Balansplattor (utbruten ur Dressyrsnack)

Angav tränaren något skäl till varför? Det känns som en mycket lindrig form av träning och jag tänker att det kan vara bra för balansen och styrka i hovled.

Jag tänker lite liknande på skridskor stärker musklerna runt vristen och foten. Däremot kan det kanske visa kotledsinflammation men att en frisk häst skulle få kotledsinflammation verkar inte det konstigt?

Det låter jättekonstigt att stå stilla och balansera sig skulle ge en ledinflamation. Tänker att det ger minimal ledpåverkan utan belastar stabiliserande muskler vilket är själva poängen. Just att stärka strukturer runt leder utan att belasta i fart.

Tror hon på fullaste allvar att en häst skulle stå KVAR på paddarna om det ens gjorde minsta lilla ont/vara för jobbigt???
Om man 'får kotkedsinflammation' på en häst som står på plattor så är det absolut inte plattorna som 'är felet'!! Däremot kan det AVSLÖJA ett problem som redan fanns.

Jag undrar vad hon har för evidens och vart hon hört det?
Jag tycker också att det lät konstigt. Jag som haft svaga vrister hela livet har ju ordinerats massor av balansträning, även vid inflammationer eftersom det är skonsam träning.

Ett litet tips:
Det ser ut som att den inte står helt jämnt med hovarna. Försök att ställa den rakt nästa gång så blir belastningen korrekt hela vägen upp. 🙂
Jag försöker, men det är inte helt lätt… han står ofta så otroligt märkligt. Det här var första gången så fokus var bara att få honom att sätta ner fötterna på dem

Hur menar du med märkligt?
Att benen står där de hamnar. Han ställer inte upp sig jämnt utan stannar han med benen isär står han så. Han har alltid varit sådan.

Finns inga fel på honom, han är senast idag vetcheckad utan en endaste anmärkning.

Om man inte vill beställa från Kina pga ett samvete, men samtidigt vill komma billigt undan, vad köper man då? Tror verkligen att det skulle vara bra för vår ponny med balansplattor.

Allt kommer från Kina, det är bara att acceptera. Även det man inte tror kommer likförbannat därifrån.

Tror hon på fullaste allvar att en häst skulle stå KVAR på paddarna om det ens gjorde minsta lilla ont/vara för jobbigt???
Om man 'får kotkedsinflammation' på en häst som står på plattor så är det absolut inte plattorna som 'är felet'!! Däremot kan det AVSLÖJA ett problem som redan fanns.

Jag undrar vad hon har för evidens och vart hon hört det?

Hahaha jag döör 🤣

Det är säkert så som du säger att någon har hört av någon som hört av någon vars häst säkert redan hade kotledsinflammation innan dessa balansplattor och eftersom det oftast är ridrelsterat är det mkt lättare att skylla på dessa plattor 🤭

Att benen står där de hamnar. Han ställer inte upp sig jämnt utan stannar han med benen isär står han så. Han har alltid varit sådan.

Finns inga fel på honom, han är senast idag vetcheckad utan en endaste anmärkning.

Min Grå är likadan. Han kan stå så man ibland tror hans ben är brutna. Han är ju väldigt lös och sladdrig i sin kropp. Har han ju alltid varit och det har varit ett helvete att stabilisera det i ridningen.

Det låter jättekonstigt att stå stilla och balansera sig skulle ge en ledinflamation. Tänker att det ger minimal ledpåverkan utan belastar stabiliserande muskler vilket är själva poängen. Just att stärka strukturer runt leder utan att belasta i fart.

Jag har fått höra att hästar inte har några muskler i benen under sina knän/haser. Om det stämmer kan de inte bygga upp stabiliserande muskler runt kotleden. Men jag vet inte om det stämmer? 😇

Ah. Ja det kanske i sig inte är så märkligt men förstår vad du menar.
Men du kan placera honom som du vill och han står kvar eller?

Min Grå är likadan. Han kan stå så man ibland tror hans ben är brutna. Han är ju väldigt lös och sladdrig i sin kropp. Har han ju alltid varit och det har varit ett helvete att stabilisera det i ridningen.
Tog det här fotot idag bara för att jag läste ditt inlägg. Typisk Fager-uppställning
IMG_4391.webp

Jag har också en häst som kan stå lite hur som helst ;)

IMG_3780.webp

Så vitt jag vet är det inget fel på honom. Och han har väldigt bra balans och trasslar ut benen och rör sig obehindrat från sådana här konstiga positioner,

Det ryker en del skor däremot, men det tror jag har mer att göra med att han har väldigt kort rygg och när han leker i hagen hinner bakbenen ikapp frambenen ibland 🫣

• Haha
Reactions: fio
Jag har fått höra att hästar inte har några muskler i benen under sina knän/haser. Om det stämmer kan de inte bygga upp stabiliserande muskler runt kotleden. Men jag vet inte om det stämmer? 😇

Hästarna har inga muskelbukar i sina skenben men senorna som löper där är förlängningar av muskelbukarna som finns längre upp. Att stå på mjukt och rörligt underlag tränar man något som heter proprioception. Det innebär att man framför allt tränar nervsystemets förmåga att reglera spänningen i musklerna utifrån den information som ledband, senor och muskler signalerar.

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
307
Senast: Blyger
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
11 431
Senast: fio
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
551
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras