Kanin kunniga?Hjälp tack:)

charmant

Trådstartare
Har en liten svart hermelin hona på 2 år i stallet.Vi pratade i dag om i fall hon skulle ha en kompis,hon ser lite ensam och ynklig ut i sin box på 12 kvm:smirk:
Går det att ha hona och hona ihop eller slåss dom?Vi vill inte ha massa ungar nämligen:angel:
Tacksam för svar

Sv: Kanin kunniga?Hjälp tack:)

Honor går ofta bra ihop, men vissa individer tycker inte om varandra. Skaffa gärna en kanin som du kan lämna tillbaka om det inte funkar.

Honor går ofta bra ihop, men vissa individer tycker inte om varandra. Skaffa gärna en kanin som du kan lämna tillbaka om det inte funkar.

Hmm och vart får man tag på en kanin man kan lämna tillbaka egentligen.Så får man väl inte göra på djuraffärer i alla fall?

Det kostade 450:- För min lille pöjk:p

det är inte garanterat att det fungerar bara för att man tar en kastrerad hane.
för mig har det inte funkat med kastrerad hane men däremot honor.

så det beror nog egentligen mer på individerna.

Så egentligen så är det bäst att skaffa en hona och hoppas på det bästa då:smirk:

För mig har det aldrig funkat att sätta ihop 2 honor..
Hona+kastrerad hane har aldrig gått fel.

Men det går ju alltid att testa med en ny hona. Se till att ex låna honan och se om de passar ihop, istället för att köpa en hona och så accepterar de inte varandra.

För mig har det aldrig funkat att sätta ihop 2 honor..
Hona+kastrerad hane har aldrig gått fel.

Men det går ju alltid att testa med en ny hona. Se till att ex låna honan och se om de passar ihop, istället för att köpa en hona och så accepterar de inte varandra.

Jag får försöka med det,tyvärr känner jag ju ingen med kaniner så....hmmmm

Vart bor du någonstanns då? Finns nog någon uppfödare i närheten utav dig. :) Säg vart du bor kan jag nog leta på en. ;)

Kontakta en uppfödare genom kaninavelsförbundet. Det finns säkert någon som kan låta dig ha den på prov i en vecka.

djuraffärer kan inte allt, även om dom vill tro det.
det kan fungera att sätta ihop kaniner, men ibland funkar det inte. det beror på individen. och det beror också på individen du sätter ihop med, alltså så beror det inte så mycket på själva könet.

djuraffärer kan inte allt, även om dom vill tro det.
det kan fungera att sätta ihop kaniner, men ibland funkar det inte. det beror på individen. och det beror också på individen du sätter ihop med, alltså så beror det inte så mycket på själva könet.

Tänkte lite så jag med,då jag själv jobbat på djuraffär....och inte kunde jag detta hihihih:angel:
Skla försöka få tag på en låne kanin så får vi se hur det går...dom borde väl tycka att det är trevligare med en vän 'n att en liten dvärg kanin ska sitta på 12 kvm själv och "uggla":)

ja, dom kan säkert tycka att det är trevligt :)
du får ju se hur din kanin reagerar .. det finns dom kaninerna som bara vill vara ensamma också ;) hehe

Tror det beror mycket på hur stor plats man har till dem också, sätter man ihop två i en vanlig bur så vore jag förvånad om det funkar.

Jag satte ihop tre honor för ett par veckor sedan och det gick jättebra, inget bråk över huvudtaget, alla har tidigare suttit själva. Boxen de är i är väl ungefär 6 kvadrat gissar jag.

när jag köpte mina kaniner så pratade jag med en kille som varit uppfödare i många år, han hade riktiga dyrgripar till kaniner och forskade inom kaninernas gener så han var väldigt kunnig. jag fick massor av tips och råd och ett av honom och bland annat: skaffa en hona och en kastrerad hane, då är det störst chans att dem trivs ihop. honorna bråkar lätt när hormonerna spökar i kroppen, och hanar slåss om revir bland annat. jag har en kastrerad pojke och en flicka och dem fungerar utmärkt tillsammans, kan ju vara lite beroende på att dem kommer från samma kull och fått vara tillsammans hela tiden.

så jag säger: satsa på en kastrerad hane =)

hej.. i djuraffären där jag köpte mina kaniner sa de att det inte var särskilt bra att släppa ihop två kaniner med varandra om de inte varit tillsammans sen de var små. Jag tror också mest på en kastrerad hane om du inte vill ha ungar förståss.. men ta det lugnt när du släpper in den nya, för i värsta fall kan de ryka ihop och riva i sönder varndra..

Liknande trådar

Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 374
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 694
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix