Angav tränaren något skäl till varför? Det känns som en mycket lindrig form av träning och jag tänker att det kan vara bra för balansen och styrka i hovled.
Jag tänker lite liknande på skridskor stärker musklerna runt vristen och foten. Däremot kan det kanske visa kotledsinflammation men att en frisk häst skulle få kotledsinflammation verkar inte det konstigt?
Det låter jättekonstigt att stå stilla och balansera sig skulle ge en ledinflamation. Tänker att det ger minimal ledpåverkan utan belastar stabiliserande muskler vilket är själva poängen. Just att stärka strukturer runt leder utan att belasta i fart.
Jag tycker också att det lät konstigt. Jag som haft svaga vrister hela livet har ju ordinerats massor av balansträning, även vid inflammationer eftersom det är skonsam träning.Tror hon på fullaste allvar att en häst skulle stå KVAR på paddarna om det ens gjorde minsta lilla ont/vara för jobbigt???
Om man 'får kotkedsinflammation' på en häst som står på plattor så är det absolut inte plattorna som 'är felet'!! Däremot kan det AVSLÖJA ett problem som redan fanns.
Jag undrar vad hon har för evidens och vart hon hört det?