KÄNNA att hästen jobbar rätt

Sv: KÄNNA att hästen jobbar rätt

Spinner vidare....

Hm jag upplever ändå att det finns ett "klickläge" - och en miljon avarater.

När du kommer till losgelassenehit och hästen söker sig framåt nedåt - då är den ju i balans framåt bakåt.

Före det tycker jag inte hästen känns ridbar :o :D

Kanske är det den där rakriktningen sidled därefter som gör klicket :crazy:

Scwung tycker jag känns som "tryck" men helt utan skjut mot handen

Vid samling känns det som jag får direktkontakt med hästens bakben i min rumpa.

Jag tycker rätt kontakt med bettet är svårast - eftersom det kräver bibehållen pilbåge.
men utan den så blir det vare sig schwung eller samling :angel:

Det är en sak att hitta dit - en helt annan att behålla känslan tycker jag.

Senast ändrad:

Nja såpass enkelt är det ju inte egentligen. Då hade ju folk varit mkt bättre överlag på att rida och det är ju inte så.

När man känner "det" så har man kommit till steg 1 på trappan som består av säg 10 trappsteg.

Det är ju svårt att beskriva en känsla, min häst visar väldigt väl när han arbetar eller inte. Han är jättebra att sitta upp på bara för att känna skillnaden. Men det har tagit ett tag att komma dit att man kan känna det och inte bara tro på tränare som säger det.
Men, ett steg framåt och många återstår. Titta på ryttare, lyssna på träningar, titta på filmer o.s.v. Rid mycket och försök rida olika hästar.

sannaaah skrev:
Känner ni på hästen när det jobbar rätt (trampar under sig, förlägger vikt bakåt osv) vs när den bara är avknäppt i nacken och sänker ryggen?

HUR känner ni detta? Vad är det som känns rätt/fel?
Jag är skitdålig på det..
Haha ja, jag känner när hästen börjar lyssna på mig och arbeta som jag vill att han ska. Jag känner när han blir "losgelassenehiten" och när vi inte spjärnar någon stans. Det är liksom grundstadiet, sen kommer resten... Rätt kontakt med bettet är assvårt verkligen, men jag har i alla fall lyckats lära mig att inte ta för mycket i handen. Samling har jag väl aldrig upplevt egentligen, men scwung har jag varit med om! Det känns som om hästen liksom tar emot sig med sina leder i benen på ett sviktande sätt och verkligen jobbar frammåt. Gången blir större och kraftfullare.

Sitter det mest i bakdelen, eller har det mest med balnsen att göra?

Någon sa att om man kan "kontrollera" bakdelen så kommer resten mycket enklare...
Och bakdelen kommer väl med sitsen. De få gånger som jag upplevt att jag känner mig som en utväxt på hästen har jag ialla fall tyckt att jag kunnat slappna av under midjan, utan att svaja med resten... Men det är ju så svårt att fatta hur man kommer dit...

cristobal skrev:
Sitter det mest i bakdelen, eller har det mest med balnsen att göra?

Någon sa att om man kan "kontrollera" bakdelen så kommer resten mycket enklare...
Och bakdelen kommer väl med sitsen. De få gånger som jag upplevt att jag känner mig som en utväxt på hästen har jag ialla fall tyckt att jag kunnat slappna av under midjan, utan att svaja med resten... Men det är ju så svårt att fatta hur man kommer dit...

Vad sitter var? :confused:

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 702
Senast: Ajda
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 914
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 084
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025