Balansplattor (utbruten ur Dressyrsnack)

Hur länge och hur ofta stod hästen på balansplattor? Får erkänna att jag inte riktigt tror på sambandet utan snarare var det att medryttaren inte red bra nog och därför återkom inte problemet när hen inte red hästen längre.

Hästen fick stå på balanspaddarna minst varannan dag, ibland varje dag. Jag var totalt indisponibel pga diskbråck och hade inte koll då jag inte ens kunde ta mig ut till stallet.

Medryttaren red inte under sista omgången med ledinflammationen, utan jobbade från marken och använda balanspaddarna.

Min veterinär var övertygad om att läkningsprocessen försämrades pga balanspaddarna, utan anser att det är kontraproduktivt just vid kotledsinflammationer. Det finns inte muskler i kotlederna som stärks liksom.

/Lizzie

Hästen fick stå på balanspaddarna minst varannan dag, ibland varje dag. Jag var totalt indisponibel pga diskbråck och hade inte koll då jag inte ens kunde ta mig ut till stallet.

Medryttaren red inte under sista omgången med ledinflammationen, utan jobbade från marken och använda balanspaddarna.

Min veterinär var övertygad om att läkningsprocessen försämrades pga balanspaddarna, utan anser att det är kontraproduktivt just vid kotledsinflammationer. Det finns inte muskler i kotlederna som stärks liksom.

/Lizzie
Men då fick den väl inte inflammationen av paddlarna utan den skapades av annat?
Aldrig hört om att det skapat inflammation trots jobb med rehab. Samma med sambo. Låter udda..

Absolut att det beror på typen av skada. I mitt fall var det ju rehabiliteringen av kotledsinflammationen som påverkades negativt.

Det jag menar är att det inte alltid är bra med balanspaddar och det är inte självklart att de gör nytta bara för att det funkar på en annan häst.

/Lizzie
Vill minnas att det var ganska många saker din medryttare gjorde galet i den vevan så kanske svårt att peka ut just den hör delen?

Min ena häst hade återkommande kotledsinflammationer för några år sedan. Veterinären och jag fattade inte varför. Tills jag berättade att medryttaren envisades att låta hästen stå på balansplattor för att "stärka upp kotlederna". Enligt veterinären var detta förfarande totalt förkastligt och anledningen till att min häst inte blev bra. Kotlederna är av typen gångjärnsled och inte skapad att så och gunga i sidled på på en balanspadd.

Medryttaren blev avpolleterad och efter lång rehab så har min häst hållit sig frisk.

/Lizzie

Hur menade den person då? Det är ju därför man rider i skog och mark för att hästen ska vicka i sidled och stärka upp sig och inte bara gå på plan mark? Under en pågående kotledsinflammation eller hovledsinflammation, ja då är det väl en sak men att det arbetet skulle skapa kotledsinflammation tror jag inte det minsta på.

Hur menade den person då? Det är ju därför man rider i skog och mark för att hästen ska vicka i sidled och stärka upp sig och inte bara gå på plan mark? Under en pågående kotledsinflammation eller hovledsinflammation, ja då är det väl en sak men att det arbetet skulle skapa kotledsinflammation tror jag inte det minsta på.

Det var under pågående behandling och rehab av kotledsinflammation.

Hästen fick 3 stycken kotledsinflammationer och hann alltså inte bli ordentligt frisk mellan varje omgång.

Det handlar alltså inte om en fullt frisk häst.

/Lizzie

Vill minnas att det var ganska många saker din medryttare gjorde galet i den vevan så kanske svårt att peka ut just den hör delen?
Helt korrekt.

Just i mitt fall så dömde dock veterinären ut detta med balansplattor just under behandlingen av kotledsinflammation.

/Lizzie

Men då fick den väl inte inflammationen av paddlarna utan den skapades av annat?
Aldrig hört om att det skapat inflammation trots jobb med rehab. Samma med sambo. Låter udda..

Den första kotledsinflammationen skapades inte utav balanspaddarna, men enligt veterinären så hade det en negativ påverkan av läkningsprocessen just för min häst.

/Lizzie

Det var under pågående behandling och rehab av kotledsinflammation.

Hästen fick 3 stycken kotledsinflammationer och hann alltså inte bli ordentligt frisk mellan varje omgång.

Det handlar alltså inte om en fullt frisk häst.

/Lizzie

Ungefär som ..min häst fick en ligamentskada i hoven men jag släppte ut den i en stor hage ändå trots att hästen skulle stå i sjukhage. Hästen blev inte frisk, så det är inte alls bra med stora hagar! 🙄

Förstår inte varför du skriver att det är balansplattornas fel när hästen inte ens var frisk från början.
Du hade fått samma resultat om du klättrat bland stock och sten varannan dag.

Sen undrar jag fortfarande var det var för konstigt uttalande av en veterinär som menar på att hästen bara är gjord för att gå på helt platt mark? Eller så tippar jag påå att veterinären sa att det är viktigt att hästen går på plan mark under rehab och inte vickar i sidled.

Är det någon som har provat vibrationsgolv? Min tränare har ett och min häst får stå en halvtimme på det, efter träningen. Hon älskar det! Efter träningen så är hon jätte ivrig att jag ska få av utrustningen och sedan drar hon in i stallet för att ställa sig på golvet. Det brummar och låter en hel del men hon gillar det skarpt.

Ungefär som ..min häst fick en ligamentskada i hoven men jag släppte ut den i en stor hage ändå trots att hästen skulle stå i sjukhage. Hästen blev inte frisk, så det är inte alls bra med stora hagar! 🙄

Förstår inte varför du skriver att det är balansplattornas fel när hästen inte ens var frisk från början.
Du hade fått samma resultat om du klättrat bland stock och sten varannan dag.

Sen undrar jag fortfarande var det var för konstigt uttalande av en veterinär som menar på att hästen bara är gjord för att gå på helt platt mark? Eller så tippar jag påå att veterinären sa att det är viktigt att hästen går på plan mark under rehab och inte vickar i sidled.

Veterinären sa inte alls att hästen är gjord för att gå på helt platt mark. Dock är det ju så att när en häst rehabbas efter en kotledsinflammation så ska den inte gå på volt just för att kotorna inte ska snedbelastas. Utan motionen skulle ske rakt fram på plan mark i först skritt, sedan trav etc för att kotorna inte skulle snedbelastas. Det är ju också därför man inte ska longera och rida för mycket på volt över huvud taget just för att kotor och hovar ska snedbelastas. I alla fall har jag lärt mig så, men jag kan ha fel.

Veterinärens uttalande handlade om att balanspaddar inte är bra att användas på en häst som inte är frisk i sina leder. Det är just det som är poängen. Att hästen inte var frisk från början och absolut inte skulle gå på böjt spår. Att då stå på balanspaddar likställde veterinären med att gå på böjt spår eftersom hästen fick balansera upp sig i sidled.

Veterinären dömde inte ut balanspaddar för en frisk häst, men har man då en häst som kanske är svag i sina kotor eller har en begynnande ledinflammation (som man inte märkt av ännu) är det ju mindre lämpligt att använda just balanspaddar.

Just när det gäller min häst så var det inte alls bra att använda balanspaddar utifrån de problem som hästen hade och att medryttaren inte följde rehabplanen. Att medryttaren började med balanspaddar var för att hon läst någonstans om att det var bra med balanspaddar för att stärka hästen och så körde hon på. Ett förfarande som jag tänker inte är helt ovanligt bland hästfolk.

/LIzzie

Veterinären sa inte alls att hästen är gjord för att gå på helt platt mark. Dock är det ju så att när en häst rehabbas efter en kotledsinflammation så ska den inte gå på volt just för att kotorna inte ska snedbelastas. Utan motionen skulle ske rakt fram på plan mark i först skritt, sedan trav etc för att kotorna inte skulle snedbelastas. Det är ju också därför man inte ska longera och rida för mycket på volt över huvud taget just för att kotor och hovar ska snedbelastas. I alla fall har jag lärt mig så, men jag kan ha fel.

Veterinärens uttalande handlade om att balanspaddar inte är bra att användas på en häst som inte är frisk i sina leder. Det är just det som är poängen. Att hästen inte var frisk från början och absolut inte skulle gå på böjt spår. Att då stå på balanspaddar likställde veterinären med att gå på böjt spår eftersom hästen fick balansera upp sig i sidled.

Veterinären dömde inte ut balanspaddar för en frisk häst, men har man då en häst som kanske är svag i sina kotor eller har en begynnande ledinflammation (som man inte märkt av ännu) är det ju mindre lämpligt att använda just balanspaddar.

Just när det gäller min häst så var det inte alls bra att använda balanspaddar utifrån de problem som hästen hade och att medryttaren inte följde rehabplanen. Att medryttaren började med balanspaddar var för att hon läst någonstans om att det var bra med balanspaddar för att stärka hästen och så körde hon på. Ett förfarande som jag tänker inte är helt ovanligt bland hästfolk.

/LIzzie
Men det var ju precis det vi pratade om... Att plattorna inte GER kotledsinflammationer utan problemen har funnits sedan innan.
Sen håller jag ABSOLUT med om att inflammationerna måste vara utläkta innan en häst kan börja rehabas (och då på ett korrekt uppbyggande sätt för ändamålet/skadan). Balansplattor är inte något 'universiellt' utan är ett komplement till en helhet.
Vet man inte vad man håller på med så ska man fråga någon utbildad för som med allt kan överanvändning/handhavandefel vara skadligt!

Men det var ju precis det vi pratade om... Att plattorna inte GER kotledsinflammationer utan problemen har funnits sedan innan.
Sen håller jag ABSOLUT med om att inflammationerna måste vara utläkta innan en häst kan börja rehabas (och då på ett korrekt uppbyggande sätt för ändamålet/skadan). Balansplattor är inte något 'universiellt' utan är ett komplement till en helhet.
Vet man inte vad man håller på med så ska man fråga någon utbildad för som med allt kan överanvändning/handhavandefel vara skadligt!

Jag har inte påstått att balansplattorna gav min häst kotledsinflammation. Veterinären dissade balansplattorna just i mitt fall pga utav att de användes under rehab-perioden.

/Lizzie

/LIzzie

Jag tror du får läsa igenom ditt första inlägg igen så förstår du varför folk reagerar.

/LIzzie
Fast det är ju inte att man belastar snett i själva kotorna pga böjt spår som ger inflammation eller är skadligt. Det är för att de flesta inte klarar av att balansera upp hästen på böjt spår så att man får ökad belastning på inner bens kota och övriga leder jämfört med ytter. Dvs man får en överbelastning på grund av mer vikt som läggs på ena sidan gentemot om du rider på raka spår och hästen lägger mer liksidig belastning. Om du kan flytta hästens balans i manken i sidled är böjda spår totalt ofarligt.
Det är därför man rekommenderar raka spår och inte för att det vobblar i sidled farligt i kotorna.

Fast det är ju inte att man belastar snett i själva kotorna pga böjt spår som ger inflammation eller är skadligt. Det är för att de flesta inte klarar av att balansera upp hästen på böjt spår så att man får ökad belastning på inner bens kota och övriga leder jämfört med ytter. Dvs man får en överbelastning på grund av mer vikt som läggs på ena sidan gentemot om du rider på raka spår och hästen lägger mer liksidig belastning. Om du kan flytta hästens balans i manken i sidled är böjda spår totalt ofarligt.
Det är därför man rekommenderar raka spår och inte för att det vobblar i sidled farligt i kotorna.
Plus att iaf jag hört från flera veterinärer att stora böjda spår inte är något problem alls. Dvs går jättebra att longera under rehab om hästen är lugn och balanserad, så länge man håller sig på ett så stort voltspår som möjligt.

