Kaninungar, vad bör jag tänka på?

M

moontje

Hej!

Jag har 2 hermlinkaniner som jag hade tänkt para. Hanen är 3 år och madagaskar färgad, helt otrolig social :D Min hona är 5,5 månader gammal och är chinchilla färgad, väldigt lugn men inte lika social:p
Hur gammal måste honan vara för att få ungar? Är hon fortfarande för ung? Bör jag vänta tills det blir varmare ute så dom vara ute på dagarna?

Ja, jag har aldrig haft kaninungar förut så jag tar emot alla tips jag får :D
Jag tänkte att om jag parar dom nu lär hon få ungar när jag är hemma (har dom på internatet nu), och då lär hon ju få runt 2 januari, och jag börjar på skolan den 10 igen. Går det att ta med sig hela gänget då eller är det bättre att ha dom på samma ställe hela tiden? :)

Sv: Kaninungar, vad bör jag tänka på?

5,5 månad anser jag personligen är för ungt.
När jag hade kullar så parade jag mina honor som tidigast vid 8 månaders ålder, just för att de ska hinna mogna lite.

Sen bör man alltid vara kritisk emot djuren man har, utifall de verkligen är bra djur att ta ungar efter.
Hälsa och temperament är alltid prio 1.
Har de inte tillräckligt bra temperament, så hade jag skippat kullen på en gång.
För oavsett vilket syfte man än har, så anser jag att djuren ska vara snälla och lätta att hantera.

Håller med i allt =)

TS: ja, hon är fortfarande för ung. 8-12 mån är mer lagom (personligen anser jag 8 mån också är lite på gränsen men det beror på kaninen).

Vad har du för mål med aveln?

Vet inte vad kaninerna kommer ifrån, kan du ta reda på så inte släktingarna bär på defekter?

Årstiden spelar mindre roll, men de är oftare lättare att få dräktiga på vår och sommar. Är det innekaniner spelar det mindre roll.

Ja, en vecka gamla kaninungar är alldeles för små att flytta. Para så du har möjlighet att ha de på samma ställe hela tiden för att undvika stress. De ska vara minst 8 veckor gamla när de flyttar.
I övrigt hantera de mycket, låt de prova på många olika typer av grönfoder, bra hö och pellets såklart... Till vardags använder jag bara skål till mina men brukar sätta in en flaska också när jag har ungar för att förenkla för köparna om de sen vill använda skål.
Skicka med skötselråd och övergångsfoder när de säljs, och se till att köparna vet vad de ger sig in på.

Och framförallt; skaffa dig en plan för hur du gör om inte ungarna blir sålda.

Tack för svaren! :)

Okej, då väntar jag några månader iaf, tyckte själv också det var väldigt ungt, fast jag läste nån stans att kaninens bäcken kunde växa igen eller nåt sånt där xD
Ang. defekter, jag vet inte hur det är med min hane, han kommer från en djuraffär. Min hona däremot kanske jag kan kolla upp, men hur?
Mitt mål är främst eftersom jag vill ha en avkomma från framförallt min hane, han är väldigt, väldigt speciell, och det är itne bara jag som tycker de :p
Min hona har också en personlighet, men eftersom hon inte är lika mycket hanterad (än) så brukar hon inte komma och gosa av sig själv, men för övrigt är hon en väldigt härlig kanin hon också :D
Eftersom det är hermelinkaniner, får dom väl bara 3 - 4 ungar?
För jag hade tänkt behålla 1, min syster vill ha 2 stycken, och om det blir fler så hittar jag säkert nån, min kompis är intresserad så det är nog inte det största problemet :)

Hon är född den 20 maj, skulle det vara för sent att para henne på början av sommarlovet? :p

du kan aldrig räkna med att dom bara får 3-4 ungar, även om det är vanligare med mindre kullar för mindre raser. De kan få dubbelt så stora kullar.

Kaninens bäcken växer inte igen, men samlar på sej fett och ju äldre honan blir desto större risk är det att det blir komplikationer vid födseln.

Håll honan i bra kondition och para i början av sommarlovet om du ska para.

Para henne i början av sommarlovet du, och se till att hon då är i bra kondition. Förutsatt att du är hemma under sommaren såklart. Under dräktigheten ska hon inte ha mer kraftfoder då hon kan bli för tjock och få svårt att få fram ungarna. Öka på maten först när ungarna är födda.

Man kan aldrig veta hur många ungar en kanin får. Se till att du har möjlighet att behålla om det skulle behövas, för intressenter hoppar tyvärr ofta av.

Tänk också på att hantera honan mycket under de månader som är kvar, och tänk på att det är hennes temperament som påverkar ungarna mest. En hona som springer och gömmer sig när man öppnar buren riskerar att ge likadana ungar.

Personligheten är nog inte så genetisk, så en personlighetsklon av din hane lär du inte få. Även om kaninungen du tänker spara säkert blir en trevlig individ den med, men just som din hane kommer den förmodligen inte att bli. (Dessutom vet du ju inte vilken av eventuella ungar i en större kull som ärver vad från föräldrarna).

Tack så mycket för alla svar, ska para henne i början på sommarlovet, OM hon inte får kaninungar denna veckan. Jag har nämligen tyckt att hon var väldigt tjock, och idag har hon även börjat bygga bo :crazy: Jag är inte 100 på om de har varit tillsammans, Men för ett tag sen så rymde min hona och har suttit lös hela natten. Hanen var instängd, men staketet är inte så tätt, så det kan ha hänt något ändå..

Frågan är nu vad jag ska göra? Vad ska jag göra om hon börjar föda? Ringa veterinär?

Börja hon föda så låt henne bara vara i fred. En kaninfödsel går fort, om hon verkar få problem bör du kontakta veterinär men annars behövs det inte.

När födseln verkar vara klar, alla ungar födda och diade och honan har lämnat boet kan du ta ut henne ur buren och kolla igenom boet försiktigt. Om några ungar är döda så ta bort dem. Annars är det bara att kolla nån gång per dag så att alla verkar må bra.
En kaninhona diar bara ungarna 1-2 gånger om dagen och visar annars i princip inget intresse för dem (men kan vakta boet om du håller på med det, därför är det minst stressande att ta ut honan innan du börjar "rota"). Så så länge de inte blir magra så behöver du inte oroa dig för att hon stöter bort dem.

Ställ in en bolåda i lämplig storlek redan nu om det inte finns i buren så hon kan lägga ungarna där om hon vill. Fördel om lådan har en "tröskel" så inte ungarna råkar följa med ut när hon diat.

Öka som sagt inte maten innan hon fött, sedan kan du dubbla pelletsgivan (sprid gärna ut det till 2 ggr/dag) och sen öka efterhand efter honans hull.

Senast ändrad:

Tack för all information! :)
Jag undrar vad som är bäst för kaninerna. Att flytta honan vid 2 veckors dräktighet (ev. 3?) Eller flytta kaninungarna + honan vid 6 -7 veckor (till skolan tillbaka) ? Jag bor cirka 10 mil från skolan där jag bor just nu, hon har flyttats några gånger fram och tillbaka så hon känner ju till båda platserna och så :)

Hur stor ska en sån där låda vara, och hur stor bör buren vara? Tänkte att hon skulle föda utomhus, i en ''naturlig'' bur, alltså ganska stor.. Gärna runt 5 x 5 meter eller så, men blir det för stort kanske?
Kan hanen bo i samma bur under tiden som hon är dräktig och när kaninungarna är framme? (Kastrerar honom direkt när ungarna har födats)
Tacksam för svar! :)

Gällande att flytta honan så funkar det att flytta henne vid 2 veckors dräktighet eller när ungarna är 6-7 veckor gamla.
Men inte däremellan.

Gällande bolådans storlek så beror det på hur pass stor kaninen är:
* Under 3kg - minsta längd 35cm, minsta bredd 28cm och minsta höjd 20cm.
* 3-5kg - minsta längd 40cm, minsta bredd 30cm och minsta höjd 25cm.
* Över 5kg - minsta längd 45cm, minsta bredd 35cm och minsta höjd 30cm.

Sen gällande buren så är det ju alltid bra med stort.

Hanen bör inte bo i samma bur som honan under dräktigheten.
Detta då han säkerligen kommer försöka fortsätta att rida på henne även om hon är dräktig.
Att kastrera honom när ungarna fötts är för sent.
Honan kan nämligen bli parad precis efter ungarna är födda och kommer då få en till kull 4 veckor efter.

Okej, tack så mycket :)
Dom får sitta i olika burar tills han är kastrerad då :)
Bara 1 fråga kvar då tror jag. Jag är väldigt nyfiken på vad färgen kommer bli :D

Honan är chinchilla färgad, på hennes stamtavla står det att alla där är chinchilla färgad. Min hane är madagaskar färgad, precis som sin bror. Övrig släkt på hanens sida vet jag inte. Vad är mest möjligt att dom får för färg? ;)

Bilder på mina sötnosar! :D

Lillerud,%20G%C3%B6teborg(Janne),%20Mormor%20130.JPG

46997_1286290056219_1799197051_556821_132123_n.jpg

Lillerud,%20G%C3%B6teborg(Janne),%20Mormor%20109.JPG

Chinchilla + madagaskar ger viltgrå med anlag för chinchilla, gult och enfärgat.
Sen kan det bli annat om de bär på annat såklart.
En stamtavla/härstamningsbevis säger inte allt om vilka färger som finns i generna. :)

Ooooh, najs :D Tack så mycket :D Jag trodde det skulle bli antingen chinchilla eller madagaskar, visste inte att det kunde bli nån sorts blandning xD
Men det är inte helt säkert att dom blir viltgråa, så det får bli en överraskning :D

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 073
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar