Balansplattor (utbruten ur Dressyrsnack)

Jag har fått höra att hästar inte har några muskler i benen under sina knän/haser. Om det stämmer kan de inte bygga upp stabiliserande muskler runt kotleden. Men jag vet inte om det stämmer? 😇
Jag tror du har helt rätt, nedanför karpalleden (det vi kallar framknä) eller hasen har jag också uppfattat det som att det inte finns muskler. Det är därför benen är/ska vara kalla och som vi kyler benen.

Men förutom balansträningen det ger så tror jag också det påverkar muskler högre upp i hästen, precis som vi tränar bålens muskulatur när vi står på en balans platta tänker jag?

Jag har också en häst som kan stå lite hur som helst ;)

Visa bifogad fil 155757

Så vitt jag vet är det inget fel på honom. Och han har väldigt bra balans och trasslar ut benen och rör sig obehindrat från sådana här konstiga positioner,

Det ryker en del skor däremot, men det tror jag har mer att göra med att han har väldigt kort rygg och när han leker i hagen hinner bakbenen ikapp frambenen ibland 🫣
Vissa hästar verkar ju helt enkelt inte BRY sig om hur de hamnar med fötterna, vissa Känner inte riktigt hur de står (dålig proprioception = förmågan att känna vart kroppen befinner sig). Det sista kan man träna upp.
De överrörliga behöver mest hjälp.
Men det är väl om de ställer sig mer eller mindre likadant hela tiden som man kan fundera på vart svagheten finns i kroppen.

(Edit, såg att Waco redan tagit upp proprioseption 😊)

Jo, men det som går via skitappar har ju noll och ingen kontroll. Saker som säljs via svenska företag har ju mer krav på sig.

Visst. Man tror att det är ett svenskt företag men det är det ju aldrig. I princip får man betala 3ggr så mer än om man köpt samma vara från temu.

Här kommer en dum fråga, överlever balansplattorna att hästar med brodd står på dem?
Jag köpte gymnastikmatta från IKEA för ett antal år sen, tanken var att köpa ett par mer riktiga någon gång efter att den tagit slut men den är fortfarande med. Den har överlevt mycket användning med broddar, inklusive när hästen börjar vifta med frambenet och leka med mattan när han tröttnat på att bara stå på den 😆 Har man en häst som lätt blir rädd rekommenderas detta dock inte. Han kan vika upp den och flytta runt den hur mycket som helst. Skulle broddarna börja fastna i mattan så att han drar med den så skulle jag däremot byta ut den direkt.

Han är även bra på att använda mattan själv. Ställer jag honom med frambenen på den när jag mockar kan han efter ett tag bestämma att han hellre vill stå på den med bakbenen och förflyttar sig således så att han gör det.

Sist tänkte jag att han skulle stå på dubbel matta, viker man halvt ihop den så kan man ha den så att den är 2 eller 3 sektioner tjock. Tyckte att han bara behövde 2 men icke, han placerade sig bestämt på den främre delen som var 3 sektioner tjock istället och stod där.

Jag köpte gymnastikmatta från IKEA för ett antal år sen, tanken var att köpa ett par mer riktiga någon gång efter att den tagit slut men den är fortfarande med. Den har överlevt mycket användning med broddar, inklusive när hästen börjar vifta med frambenet och leka med mattan när han tröttnat på att bara stå på den 😆 Har man en häst som lätt blir rädd rekommenderas detta dock inte. Han kan vika upp den och flytta runt den hur mycket som helst. Skulle broddarna börja fastna i mattan så att han drar med den så skulle jag däremot byta ut den direkt.

Han är även bra på att använda mattan själv. Ställer jag honom med frambenen på den när jag mockar kan han efter ett tag bestämma att han hellre vill stå på den med bakbenen och förflyttar sig således så att han gör det.

Sist tänkte jag att han skulle stå på dubbel matta, viker man halvt ihop den så kan man ha den så att den är 2 eller 3 sektioner tjock. Tyckte att han bara behövde 2 men icke, han placerade sig bestämt på den främre delen som var 3 sektioner tjock istället och stod där.
Kan vara värt att tillägga att det är en islänning så vikten är ju lägre än när man har en större häst. Det kan säkert bli värre skador och slitage från broddar med tyngre hästar

Nytt försök ikväll och nu stod han jämnare men istället var det en dag när han inte ville stå still alls. Så gav upp ganska snabbt när jag ledsnade på att han ställde sig fint på dem för att tre sekunder senare gå iväg

IMG_4405.webp

Det var därför jag valde att köpa i en svensk affär, deras eget märke.

Som tillverkas i Kina 🤣

Nä förlåt om jag är cynisk men jag försökte bojkotta allt med Kina nått år och det var banne mig inte det enklaste visade det sig. Jag gav upp och handlar nu mer än gärna på Temu.

Nytt försök ikväll och nu stod han jämnare men istället var det en dag när han inte ville stå still alls. Så gav upp ganska snabbt när jag ledsnade på att han ställde sig fint på dem för att tre sekunder senare gå iväg

Visa bifogad fil 155828

Men han undrar väl om du är riktigt klok som ska ha honom att stå på det där sakerna. 😅 Tror inte jag får min Grå att ställa sig på dom överhuvudtaget. Han är ju sjukt markskygg oxå och jag vet inte ens hur jag skulle få honom i närheten av dom, än mindre att stå på dom?

Men han undrar väl om du är riktigt klok som ska ha honom att stå på det där sakerna. 😅 Tror inte jag får min Grå att ställa sig på dom överhuvudtaget. Han är ju sjukt markskygg oxå och jag vet inte ens hur jag skulle få honom i närheten av dom, än mindre att stå på dom?
Sånt bryr han sig inte ett dugg om, han var mer upprörd över att jag inte sysselsatte honom utan stod och mockade. Täcket råkade visst åka ner från rumpan och lägga sig runt bakbenen, han rör inte ett öra
IMG_4408.webp

Jo, men det som går via skitappar har ju noll och ingen kontroll. Saker som säljs via svenska företag har ju mer krav på sig.
Jag är en ganska flitig kund på Temu, har alltid fått exakt vad jag beställt och det är enkelt att betala via Klarna så får en köptrygghet. Min enda beställning från Wish var lite spännande när jag fick en obeskrivlig silikonpropp istället för en ledbrösta 😅. Men fick full återbetalning! Så jag tror att även kinasidorna skärpt upp sig lite senaste åren. Ledljusen till benen som kostade 25:-/st på Wish är identiska med de som på en svensk sida kostar 250:-/paret. Har svårt att se anledningen att beställa från den svenska sidan när det ändå är samma produkt.

• Gilla
Reactions: fio
Jag använde balansplattor under ungefär 2 års tid till min förra häst på veterinärs inrådan som del av rehab efter skada på halskotpelaren.

I början stod han bara korta stunder på två, omväxlande fram och bak. Vi fick även en rad balansövningar han skulle göra på plattorna för att utmana balansen, stärka upp muskulaturen i bogpartiet/thoracic sling och bakknäna. I slutet stod han på 4 plattor innan varje ridpass. Hjälpte hans hållning otroligt mycket och han fick snabbt fin muskulatur runt bakknä.

Jag köpte en balansplatta för människor från en träningsbutik och klippte av på mitten för att få rätt storlek. De höll bra för brodd och allt!

Angav tränaren något skäl till varför? Det känns som en mycket lindrig form av träning och jag tänker att det kan vara bra för balansen och styrka i hovled.

Jag tänker lite liknande på skridskor stärker musklerna runt vristen och foten. Däremot kan det kanske visa kotledsinflammation men att en frisk häst skulle få kotledsinflammation verkar inte det konstigt?

Min ena häst hade återkommande kotledsinflammationer för några år sedan. Veterinären och jag fattade inte varför. Tills jag berättade att medryttaren envisades att låta hästen stå på balansplattor för att "stärka upp kotlederna". Enligt veterinären var detta förfarande totalt förkastligt och anledningen till att min häst inte blev bra. Kotlederna är av typen gångjärnsled och inte skapad att så och gunga i sidled på på en balanspadd.

Medryttaren blev avpolleterad och efter lång rehab så har min häst hållit sig frisk.

/Lizzie

Min ena häst hade återkommande kotledsinflammationer för några år sedan. Veterinären och jag fattade inte varför. Tills jag berättade att medryttaren envisades att låta hästen stå på balansplattor för att "stärka upp kotlederna". Enligt veterinären var detta förfarande totalt förkastligt och anledningen till att min häst inte blev bra. Kotlederna är av typen gångjärnsled och inte skapad att så och gunga i sidled på på en balanspadd.

Medryttaren blev avpolleterad och efter lång rehab så har min häst hållit sig frisk.

/Lizzie
Hur länge och hur ofta stod hästen på balansplattor? Får erkänna att jag inte riktigt tror på sambandet utan snarare var det att medryttaren inte red bra nog och därför återkom inte problemet när hen inte red hästen längre.

/Lizzie
Och min veterinär i samband med sjukgymnast tycker att balansplattor är en utmärkt del i rehaben, det är nog olika beroende på häst och skada

Och min veterinär i samband med sjukgymnast tycker att balansplattor är en utmärkt del i rehaben, det är nog olika beroende på häst och skada

Absolut att det beror på typen av skada. I mitt fall var det ju rehabiliteringen av kotledsinflammationen som påverkades negativt.

Det jag menar är att det inte alltid är bra med balanspaddar och det är inte självklart att de gör nytta bara för att det funkar på en annan häst.

/Lizzie

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
409
Senast: Blyger
·
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 779
Senast: sweep
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 389
Senast: ginnies
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Ridskoleryttare
  • Födda -21

Omröstningar