kandar/kandarstång

W

Whitaker

varför används kandar?.. och när börjar man använda det? vad är det bra för? kramar:p

Sv: kandar/kandarstång

Vad det är bra för, ingen anning utöver jätte små fina hjälper.

Används i dom högre dressyr tävlningarna iaf, varför vet jag inte utöver det där man alltid har som svar på inom dressyr tävlingsområdet. Det ska vara som det var på den gamla goda tiden i england :rofl:

Varför? Njae du, bra fråga. :idea:

Det är bra om man ska kunna kontrolera hästen med en hand under krig! :D

Men under krig red man väl ändå inte på ett kandar? Fyra tyglar i en hand verkar väldigt klumpigt :P

jag tror att man gjorde det,för att kunna kontrollera hästen ordentligt, kolla på högvakten tex de rider ju på kandar

och ännu längre tillbaka i tiden red man nog på bara stångbett med lååånga skänklar, det brukar de ju iaf ha på hästarna på målningar och sånt

Håller med PrinceFair ja, tror oxå att man red på kandar i krigen. Iaf om man kollar på dom målningar som finns från den tiden. Då skulle ju hästarna vara outrötliga för att orka med så dom såg nog till så att dom hade en hel del energi.

Kandarstången verkar annorlunda i munnen på hästen än vad ett tränsbett gör och ger signaler på andra ställen i munnen. Signalerna säger åt hästen att sänka huvudet och länga ut överlinjen, och att slappna av i käke och tunga. Genom sin hävstångeffekt får det en utväxling som gör att en liten signal från ryttaren förstärks flera gånger om när den når hästens mun. Det blir lätt att med en stilla hand hålla kvar hästen lösgjord och i form, förutsatt att den är tillräckligt utbildad för att gå på stång. Annars knäpper den bara av och lufsar på som vanligt.

antingen så red man väl på kandar eller på en stång med jääääättelånga skänklar. Så ser de ju ut på de gamla krigsbilderna man får se på historian iaf! :p

PrinceFair skrev:
jag tror att man gjorde det,för att kunna kontrollera hästen ordentligt, kolla på högvakten tex de rider ju på kandar

och ännu längre tillbaka i tiden red man nog på bara stångbett med lååånga skänklar, det brukar de ju iaf ha på hästarna på målningar och sånt
Ja, precis, jag har fått för mig att man alltid ridit på blank stång i krig. Det verkar liksom onödigt att ha två bett om man ändå inte kan använda de var för sig, liksom.

Ja, lååångt tillbaka i tiden tror jag att man bara red på stång. men sen kom mankanske på att man ville ha det lättare att svänga också, eller nått. :confused:

Kandar användes i alla fall av beridna högvakten och i armén för att lättare kunna kontrolera hästen med en hand. Dressyren strävar verkligen bakåt. :idea: :D

Rumpnissen skrev:
Ja, lååångt tillbaka i tiden tror jag att man bara red på stång. men sen kom mankanske på att man ville ha det lättare att svänga också, eller nått. :confused:

Kandar användes i alla fall av beridna högvakten och i armén för att lättare kunna kontrolera hästen med en hand. Dressyren strävar verkligen bakåt. :idea: :D

Japp det gör dom verkligen tillbaka till 1800 talets england :D

Ja inom dressyr är det ju absurt svårt att få in nya grejer å allting ska ju vara som det var för i tiden å vilket land är då inte känt som dressyrens "grundare" som har bestämmt alla regler som är helt omöjliga att ändra på...

Det är nog faktiskt Sverige som har varit med och satt de flesta av den tidigaste tävlingsdressyrens regler, tillsammans med bland annat Tyskland, Ryssland och Frankrike. Dressyren blev ju tävlingssport på allvar ungefär i samband med OS i Stockholm 1912.

Vad gäller det engelska inflytandet på dressyren så har det varit ganska begränsat de senaste tre århundradena. Utöver hertigen av Newcastle under barocken (och möjligen Fillis vid förra sekelskiftet, men han verkade i Frankrike), har den engelska dressyren, eller vad omvärlden sett som en total brist på dressyr, snarare varit föremål för skämt och karikatyrer. Framför allt 1800-talets, för då var det rävjakt i full karutta som gällde för den stora majoriteten ryttare.

jaja har nog inte koll på årtal å så där. men det känns som om att det är englands "normer" från för i tiden styr över dressyren idagens samhälle. Mitt infall varför nu när bomlöst har blivit godkänd så måste den ju se ut som en engelsk sadel för att den ska få användas inom dressyrtävlingar :angel:

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 116
Senast: Reshästen
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 369
Senast: tuaphua
·
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
4 5 6
Svar
108
· Visningar
6 371
Senast: Hippocampus
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
435
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30