KÄNNA att hästen jobbar rätt

sannaaah

Trådstartare
Känner ni på hästen när det jobbar rätt (trampar under sig, förlägger vikt bakåt osv) vs när den bara är avknäppt i nacken och sänker ryggen?

HUR känner ni detta? Vad är det som känns rätt/fel?
Jag är skitdålig på det..

Sv: KÄNNA att hästen jobbar rätt

jag känner det på mitt sto och de flesta andra hästar men på min 5-åring är det extremt lätt eftersom man får väääldigt svårt att sitta ner i traven och typ flyger upp 50 cm, haha...

hmm...hur beskriver man en känsla? jag tycker att det känns som om det bara släpper liksom, som om man har ett spänt gummiband och man släpper det. Det lossnar liksom och det blir annorlunda rörelser, mer schwung lättar fram i handen men man känner att hästen ändå är där och suger på bettet. äh, jag måste vara usel på att förklara...

Jag har börjat mer och mer hitta den känslan när hästen går rätt.
Det känns riktigt när hästen går rätt. Ridningen flyter på och hästen är mjuk och fin. Hästen svara för hjälper väldigt mjukt och fint också.
Så känns det för mig, man liksom bara vet när det är rätt.

När min häst bara bockar på nacken så är det liksom bara det. Under sadeln känns det liksom likadant som när jag skrittar fram.

De få gånger hon verkligen jobbar rätt så känns det annorlunda i sadeln. Det känns som att det fyllts ut med någonting under. Hästen känns inte lika "svankig". Hon är inte svankig öht men min sadel har så djupt säte att man kan tro det ibland. Om man ska jämföra känslor då.

Den enda gången som hon satt mer vikt bak kändes det kan jag lova. Jag kände hur hon var i uppförsbacke och så var det mer "uppfyllt" under sadeln än vad det brukar vara de gånger hon går bra.

Så det känns alltså som att det blir mer "vaddering" under sadeln om man säger så. Det är svårt att förklara men man känner verkligen när det är rätt. När jag rider lätt så känner jag det aldrig.

När hästen arbetar korrekt känns det som om den "sätter sig" baktill och man hamnar i en uppförsbacke! Det känns som om man får mkt häst framför sig och hästens gång är fjädrande och lätt. Känns som att rida på bomull ungefär! Hästen är lätt framtill och lätt i handen och självbärig.

Nirak

Ja, jag känenr skillnaden. När han inte längre rör sig som en symaskin och mer böljar än stötar i traven går han rätt. Och när han har knäppt av så har jag niente i handen, här han jobbar rätt har jag kontakt i handen.

jag känner när min ponny arbetar rätt, jag får ett sug i handen, han får svikt i steget och en lugnare takt. Sen känner jag även att bakbenen är under mig.

när en häst jobbar rätt med rygg osv, så känner du det i hela kroppen på hästen, den tar i och sätter bakbenen mer under sig och släpper ner dig ordentligt i sadlen.

om den inte jobbar rätt så känns det som motsatsen till det jag beskrev..

ja, jag känner när hästar jobbar rätt eller fel

hmm svårt att förklara en känsla men om man rider för tränare kan han/hon säga till när hästen går riktigt bra så kan man själv få känna hur det känns... sen kan man själv hitta tillbaka til "känslan"

sannaaah skrev:
Känner ni på hästen när det jobbar rätt (trampar under sig, förlägger vikt bakåt osv) vs när den bara är avknäppt i nacken och sänker ryggen?

HUR känner ni detta? Vad är det som känns rätt/fel?
Jag är skitdålig på det..

Ja jag känner det, och tycker nyckeln ligger i att hästen inte ligger i handen, och att man inte rider med handen, utan snarare för säte och vikten via sätet. du ska kunna rida hästen "enbart" med kroppen och känna den under dig i balans och takt, utan att behöva ta i handen.
När hästen jobbar rätt känner man det ganska tydligt om man inte rider med handen. Hästen kommer upp under en och rörelserna blir schwungiga. en häst som sänker ryggen blir ryckig och stötig och oharmonisk i sina rörelser/hänger ibland i handen.

NiraK skrev:
När hästen arbetar korrekt känns det som om den "sätter sig" baktill och man hamnar i en uppförsbacke! Det känns som om man får mkt häst framför sig och hästens gång är fjädrande och lätt. Känns som att rida på bomull ungefär! Hästen är lätt framtill och lätt i handen och självbärig.

Nirak
Hade inte kunnat säga det bättre. Det är precis så jag själv skulle beskriva det. Och det är en underbar känsla när en lite tyngre och stel häst "kommer igenom" och blir en ballerina. Och att dessutom se hur nöjda dom är efter. Dom vet att dom varit duktiga. :love:

Jag känner när hästen väl gör det men ibland händer det att jag inte märker något förrän den väl börjar arbeta. Gångarterna blir inte lika stötiga och ryggen höjs upp. De hästarna jag rider blir även mkt snabbare på att svara på hjälper och det är lättare att rida med enbart kroppsvikt och vikthjälper. :D

Min häst får swung i stegen och lydigare. Tyglarna blir som att hålla i två sytrådar.

Japp det känns, det är en känsla av rätt bara, svår att förklara, jag vill då hellse säga som så att det känns när det blir fel, Om inte det känns rätt alltså...

Jag inbillar mig att jag känner det, ja. Jag är verkligen inte bra på att rida dressyr, men när mitt sto slappnar av i kroppen och börjar jobba istället för att streta emot bettet/tygeln (ex-galoppör som gärna vill bli långhalsad och flack, med känslig mun) så känns det enormt mycket bättre! :) Hon får ett annat steg och blir mer vägvinnande. Oftast rider jag henne i form i lätt sists/fällsits (vad heter det egentligen?) så jag känner inte av "uppförsbacken" så mycket eftersom jag står upp, men hela hästens hållning och framåtanda förändras när hon hittar formen och får med sig bakdelen. Svårt att beskriva en abstrakt känsla...

Edit: Innan nån frågar - jag rider i fällsits för att hästen inte befinner sig på rätt nivå i omskolningen för att ridas i form med mig sittandes i sadeln. Vi jobbar på det och det går bättre och bättre, men när jag vill kunna jobba henne i form mer än några steg i taget så använder jag mig av "galoppsitsen" eftersom det är den hon är van vid.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Det är så pass enkelt alltså, trodde det var svårare att känna..:)

Igår när jag red min häst kändes han lätt och fin i munnen men hade ändå stöd på bettet, lyssnade på min sits (fattar galopp direkt när jag vrider fram ena höften, skänkelvikning bara med hjälp av sätet osv), tar halvhalter och framådrivande hjälper på en gång, ja åså krökte han ju så nacken så fint också :angel: kan han ha jobbat rätt under sig osv då kanske?

självklart är det svårt för er att veta eftersom ni inte såg det.. men magkänsla sa verkligen att det här är bra. ni gör rätt.. ska be syster filma nångång så får ni berätta hur det ser ut också :D

Jag red ju en lektion på lånad häst häromveckan, inte renodlad dressyr, men working equitation. I alla fall, jag (och hästen) gjorde nåt som kändes "WOW!" och i precis samma ögonblick sa tränaren "Nu gjorde ni rätt, KÄNDE du det?! Jättebra!" Och allt jag kunde säga var "JA! Det kändes skitbra!" :D :D :D

Så ja, det känns när det är rätt.

Red ett tag ett äldre halvblod (korsning halvblod/arab), en gamling med mkt motor men stel kropp.
När han inte gick i form var han inte alltför behaglig att sitta på, även om det gick att rida. Han hade ponnysteg i både trav och galopp, väldigt stötigt var det, stel i kroppen och dessutom väldigt stel och stum i munnen.

När han gick i form var skillnaden verkligen märkbar!!! Steget blev så mjukt att man nästan inte kände då han tog i marken, munnen blev mjuk och känslig och inte alls stum (man blev rädd för att ta i honom och förstöra) och det gick i stort sett att styra honom med bara säte och ben.
Åskådare sa att det såg ut som att han aldrig snuddade vid marken och jag måste hålla med om att det verkligen kändes som att rida på moln.
Det är svårt att beskriva känslan, och tråkigt nog har jag aldrig upplevt det med någon annan häst... :(

Jag tror inte att förändringen mellan "icke arbetande" och arbetande i form alltid är så stor som på den här hästen, på vissa hästar är känslan helt annorlunda.
Men som andra redan skrivit, hästen blir lätt i munnen och otroligt lätt att vända för skänkeln. Och som Gisburne skrev i inlägget ovanför, ett bra exempel, det "klickar"...

När min häst knäpper av och sänker ryggen känner jag det direkt, han blir svårare att stanna, svårare att få att lyssna på halvhalter och svarar trögt. Jobbar han fel känner man det direkt och det blir svårt att rida brukar även bli tung i handen eller alldeles för lätt.

När han jobbar rätt (eller vet inte om han jobbar helt rätt) då svarar han för allt direkt och väldigt mjukt. Det känns som jag liksom kan få han gå i passage bara genom att sitta till i traven och det räcker jag tänker vad jag vill. Öppna och skänkelvikningar brukar flyta på jättelätt och allt bara flyter och traven känns underbar, mer uppåt och vilande på stegen och STOR. Galoppen är svårare men är han på rätt väg i galoppen känns den jättestor och mjuk och han är lättare att stanna. Jobbar han fel eller man bara åker i galoppen så tar det några varv för han att bryta av där de första travstegen blir slängtrav typ, och galoppen är stum och hoppig typ. Jobbar han rätt liksom avbyter gångarterna mer varandra, man känner knappt övergången liksom.
Han blir även löjligt lätt att vända, flytta och styra med skänklar och vikt.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Fast det är ju inte så att det finns två lägen i ridningen: "rätt" och "fel". Snarare är det en flytande skala med "bättre" och "sämre".

Jag kan känna ganska bra om de tre första stegen på utbildningsskalan "stämmer", dvs om hästen går taktmässigt, lösgjort och med kontakt med bettet. Schwung, rakriktning och samlling tycker jag är lite svårare, men det jobbar jag på!

Jag vill ha en lugn men energisk takt. Där märker jag ju lätt om inte alla steg är lika långa eller om takten är för hög eller för låg. På en del nya hästar behöver min ridlärare dock säga till mig om det är något särskilt, t ex om en häst behöver en högre takt än man tror osv.

Lösgjordheten känner jag t ex genom att hästen låter halsen falla, kanske frustar lite. Ryggen svingar och svansen är lätt buren (då måste jag titta i spegeln! ;) ).

Kontakten med bettet tycker jag är lite svårare. Jag har ännu inte någion 100%-ig känsla för när en häst vill ha mer i handen och när den vill ha mindre (utom att jag märker när den blir missnöjd, men då är det ju lite sent - då har lösgjordheten redan gått förlorad :crazy: ). Men rent allmänt så går hästen fram till bettet utan att hänga sig på det - då stämmer det.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 702
Senast: Ajda
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 914
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 084
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025