Plus att iaf jag hört från flera veterinärer att stora böjda spår inte är något problem alls. Dvs går jättebra att longera under rehab om hästen är lugn och balanserad, så länge man håller sig på ett så stort voltspår som möjligt.
Ja, jag orkade inte dra det med. 😅
Jag jobbar ofta rehabhästar både på böjt spår och i böjning på rakt spår. Just för att man snabbare når aktivering av rätt muskelkedjor för bärighet på så vis. Ingen veterinär har tyckt det var dåligt. Tvärtom har det hjälpt ganska många som veterinär trodde var hopplösa att bli helt bra.

Jag jobbar ofta rehabhästar både på böjt spår och i böjning på rakt spår. Just för att man snabbare når aktivering av rätt muskelkedjor för bärighet på så vis. Ingen veterinär har tyckt det var dåligt. Tvärtom har det hjälpt ganska många som veterinär trodde var hopplösa att bli helt bra.
Jag tror att det är lättare för veterinären att säga ” undvik arbete på böjda spår” än ”du behöver utveckla din kunskap generellt inom ridningen och arbeta från marken” . Eller som en veterinär sa, det är inte lätt att säga till kunden att hästen är skadad pga skit i sadeln.

Men jag tror att många hade vunnit på en mer tydlig och rak kommunikation.

Jag gör som du även om jag inte böjer så mycket. Tänker mer att ha hästen ganska rak och att den spårar även på böjt spår. Har diskuterat detta med veterinär och det är som lättare att säga rakt spår som rehab eftersom få kan balansera sin häst riktigt.

Ja, det är många veterinärer som säger att de måste ge råd som gör att inte ens de sämsta ryttarna ”gör fel”. Men tyvärr sprids ju då rätt mycket osanningar om att böjda spår i sig är farligt.
Och eftersom det inte finns några samlanDE rörelser som är raka får man tyvärr ofta effekten att folk undviker böjning och inte lär sig hur man får hästen att böja sig, bli mer lösgjord och mer samlad/bär mer bak och går minskat slitage fram. För att få hästen rakriktad på riktigt, alltså liksidig i kroppen, är svårare på rakt spår än på böjda IOM att man triggar olika muskelkedjor och lättare kan gymnasticera bort olikdifigheter.
Det är många rehabhästar som inte kommer tillbaks för att man jobbar på ett sätt som kräver för lång tid att nå fram med. Många har för ”trubbiga verktyg” under rehabjobb.
Sen behöver det inte vara en stor böjning. Brukar vara lagom med som på 20-metersvolt eller efter böjda spåret man jobbar på.
Men använder man vanliga svenska hjälper blir det svårare att böja IOM att man lätt tappar kroppsdelar. Inte ovanligt att det lättar blir att de skickar ut ytter bog eller så sladdar baken ut.
Jag vill alltså att böjningen är samma från näbb till svans och inget glider iväg.

Jag tror att det är lättare för veterinären att säga ” undvik arbete på böjda spår” än ”du behöver utveckla din kunskap generellt inom ridningen och arbeta från marken” . Eller som en veterinär sa, det är inte lätt att säga till kunden att hästen är skadad pga skit i sadeln.

Men jag tror att många hade vunnit på en mer tydlig och rak kommunikation.
En veterinär sa till mig ”du rider skitdåligt”. Enligt henne va inte hästen halt utan bara skit i sadlen. Jo hästen var halt, troligen pga skit i sadeln och jag har knappt ridit sen dess för jag hittar ingen som kan hjälpa mig (gått 10 år nu).

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
409
Senast: Blyger
·
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 775
Senast: sweep
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 384
Senast: ginnies
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka