D (Naturligtvis ger träning färdighet, men utan den riktiga känslan så kommer man inte så långt)

Senast ändrad:

Okej...

Då kan vi sammanfatta det hela som att jag helt enkelt inte har känslan...

Sorgligt men sant!

nej det kan vi inte alls :D

Du kanske bara TÄNKER för mycket...känn efter istället, eftersom du är inne på den linjen att "lita på din häst" så gäller det ju att följa linan ut....om det inte funkar riktigt så är det fel i kommunikationen mellan dig o din häst....du litar på hästen men hästen kanske inte litar på dig...virrar du till det i hjärnan så för du över det på din häst också..

Ja till viss del så bestämmer ryttaren när hästen ska hoppa av, med förberedande halvhalter, rätt tempo och rytm, rätt steglängd, rätt bjudning.
Hästen är också med och bestämmer, hästen kan låtas taxera ganska fritt, alltså ryttaren tar inte för mycket i tyglarna, de sista stegen ska hästen bjuda och hoppa av själv, ryttaren får liksom inte "trycka av" hästen. Ryttaren ska hålla om hästen med benen och rida framåt.

Avståndsbedöming som ryttaren gör med ögat, kan påverkas av hur korta tyglar ryttaren har och ryttare är olika duktiga på detta, men kan träna upp det. Har ryttaren verklig känsla för detta så kan ryttaren komma långt och ha lättare att nå de högre klasserna i tävling. :smirk:

En häst som helt litar på ryttare att hitta rätt avståndpunkt är ingen bra häst, visst fan kan de hoppa hus men de kräver så mycket mer av sin ryttare, att denna aldrig får göra minsta fel, däremot en häst som tänker till lite själv som kan "trampa om" "ta tag lite extra" är en bättre enligt mig.

Efter flera års riduppehåll så red och hopapde jag en kompis häst, det var den här typen som helt lyssande på sin ryttare och inte verkade ha någon självbevarelse drift alls, som tur var så var hindren låga för jag lyckades inte lägga den exakt så många ggr och då hoppade den av där vi var, "jaha... ska jag hoopa här ute så jag landar i hindret söger du?? OK då gör jag de " KRASCH...... "Ja har den här gången tycker du att jag ska hoppa inne i hindret nästa, men då gör jag det" BONK...... Det här var INTE en häst för mig och speciellt inte efter inte ha ridit på länge.. nu gick ju allt bra men det skulle kunna bli farligt med en sån här häst som inte tänker själv och bara litar på ryttaren..

har du egen häst så kör trickträning, ställ upp hinder med klara infångare och var säker på att hästen hoppar, rid emot och 5-6 meter innan så blundar du eller tittar upp i taket eler åt sidan.. stå i fältsits och var beredd hela tiden, håll hindret så lågt att du kan rulla över det 15 ggr i rad.. det hjälper även hästen att träna på att taxera själv..

Inte vad jag vet ;) nej jag föredrar hästar som "hjälper till" lite, dock har väl lillkillen gått till överdrift, "Håll i dig, jag kan själv, visa vilket hinder, jag vet att fortast runt vinner.." :crazy: kommar han fel så hoppar han bara lite större...

Jag har heller inget emot hästar som hjälper till, men just den här killen är lite bekväm av sig.. :smirk:

fick göra nåt liknande en gång. skulle styra mot ett (ganska lågt) hinder som stod längs långsidan. en tre galoppsprång före skulle man titta åt sidan och låta hästen hoppa själv. jättebra övning för att lära sig känna när hästen hoppar och inte bara se när den borde hoppa.

däremot en häst som tänker till lite själv

Ja där har du ju det igen...klarar du att känna in en häst så vet du ju när det är "dags"..NÄR avståndet är bäst och NÄR avstampet skall ske....även fast du är med o förbereder hästen för hoppet så är det ju 100 dels sekunder som är avgörande iallafall....

Jag håller med om att det finns FÖR lydiga hästar, men det betyder ju inte att man inte skall lita på varandra....ett bra teamwork mellan häst o ryttare/kusk brukar kunna bli framgångsrikt.

Snälla Martha, sluta nu. Varför envisas du med att skriva konstiga saker om en sport där du är så okunnig? Jag skulle aldrig få för mig att skriva råd på travsidan (trots ett förflutet i travstall). Inse att du är ute på djupt vatten och sluta skriva konstigheter.

Vi håller på och letar ny ponny just nu. Tittade på en som hoppar hus i viket läge som helst bara ryttaren säger till honom vad han ska göra. Jo, tjosan! Ryttaren (ägaren) som visade honom la honom helt fel på en jätteoxer, det korkade djuret hoppar ändå, ingen som helst självbevarelsedrift alltså. Landar med ett magplask mitt bland bommarna, går ner på knä, upp igen och fortsätter i samma tempo mot nästa hinder. Totalt livsfarlig! Vi stannade inte ens för provridning.

Som en av de bättre tränarna sa på en träning: "Om man inte lär hästen klara sig själv, hur ska ni då fixa det när ni får en blackout mitt i en bana? Det är försent att kalla på mig då!"

En bra hopphäst ska tänka själv. Lägger ryttaren den helt fel så ska den stoppa, kommer den fel in så ska den trampa om osv. För oavsett hur bra ryttare det sitter på ryggen, så missar alla då och då.

Snuffsan skrev:
Snälla Martha, sluta nu. Varför envisas du med att skriva konstiga saker om en sport där du är så okunnig? Jag skulle aldrig få för mig att skriva råd på travsidan (trots ett förflutet i travstall). Inse att du är ute på djupt vatten och sluta skriva konstigheter.

Men snälla själv...en häst är väl alltid en häst?? eller är det speciella hästar de som hoppar?? Jag talar inte om tekniken i att hoppa utan känslan av att känna...om du tycker det är så konstigt så får du stå för det själv.....

martha skrev:
Ja där har du ju det igen...klarar du att känna in en häst så vet du ju när det är "dags"..NÄR avståndet är bäst och NÄR avstampet skall ske....även fast du är med o förbereder hästen för hoppet så är det ju 100 dels sekunder som är avgörande iallafall....

Nu måste jag faktiskt lägga mig i, att klara av att känna av när hästen skall hoppa av har ju inte så mycket med själva känslan för hästen att göra, det har ju mer med känslan för avstånd och avståndsbedömning att göra. Har du det ögat kan du lika gärna hoppa med en ko eller en kamel eller en häst eller en motorcykel.

Jag kan ju inte vara den enda som har tränat in avståndsbedömning samtidigt som man kör bil och hoppar över skuggor, lyktstolpar mm :o

Liknande trådar

Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
491
Senast: Mirre
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 099
Senast: cewe
·
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 388
Senast: MalanMjöl
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V