Balansplattor (utbruten ur Dressyrsnack)

Hur länge och hur ofta stod hästen på balansplattor? Får erkänna att jag inte riktigt tror på sambandet utan snarare var det att medryttaren inte red bra nog och därför återkom inte problemet när hen inte red hästen längre.

Hästen fick stå på balanspaddarna minst varannan dag, ibland varje dag. Jag var totalt indisponibel pga diskbråck och hade inte koll då jag inte ens kunde ta mig ut till stallet.

Medryttaren red inte under sista omgången med ledinflammationen, utan jobbade från marken och använda balanspaddarna.

Min veterinär var övertygad om att läkningsprocessen försämrades pga balanspaddarna, utan anser att det är kontraproduktivt just vid kotledsinflammationer. Det finns inte muskler i kotlederna som stärks liksom.

/Lizzie

Hästen fick stå på balanspaddarna minst varannan dag, ibland varje dag. Jag var totalt indisponibel pga diskbråck och hade inte koll då jag inte ens kunde ta mig ut till stallet.

Medryttaren red inte under sista omgången med ledinflammationen, utan jobbade från marken och använda balanspaddarna.

Min veterinär var övertygad om att läkningsprocessen försämrades pga balanspaddarna, utan anser att det är kontraproduktivt just vid kotledsinflammationer. Det finns inte muskler i kotlederna som stärks liksom.

/Lizzie
Men då fick den väl inte inflammationen av paddlarna utan den skapades av annat?
Aldrig hört om att det skapat inflammation trots jobb med rehab. Samma med sambo. Låter udda..

Absolut att det beror på typen av skada. I mitt fall var det ju rehabiliteringen av kotledsinflammationen som påverkades negativt.

Det jag menar är att det inte alltid är bra med balanspaddar och det är inte självklart att de gör nytta bara för att det funkar på en annan häst.

/Lizzie
Vill minnas att det var ganska många saker din medryttare gjorde galet i den vevan så kanske svårt att peka ut just den hör delen?

Min ena häst hade återkommande kotledsinflammationer för några år sedan. Veterinären och jag fattade inte varför. Tills jag berättade att medryttaren envisades att låta hästen stå på balansplattor för att "stärka upp kotlederna". Enligt veterinären var detta förfarande totalt förkastligt och anledningen till att min häst inte blev bra. Kotlederna är av typen gångjärnsled och inte skapad att så och gunga i sidled på på en balanspadd.

Medryttaren blev avpolleterad och efter lång rehab så har min häst hållit sig frisk.

/Lizzie

Hur menade den person då? Det är ju därför man rider i skog och mark för att hästen ska vicka i sidled och stärka upp sig och inte bara gå på plan mark? Under en pågående kotledsinflammation eller hovledsinflammation, ja då är det väl en sak men att det arbetet skulle skapa kotledsinflammation tror jag inte det minsta på.

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
307
Senast: Blyger
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
11 431
Senast: fio
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
551
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras